20130531_115656.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

hej har lite funderingar allt fungerar klockrent och håller okej. tyvärr skiktar de skit kasst har 110 deredare som ja ska byta ut mot nibe tappman som ja ska montera en ravi termostat i och magnetventil..

menmånga olika versioner hur man ska koppla så här gjorde jag och de fungerar helt okej:)
ja har inget rör som är i mitten på returen (är de något minus) har shunten +retur mellan andra och tredje tank. intressant och veta andras synpunkter och ideer :)

Ja, en beredare utan förvärmning är ju inget vidare för skiktningen, speciellt inte med flera tankar..

Sedan är ju frågan hur radiatorkretsen är justerad? Vad ligger din returtemp på? Lågt flöde vill man gärna ha.

Själva installationen är det väl inget fel på med dom förutsättningar som du har.

tja ja har köpt en ta injusterings ventil ja ska sätta dit och så blir de en tryck styrd c-pump..

ja tog beredare just för att det är kalkrikt vatten.. det ångrar jag idag men har även funderat på och bygga en tank med 2 st slingor i av en tom. eller om ja dyker på en till rätt pris..

har ideer om avhärdningsfilter, har en avjoniserare för kalket nu men vet ej hur bra de fungerar..

hade retur temp på ca 30g i våras när ja byggde i systemet då har jag stängt alla element vred så de jämt smyger igenom lite ca halva elementen är varma..

ska flytta kärlet och ställa det under källar trappen ist tänkte jag pga platsen..

ska sikta på 3 st 750l tankar framöver tänkte jag eller bygga egen tank,men har hört nackdelar med 4kantiga tankar men vet ej..

mvh

Redigerat:
Nackdel med rektangulär tank? Kruxet är väl att du kör slutet system, då blir tanken lite dyrare eftersom den måste stagas upp mer..

ja de är ju de blir ju järn överallt de ju, sen prata han jag köpte pannan av att hörnen kylde ner med än en tank som är rund.. :s men tva med retur temp pa 25-30 grder måste ju va klockrent när de gäller siktningen ?

de känns ju som man borde få nindre med varmvatten av en beredare pga att de blandas runt så de blir 60/60/60

helst vill ja ha en tank på 2500-3000l med sol och dubbla vvslingor men har bara 1,95 i tak höjd så de blir tråkigt..

jag har en tank på 4m3 som är 1.70 hög, fungerar fint.

Ju lägre returtemp ju bättre är det.. Jo, en TVA är att föredra i ditt fall, tex BAXI.

Jag funderar på varför du valt att sätta elpatron så långt ner i tanken. Dina tankar ser precis ut som mina, tror det var Borö jag köpte och då var rekommendationen att sätta elpatronen i mittenuttaget så man inte värmer mer vatten än nödvändigt när man kör på elen. Jag har beredare och shuntpaket i min huvudtank och övre parallellkopplingen och anslutning mot pannan på ovansidan för att inte få ca 25-30cm dödutrymme i tankarna.

tja elpatronerna är ej i bruk men det sitter en i mitten med men tagit bort huset på den :) jag kör avluftning i toppen på mina tankar. dödutrymme är det inte mycke av högst 10cm iaf på den tanken jag kläddeav. :)

Jaha, då är det mer logiskt med elpatronerna :)
Jag har också avluftning på röret som kopplar samman tankarna på toppen, dels en automatavluftare och i andra änden på det röret (på andra sidan av laddomaten ca 2m bort) är stigaren till mitt öppna expensionskärl.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.