Tjena!

Har precis flyttat in i en villa med lite höga radonvärden i vattnet (590bq/l). Lite högt i luften också (ca 350, markradon) men det hoppas vi kunna lösa med tilluftsventiler. Finns bara ventiler i källaren idag och vi har frånluftsvärmepump...(!)

Har kollat på radonavskiljare typ Radonett och Radonout men de är ju så himla dyra. Dessutom kommer det troligtvis att dras kommunalt VA i den närmsta framtiden. Därför vill jag inte lägga några större pengar på den befintliga anläggningen.
Finns det några andra billigare alternativ? Har en djupborrad brunn, Grundfos ejektorpump, 150l hydrofor och kalkfilter mot surt vatten.

Mvh/Svanteson

MultiMan
Öppna hälsobrunn? ;)

radiumvatten_zpsa92208af.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

500 bq/liter vatten kan man med lite vilje räkna om till ca 50bq per kubik i luften.

Får du kommunalt inom några år skulle jag testa om inomhusluften efter ventilationlösningen. Troligen kommer du hamna nånstans på 50-100 bq per kubik.

MultiManOriginal skrev:
Öppna hälsobrunn? ;)

[bild]
Haha! Kan nog stämma. Har varken problem med sömn, nervositet eller reumatism... :)

mogge_73 skrev:
500 bq/liter vatten kan man med lite vilje räkna om till ca 50bq per kubik i luften.

Får du kommunalt inom några år skulle jag testa om inomhusluften efter ventilationlösningen. Troligen kommer du hamna nånstans på 50-100 bq per kubik.
Ja, har också sett att man kan räkna om till ca 50bq/m2 i luften. Tror vi ska göra som du säger. Fokusera på luften först så får vi se hur vi gör med vattnet sedan.
Dock har vi en 1,5åring som vi vill utsätta så lite som möjligt. Kan ju ta med vatten från jobbet ett tag till välling mm.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.