10 416 läst ·
26 svar
10k läst
26 svar
Lite frågor, ska bygga med Eksjöhus!
Sida 1 av 2
Medlem
· Östergötland
· 450 inlägg
Hej!
Vet inte exakt under vilken rubrik det här skulle stå så hoppar jag hittat rätt!
Vi ska bygga prio två med eksjöhus!
Jag har hundratals frågor till våran säljare känns det som... bland annat att jag vill ha osb skivor bakom gipsen på framförallt alla tv-väggar, frågar om lite ombyggnader, frågor om elektroniken osv...
Men våran säljare säger att det är grejjer som vi tar efter avropet när vi har möte med alla bygg-gubbarna!
Att det som rör elen tar vi med elektrikern och väggförstärkningar och ombyggnader tar vi med byggarn?
Är det rätt?? Känns som man inte kan prata typ el och byggtekniska frågor med honom men samtidigt så känns det som man borde komma överens om saker innan så dom inte säger efter avrop att det inte går! eller drar upp priserna förbaskat mycket för minsta lilla ändring/tillägg.
För när man väl har gjort avrop så kan man väl inte ändra något eller dra sig ur heller för den delen...
Någon som byggt med eksjöhus och vet hur ändringar går till?
Eller är det så generellt att vill vi ha en osb skiva bakom gipsen så säger vi bara till byggarn att slå upp det på plats?
Får man gå bakom eksjöhus rygg och säga till elektriker att sätta upp en spotlight här och där?
Vet inte exakt under vilken rubrik det här skulle stå så hoppar jag hittat rätt!
Vi ska bygga prio två med eksjöhus!
Jag har hundratals frågor till våran säljare känns det som... bland annat att jag vill ha osb skivor bakom gipsen på framförallt alla tv-väggar, frågar om lite ombyggnader, frågor om elektroniken osv...
Men våran säljare säger att det är grejjer som vi tar efter avropet när vi har möte med alla bygg-gubbarna!
Att det som rör elen tar vi med elektrikern och väggförstärkningar och ombyggnader tar vi med byggarn?
Är det rätt?? Känns som man inte kan prata typ el och byggtekniska frågor med honom men samtidigt så känns det som man borde komma överens om saker innan så dom inte säger efter avrop att det inte går! eller drar upp priserna förbaskat mycket för minsta lilla ändring/tillägg.
För när man väl har gjort avrop så kan man väl inte ändra något eller dra sig ur heller för den delen...
Någon som byggt med eksjöhus och vet hur ändringar går till?
Eller är det så generellt att vill vi ha en osb skiva bakom gipsen så säger vi bara till byggarn att slå upp det på plats?
Får man gå bakom eksjöhus rygg och säga till elektriker att sätta upp en spotlight här och där?
Har ingen erfarenhet av att bygga med Eksjöhus men vi fick samma svar från den Eksjöhus-säljare som vi hade möte med. Vill minnas att han sa att det hade med totalentreprenaden att göra, dvs alla ändringar var tvunget att göras efter avrop. Nu valde vi en annan leverantör (delvis pga av oklarheterna med ändringar) .
T.ex. OSB bakom gipsen har medfört att det behövts bredare dörrkarmar om det är en vägg med dörr. Ingen direkt ökad kostnad men det har ju ändå krävts ändringar i avropet eftersom att vi och byggteamet upptäck saker som vi vill göra annorlunda. Samma sak med ändringar i elritningarna, vi ändrade en del innan avrop och eftersom byggblocken kom med färdigdragna tomrör så hade ju det varit ganska osmidigt att ändra i efterhand.
T.ex. OSB bakom gipsen har medfört att det behövts bredare dörrkarmar om det är en vägg med dörr. Ingen direkt ökad kostnad men det har ju ändå krävts ändringar i avropet eftersom att vi och byggteamet upptäck saker som vi vill göra annorlunda. Samma sak med ändringar i elritningarna, vi ändrade en del innan avrop och eftersom byggblocken kom med färdigdragna tomrör så hade ju det varit ganska osmidigt att ändra i efterhand.
Det låter ju helt bakvänt. Vi ska bygga med Trivselhus och alla "byggtekniska" ändringar är klara innan slutbeställning sker. En ny elritning tas dock fram efter vår slutbeställning eftersom vi hade en rad ändringar utifrån basförslaget.
Vilken entreprenadform har ni valt?
Vilken entreprenadform har ni valt?
det sitter osb på alla ytterväggar från fabrik. vi satte osb på alla innerväggar och detta va en liten kostnad men som sagt va de behövs ju bredare karmar och detta ändrades i beställningen från eksjöhus.
Vad gäller elen så är det inte lätt att göra detta innan avropet om du nu inte vet precis hur många uttag, spottar och nätverksuttag du vill ha.
Vad gäller elen så är det inte lätt att göra detta innan avropet om du nu inte vet precis hur många uttag, spottar och nätverksuttag du vill ha.
som sventable säger så kommer alla ytterväggar med osb och det som bjoletts skriver om tomrör i väggarna, att dom kommer från fabrik det är jag nästan 100 % på att det gör dom inte! Elektrikerna tar ner osb för te x kök och drar ledningarna i installationsväggen (45 mm regeln)
De erfarenheterna jag har med eksjöhus är att du beställer huset, sedan med ändringar såsom extra spottar och kottlat i väggar tar du med respektive yrkesgrupp! Eftersom allt invändigt inte kommer färdigt så kan man likväl ta det efter beställningen! Det man kanske skall tänka på innan och meddela är väl eventuellt om du vill ha in något extra i plattan, det kan bli lite svårare att lösa senare!
De erfarenheterna jag har med eksjöhus är att du beställer huset, sedan med ändringar såsom extra spottar och kottlat i väggar tar du med respektive yrkesgrupp! Eftersom allt invändigt inte kommer färdigt så kan man likväl ta det efter beställningen! Det man kanske skall tänka på innan och meddela är väl eventuellt om du vill ha in något extra i plattan, det kan bli lite svårare att lösa senare!
Medlem
· Östergötland
· 450 inlägg
Vi har valt totalentreprenad också!
Jo precis vad jag förstått så är det osb i alla ytterväggar men gips orginal i alla innerväggar....
Innerväggarna byggs på plats så osb innanför borde ju inte vara några bekymmer!
Däremot det där med dörrar och karmar ska jag ta o kolla upp med honom på måndag och se hur det kommer bli!
Funderat på ismaskin och vatten i kylskåp så t.ex. vattenrör dit i plattan vore ju lämpligt! och såklart smidigare att ta innan den gjuts!
Vill även ha en del spottar runt om i huset samt har jag funderingar på att dra rör i alla väggar och eventellt lite i tak så man kan bygga in högtalare i kök och badrum samt hemmabioanläggningen, kommer nog bli mycket ändringar för elektrikern då mest vilket man tar på mötet efter avrop då.... Antar att det även är då man kommer överens om vart eluttag och datauttag ska sitta!
Jo precis vad jag förstått så är det osb i alla ytterväggar men gips orginal i alla innerväggar....
Innerväggarna byggs på plats så osb innanför borde ju inte vara några bekymmer!
Däremot det där med dörrar och karmar ska jag ta o kolla upp med honom på måndag och se hur det kommer bli!
Funderat på ismaskin och vatten i kylskåp så t.ex. vattenrör dit i plattan vore ju lämpligt! och såklart smidigare att ta innan den gjuts!
Vill även ha en del spottar runt om i huset samt har jag funderingar på att dra rör i alla väggar och eventellt lite i tak så man kan bygga in högtalare i kök och badrum samt hemmabioanläggningen, kommer nog bli mycket ändringar för elektrikern då mest vilket man tar på mötet efter avrop då.... Antar att det även är då man kommer överens om vart eluttag och datauttag ska sitta!
Du har själv tagit upp en av de största riskerna med att vänta med att ta upp alla tillval och ändringar till efter ni skrivit kontrakt och det är att ni har ingen som helst förhandlingsposition utan det kan bli hur dyrt som helst. Som jag ser det finnst det ingen anledning att ni inte skulle kunna kräva att få eventuella tillval prissatta innan kontraktskrivning så ni är medvetna om vilka kostnader det rör sig om och att det verkligen går att genomföra.
Att spara alla diskussioner om tillval och priser till efter kontraktsskrivning är upplagt för tråkigheter och inget jag skulle rekommendera. Är säljaren seriös så ser han till att ni kan ta de diskussionerna innan avrop så ni kan bedöma om Eksjöhus kan leverera det ni vill ha och till ett pris ni anser vara rimligt.
Att spara alla diskussioner om tillval och priser till efter kontraktsskrivning är upplagt för tråkigheter och inget jag skulle rekommendera. Är säljaren seriös så ser han till att ni kan ta de diskussionerna innan avrop så ni kan bedöma om Eksjöhus kan leverera det ni vill ha och till ett pris ni anser vara rimligt.
Vi skall bygga ett modifierat balans från eksjöhus och jag blev ombedd att fundera på fasadbelysning, utomhusuttag mm INNAN avrop så de kunde förbereda väggen med tomrör på fabriken.
Fick även info om att OSB-skivorna på ytterväggar monteras på plats här och inte på fabrik.
Säger inte att det är sanningen, det får tiden utvisa! Jag kan återkomma om ca 20v...
Sent from my GT-I9300 using Byggahus
Fick även info om att OSB-skivorna på ytterväggar monteras på plats här och inte på fabrik.
Säger inte att det är sanningen, det får tiden utvisa! Jag kan återkomma om ca 20v...
Sent from my GT-I9300 using Byggahus
Medlem
· Östergötland
· 450 inlägg
Vi valde prio två som sagt och nackdelen är att man inte får ändra på några mått gällande ytterväggar och sådant... Innerväggarna byggs på plats så eventuellt kunde man ändra lite på plats...
Undrar om det förbereds med rör och sådant i ytterväggarna med... Tycker man väl elektrikern borde göra på plats...
Undrar om det förbereds med rör och sådant i ytterväggarna med... Tycker man väl elektrikern borde göra på plats...
Nu byggde ju vi med Myresjöhus ( totalentreprenad) , men då får elektrikerna över huvud taget inte gå in i ytterväggarna alls efter att huset är levererat. All el-dragning som skulle göras i ytterväggarna skulle bestämmas innan huset börjades att byggas i fabrik
Medlem
· Östergötland
· 450 inlägg
Sventable, ungefär hur liten kostnad var det för att få osb skivor i alla väggarna?? Gjorde avrop igår också tyckte han inte set var värt för att få osb skivor... Han tyckte man skulle ta det med snickarna på plats och att dom skulle fälla in Osbn mellan reglarna för att slippa karm-special-beställningar..... Går det?? Låter som mycket jobb för snickarna? Kanske inte behöver på alla väggar men ändå....
Jag tycker det låter som att du har en dålig/okunnig säljare Joakim, som försöker skjuta över ansvaret på dig med klassiska "det tar vi senare"-hänvisningar. När du har en totalentreprenad bör dessa val vara gjorda och prissatta innan slutbeställning och du ska inte behöva "ta saker" i efterhand med byggare osv. Det är också en försäkringsfråga eftersom Gar-Bo menar att tillval ska inkluderas i det totala försäkringsbeloppet.
Du skriver att säljaren inte tyckte det var värt kostnaden att få osb-skivor? Fick du inte reda på vad det skulle kosta?
Som Evi skrev så tycker jag du ska stämma av detta med Eksjöhus HK.
Du skriver att säljaren inte tyckte det var värt kostnaden att få osb-skivor? Fick du inte reda på vad det skulle kosta?
Som Evi skrev så tycker jag du ska stämma av detta med Eksjöhus HK.
Medlem
· Östergötland
· 450 inlägg
Ne inte exakt.. Han trodde det va nästan 150:- kvm med monteringen... Men sa inget om hur det skulle bli med dörrar osv....
Sen tyckte han personligen att osb var helt onödigt och att det räckte gott o väl med gips....
Sen tyckte han personligen att osb var helt onödigt och att det räckte gott o väl med gips....
Hej! Håller på att bygga ett prio ett nu från eksjöhus och hade samma funderingar som ni ang väggar spots etc just därför att modellen är ganska begränsad! Hur som fick vi samma svar från vår säljare, ta det eftersom med resp yrekesgrupp. Ja pratade helt enkelt med snickaren och köpte egna osb där vi ville ha det, kostade 1500:- tro ja, funkade hus smidigt som helst. Elektrikern och ja gick igenom uttag och tillägg innan han började, valde till några fler punkter utomhus samt spots i kök (6 st) badrum (7st) samt wc (2st) sen fick Ja godkänna priset innan. Så det verka vara då det funkar. Hör av dej om du undrar ngt mer
Mvh
Mvh