Ska dra upp lite tapeter men jag har lite frågor.

1. Blev lite nojig när jag valde lim till tapeten. Stod rekommenderad STB märkning på tapeten men det hade de inte på varuhuset. Tapeten i fråga är en QuickUp tapet från Nyans. Står ingenstans vad det är för material men det ska i alla fall gå att limma direkt på väggen. Tog Casco "Premium" Vägglim, det borde väl fungera? Det var det dyraste i butiken i alla fall:).

2. Det första hörnet jag ska tapetsera runt är bara 5cm, antar jag skippar att ha någon skrav där då? Alltså det är en lång vägg och sedan 90 grader och en liten bit vägg på 5cm. Känns lite knepigt att skarva där.

3. När jag läser anvisningarna för hur man ska skarva i ett hörn är det likadant som jag läst mycket av här inne. Alltså dra tapeten "runt" hörnet och så 2cm på den andra väggen. Fast här står det att man ska dela våden också, alltså köra med runt med ena delen 2 cm och sedan överlappa med den andra delen. Dock har jag lite huvudbry hur det blir med mönsteranpassning då? Säg att jag delar en våd på mitten, drar den ena våden runt hörnet 2 cm men då borde väl den andra biten man tar och som ska överlappa de där 2 centimetrarna inte stämme överrens med mönsteranpassningen? Fråga 3 berör inte fråga 2, det här är en annan vägg så att säga:).

Lite dumma frågor men det bjuder en rookie på tapetserarfronten.

Redigerat:
2. Jag uppfattar det som ett ytterhörn då? Om det är ett hörn som syns bra i rummet skulle jag skarva. Har aldrig fått till det riktigt bra när jag låtit våden gå runt hörn, det släpper från väggen och med bara 5 cm vägg finns risken att det släpper hela vägen. Är det ett hörn som man bara passerar och inte får i "blickfånget" så att säga skulle jag nog ändå bara dra runt våden, när man möblerat och hängt upp tavlor etc är det märkligt lite som faktiskt syns av skador, "fusk" och sånt.

3. Mönsterpassningen kommer inte att stämma i hörnet om Du gör som Du beskriver. Antingen syns det inte (se ovan :)) eller så får Du ta en ny våd efter hörnet. Är mönsterpassningen liten 5-10 cm så är det bara att skära våden lite längre och förskjuta den det som krävs. Jag har en sån vägg i hallen men jag satte skarven i hörnet kant i kant vilket fungerade utmärkt.

Redigerat:
Håller med föregående talare,brukar dock lägga på våtlim på ytterhörnen för att det ska nypa ordentligt.Har du en tapetvåd över är det ju bara att mäta för att få rätt passning om du skarvar,lycka till.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.