22 427 läst ·
54 svar
22k läst
54 svar
Lite frågor inför köp av multi-cutter / multiverktyg
Medlem
· Stockholm
· 981 inlägg
Jaha, jag trodde det handlade om att dom satt sämre eller var dåliga så man kommer vilja ha Bosch istället eller så. Men ok. DeWalt och B&D (typ samma maskin?) kan jag ju säga har den absolut bästa metoden för byte av blad enligt min mening.
Känner också lite som du är inne på att Bosch är så etablerade på marknaden med många och bra tillbehör att det lockar lite mer på det viset.
Känner också lite som du är inne på att Bosch är så etablerade på marknaden med många och bra tillbehör att det lockar lite mer på det viset.
DeWalten ser fin ut och snabbfästet verkar supersmidigt. Jag har från att i många år bara köpt DeWalt avvecklat dessa p.g.a. att jag tyckte att från att varit ett märke att lita på ändrades till att bli något av ett lotteri vissa riktigt bra maskiner och andra som enligt mig var mindre bra. Idag har jag bara en skruvdragare kvar. Därmed inget sagt om kvaliteten på deras multi. Pleqtiz har ju god erfarenhet av DeWalten
Hej,
Jag äger en Festool Vecturo Och en Fein 350Q. Min bror har en Gop300 oxh jag har också provat Fein 250 en del.
Vad gäller bytet av blad håller jag med om att vid slipning är Feins lösning ej den bästa. Vad gäller övriga frågor om ljudnivå, skakighet etc så är de svårt att skilja dem alla åt men om jag skulle rangordna hur jag gillar att arbeta med dem "skön och effektiv maskin kriteriet" så blir det:
1. Fein 350
2. Festool
3. Fein 250
4. Bosch.
/K
Jag äger en Festool Vecturo Och en Fein 350Q. Min bror har en Gop300 oxh jag har också provat Fein 250 en del.
Vad gäller bytet av blad håller jag med om att vid slipning är Feins lösning ej den bästa. Vad gäller övriga frågor om ljudnivå, skakighet etc så är de svårt att skilja dem alla åt men om jag skulle rangordna hur jag gillar att arbeta med dem "skön och effektiv maskin kriteriet" så blir det:
1. Fein 350
2. Festool
3. Fein 250
4. Bosch.
/K
Medlem
· Norrbotten
· 585 inlägg
Min batteri-gop var 9cm från verktyget på bilden till ovankant. Ett rakt blad hade sågat högre upp men insexskruven bygger ändå lika mycket.amatörfixaren skrev:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=450099
Produkter som diskuteras: "insexskruven"
Insexskruv
Insexskruvar är specifika skruvar som har ett sexkantigt hål i huvudet. Dessa skruvar drivs med hjälp av ett verktyg kallat insexnyckel eller insexmejsel, som passar in i det sexkantiga hålet.
Läs mer
Medlem
· Norrbotten
· 585 inlägg
Kan också tillägga att jag hade velat ha snabbfäste men sååå ofta byter jag inte, och är glad att det blev batteri istället för sladd. Visst, den äääter batteri men jag har två sen innan så jag byter emellan. De är ju bäst till finliret, större avverkning görs bättre med andra maskiner.
Medlem
· Stockholm
· 981 inlägg
Läste i en tråd att Black & Decker äger DeWalt. Men det var lite tvetydigt om B&D eller DeWalt var den bästa produkten. Man jämförde med t ex Bosch gröna och blåa serier. De nämndes sist att DeWalt skulle vara bättre än B&D. Är det någon som har koll och vill bekräfta detta eller? Den tråden jag läste var några år gammal, det kanske inte stämmer alls med dagens produkter.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Black_&_Deckerpeterwesterlund skrev:Läste i en tråd att Black & Decker äger DeWalt. Men det var lite tvetydigt om B&D eller DeWalt var den bästa produkten. Man jämförde med t ex Bosch gröna och blåa serier. De nämndes sist att DeWalt skulle vara bättre än B&D. Är det någon som har koll och vill bekräfta detta eller? Den tråden jag läste var några år gammal, det kanske inte stämmer alls med dagens produkter.
DeWalt marknadsförs som proffsprodukter och black&decker marknadsförs som konsumentprodukter så vitt jag vet.
Medlem
· Stockholm
· 981 inlägg
Personligen skulle jag aldrig komma på tanken att använda multicuttern till större saker där andra maskiner kan göra jobbet. Lyckan för mig var när den kom att jag äntligen hade en maskin som kom åt där alla andra gick bet.PeterStrandberg skrev:
Multicuttern kommer fram här när det ska göras 'åverkan' på material som redan monterats.
Kapning av lockläckt på plats, ur-tag i fönsterkarmar för ventilation, kapat spik, slipat en del hörn mm.
Tycker jag klarat mig bra med en GOP10,8V men visst, det har väl sneglats åt GOP300 hållet för mer power och för att kunna byta blad verktygslöst.
Kapning av lockläckt på plats, ur-tag i fönsterkarmar för ventilation, kapat spik, slipat en del hörn mm.
Tycker jag klarat mig bra med en GOP10,8V men visst, det har väl sneglats åt GOP300 hållet för mer power och för att kunna byta blad verktygslöst.
Medlem
· Stockholm
· 981 inlägg
Det är ju verkligen en utmaning att bo i en liten etta och samtidigt vilja bygga och renovera. Men hela lägenheten kan inte vara ett hobbyrum och jag kan inte ha massa maskiner. Därför försöker jag tänka vilka maskiner som gör mest nytta till flest tillfällen.
En multimaskin kanske inte är optimal ersättare till sticksåg men min sticksåg jag har har inte varit så lätt att använda faktiskt. Det är en alldeles för "grov" sågning. Kan inte komma på någon sågning jag gjort med den som inte lika bra kunnat göras med en multimaskin. Sen är det ju väldigt många tillfällen jag haft som jag hade behövt kapa och såga ut saker på vägg och vid tak som redan sitter på plats. Men det är i och för sig passé nu. Så lite sent ute, men jag älskar idén med en multimaskin. Jag bara måste ha en sån. En liten produkt som är ovärderlig vid många tillfällen.
Jag har svurit, skadat mig och gjort hål i väggen när jag försökt få bort kakel med stämjärn. När jag försökt kapa bitar av stålreglar med bara centimeters svängrum (Se t ex på bilden här: http://www.byggahus.se/forum/verkty...or-bojd-platsax-4.html?perpage=15#post2036736). Här är en till bild tidigare från mitt projekt: http://www.byggahus.se/forum/el/236...re-ny-gipsskiva-2.html?perpage=15#post2020742
Edit: Det ska tilläggas att jag är perfektionist och nästan sjukligt irriterad när det inte blir rakt och perfekt. Det här känns som ett riktigt "Peter-verktyg".
En multimaskin kanske inte är optimal ersättare till sticksåg men min sticksåg jag har har inte varit så lätt att använda faktiskt. Det är en alldeles för "grov" sågning. Kan inte komma på någon sågning jag gjort med den som inte lika bra kunnat göras med en multimaskin. Sen är det ju väldigt många tillfällen jag haft som jag hade behövt kapa och såga ut saker på vägg och vid tak som redan sitter på plats. Men det är i och för sig passé nu. Så lite sent ute, men jag älskar idén med en multimaskin. Jag bara måste ha en sån. En liten produkt som är ovärderlig vid många tillfällen.
Jag har svurit, skadat mig och gjort hål i väggen när jag försökt få bort kakel med stämjärn. När jag försökt kapa bitar av stålreglar med bara centimeters svängrum (Se t ex på bilden här: http://www.byggahus.se/forum/verkty...or-bojd-platsax-4.html?perpage=15#post2036736). Här är en till bild tidigare från mitt projekt: http://www.byggahus.se/forum/el/236...re-ny-gipsskiva-2.html?perpage=15#post2020742
Edit: Det ska tilläggas att jag är perfektionist och nästan sjukligt irriterad när det inte blir rakt och perfekt. Det här känns som ett riktigt "Peter-verktyg".
Redigerat:
Verktygstokig
· Halland
· 8 311 inlägg
Tänkte bara påpeka att den lilla prylen ner till vänster i bilden är Meecs bosch-adapter, så det går att fästa Bosch-tillbehör på även den röda. (Det är dock lite småMEECigt med skruvandet..)peterwesterlund skrev:huggan: Jo att B&D inte kan jämföras med blåa Professional förstår jag iof. Där tänkte jag kanske mest i jämförelse med gröna. Angående Meec är det just det där vibrerandet jag är lite orolig för. Provade morfars gamla multiverktyg, är säkert från typ 70-talet och vibrerar så mycket att man inte får nån precision i arbetet. Så ett verktyg som vibrerar mycket vill jag verkligen inte ha, jag vill kunna hålla och arbeta med det utan problem. Om jag visste att Meecs hade okej vibration enligt mitt tycke så skulle jag nog nöja mig med den. Sen är det väl det där med tillbehören jag grämer mig lite över. Dom ser lite halvsjaskiga ut på bilden:
[bild]
Sedan vore det ju önskvärt om det i deras röda modell gick att använda Boschs tillbehör så som det går i deras ännu billigare silvriga modell. Men det står det inget om i beskrivningen på den röda.
ceson: Tack!
Medlem
· Stockholm
· 981 inlägg
Frustrator: Aha! Tack för infon! Det visste jag inte
haha Meec..
Medlem
· Stockholm
· 981 inlägg
En fråga. Vilket typ av blad ska jag se till att införskaffa sen när jag köpt själva maskinen för att ta bort lim som sitter på trä? Det kommer nog få bli maskinens första uppdrag. Ska ta bort lim på låslisten på en Woodloc-parkettbräda.
Edit: Denna kanske? Eller? Bosch AIZ 20 RT för att fräsa i plast.
Edit: Denna kanske? Eller? Bosch AIZ 20 RT för att fräsa i plast.
Redigerat: