4 070 läst ·
41 svar
4k läst
41 svar
Lite datakom historia- utbruten ur Bredbandsalternativ jämfört med fiber
Växjötesterna var en riktig höjdare och om jag nu minns rätt så var väl studentbostäder inkopplade.MRK skrev:Jag minns att när jag jobbade med AXE på Ericsson på 80-talet så brukade vi säga att ISDN stod för "Integrated Services you Don't Need". Bodde i Växjö i många år och i slutet av 1998 fick blev vårt område utvalt att bli "försökskaniner" för bredband. Vi fick 10Mb indraget i lägenheterna. Kostade 100:- i månaden, ingen volymgräns.
Detta försöksnät övertogs senare av Bredbandsbolaget.
Att var helt öppet så man hackade in sig i varandras datorer.
Du hade kanske Telia DuoCom (det som de marknadsförde till privatpersoner som "surfa och prata i telefon samtidigt". Det hade såvitt jag minns bara stöd för att köra data på en kanal. Jag hade Telia Duo (som främst såldes till företag).lars_stefan_axelsson skrev:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 232 inlägg
Så var det nog. Jag är nästan säker på att jag hade ett "privatabbonemang". Jag hade två telefonnummer iaf. (Ett per kanal).Nerre skrev:
Min när vi tillverkade vår egna nollmodem kabel, för att koppla ihop 2 st datorer på serieporten, det var en enorm känsla att flytta över några filer via norton commander istället för att lägga dem på en diskett och gå till den andra datorn.
och sen kom det där med att 2 datorer dela på ett analogt modem.
och sen kom det där med att 2 datorer dela på ett analogt modem.
Tror nog att det fungerade men i normalfallet så var Duocom bundlat för telefoni och innehöll även terminaladapter för att ansluta analoga telefoner.Nerre skrev:
Jag testade några routerfabrikat mot denna typen av lösning där man kopplade routern mot nätterminalen. Routern hade sedan en analogport för telefoni som man kopplade mot sina telefonjack hemma.
Du kunde sedan köra data över båda kanalerna med dynamisk uppkoppling. Du konfigurerade sedan routern så att den alltid tog emot telefonsamtal, dvs om både kanalerna var aktiva så tog den ned en och nyttja den för telefoni eller om du lyfte luren för att ringa. Jag körde datakanalerna mot ett företag med en modempool i en router med stöd för flerkanalsanvändning.
Däremot, om jag nu minns rätt, så hade nog inte Intertnettjänsterna något stöd för att nyttja multikanal, utan där gällde endast en kanal. Kan det vara det du tänker på?
Du hade två telefonnummer men de var inte kanalknutna utan man konfigurerade varje ansluten utrustning med nummer. Via D-kanalen skickades sedan uppkopplingssekvens och då svarade den utrustning beroende av konfigurerat telefonnummer.lars_stefan_axelsson skrev:
Arbetade ett antal år med att utbilda på olika "datasystem" och även kommunikationsprotokoll, så ISDN var ett av de protokoll man sysslade tillsammans med defactoprotokoll från t.ex. IBM, Unisys, etc, samt standard som X.25, Frame Relay, ATM, TC/IP, diverse för bryggning/routing, etc, och då dök även ISDN upp. Merparten av dem är enbart historia idag, t.ex. Novells IPX, IBM SNA i olika varitanter med 3270, 3770, etc. Inte ens företagen finns kvar som Unisys, Digital, etc.
Men ska erkänna att minnet börjar svika, är 20 år sedan, och man tvivlar många gånger på att man kommer ihåg rätt. Men hjärnkontoret fokuserar väl mera på det som man nyttjar idag istället.
Så om man lyckas bli lite äldre så kanske man hittar mig, lite dement, ropandes till personalen att Datasaab..........
För att ni inte ska tro att jag är helt insnöad så följer jag fortfarande utveckling med möjligheter och problem som i bifogad länk då tidigare tråden var "fiber eller..." och då även med mobilt bredband.
http://www.rcrwireless.com/article/...-lte-need-nanosecond-accurate-network-timing/
Redigerat:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 232 inlägg
Visst. Jag var bara osäker på om man alltid var tvungen att knyta ett nummer till antalet kanaler man fick. Både ur teknisk aspekt, och "Televerket-aspekt". Dvs om tekniken stödde "anonyma" kanaler för data, och även om de gjorde det, om televerket stödde att köra på det viset.AndersS skrev:
Jag hade en telefon inkopplad i mitt "modem" (egentligen codec), men mest bara för att det gick.
Det kostade ju dubbelt så mycket att köra två kanaler (eftersom det räknades som två uppkopplingar), men jag tror alla ISP:er som hade ISDN stödde det. Men jag är inte säker, jag körde mot ABC-klubben.AndersS skrev:
Själva ISDN var inte så komplicerad utan ganska enkel hantering då man nästan aldrig nyttjade de funktioner som fanns i systemet som privatperson, utan det blev bara en digitalt uppkopplad förbindelse med högre hastighet, snabbare uppkoppling istället för analogt modem.lars_stefan_axelsson skrev:Visst. Jag var bara osäker på om man alltid var tvungen att knyta ett nummer till antalet kanaler man fick. Både ur teknisk aspekt, och "Televerket-aspekt". Dvs om tekniken stödde "anonyma" kanaler för data, och även om de gjorde det, om televerket stödde att köra på det viset.
Jag hade en telefon inkopplad i mitt "modem" (egentligen codec), men mest bara för att det gick.
Det var mera bakom liggande utrustningar som påverkade funktionalitet, dvs terminaladaptrar, routrar, etc.
Däremot nyttja vissa företag funktioner som data på D-kanal, meddelandesändning.
Var också ett enkelt sätt att konsolidera gamla modempooler genom att stoppa in routrar där man bestyckade med kort som innehöll "integrerade" modem för uppringt från analoga modem, där man kunde välja att använda både 2B+D i x antal eller 30B+D.
Men det var för växeltelefonisystem som den stora användningen blev och är med 30B+D.
Till att börja med så kopplande man inte via en ISP utan direkt till den server/applikation man vill komma i kontakt med, där FirstClass var populär inom skolvärlden. Då var ISDN med snabb uppkoppling perfekt när man slapp vänta på vanlig "modemuppringning" och sedan var det upptaget, vilket tillhörde vanligheterna.
Redigerat:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 232 inlägg
Nej, jag är ganska säker på att Sverige som sådant inte hade anslutning till internet innan dess. Därmed inte sagt att det nödvändigtvis var omöjligt att skicka "email" t ex via UUCP innan dess.mycke_nu skrev:
Så jag slog upp det och hittade "De byggde Internet i Sverige" (http://www.sunet.se/download/18.6d7...5/De%20byggde%20Internet_2009_inlaga_webb.pdf) Det första belagda emailet mellan Sverige och omvärden dateras enligt den boken inte förrän 1983. Den 7:e april klockan 14.02 närmare bestämt.
Dock från s 24: "Men inte förrän 1988 skapades den svenska delen av internet under namnet sunet."
Så även om det var en något utdragen process så kan man hävda att "Sverige" som sådant anslöts till något som med moderna mått mätt skulle kunna kallas för "Internet" först 1988. UUCP (främst mail med bang-paths) via modem hade dock som sagt förekommit tidigare och även andra former av datoruppkopplingar över Atlanten, men det var enskilda initiativ och inte egentligen nätverk som kopplades samman.
(Intressant bok, kul också att se en av mina gamla professorer, och senare kollegor, namgiven som en av pionjärerna. Han var också den förste som körde Unix i Sverige... Men det var lite före min tid.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 232 inlägg
Mycket kul läsning, men en del är "hörsägen" och stämmer inte riktigt med verkligheten. Nu med facit i hand så återges vissa saker som att en del av personerna förutsett viss utveckling, men när vi jobbade med det så var det inte lika självklart utan det fanns alltid flera alternativa spår. Många av namnen är kan man säga "bekanta" i någon form och mycket kul att få läsa deras bild av det arbete vi gjorde tillsammans.lars_stefan_axelsson skrev:
Skummade lite snabbt och en aktör som inte nämns i början när routrarna från t.ex. Cisco introducerades är Upnet (Tom Briant-Meisner och Paul Krüger) innan Cisco själva etablerades i Sverige.
Det står att Ericsson var generalagent men om det verkligen stämmer, tveksam, så var deras roll här ganska marginell och mycket tidigt.
Och Cisco och Wellfleet lovade guld och gröna skogar. När vi frågade efter "management" funktioner i t.ex. Cisco.burkarna, de första med bokstavsbeteckningarm blev svaret att de var gjorda för att skyffla trafik inte massa "tjafs och krimkrams".
Olle Wallner på Wellfleet hade man många möten och träffar med utifrån hur välbeprövade deras produkter var med IBM-system med hänvisning till USA, men verkligheten var annorlunda,,,,,,,,,,,
Och då var det t.ex. häftigt att få åka på möten till "Cisco Executive Briefing Center" i San Jose.
Skummade bara lite snabbt dokumentet men ska läsa det i detalj och man får säkert många skratt när man får läsa en historisk beskrivning gjord med facit i hand och som man själv var delaktig.
Men så har det väl varit i alla tider att segraren skriver historieberättelsen.
Många tack för den länken.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 232 inlägg
Visst är det så. Vi har ju till exempel hela ISO/OSI kontra TCP/IP. Det var ju många som "visste" att OSI bara låg runt hörnet och att det gamla TCP/IP-möget bara var ett övergående fenomen... Men så blev det inte...AndersS skrev:Mycket kul läsning, men en del är "hörsägen" och stämmer inte riktigt med verkligheten. Nu med facit i hand så återges vissa saker som att en del av personerna förutsett viss utveckling, men när vi jobbade med det så var det inte lika självklart utan det fanns alltid flera alternativa spår.
[...]
Men så har det väl varit i alla tider att segraren skriver historieberättelsen.
Många tack för den länken.
Och "du-vet-vem" figurerar ju ganska kraftigt i Internethistorien i Sverige och är ju en intressant person(lighet) med intressanta och starka åsikter, så det är klart att en hel del av historieskrivningen färgas av det.
(Så är det ju fö med all historieskrivning, ju närmare i tiden desto svårare att komma fram till någon slags objektiv "sanning". Fast det är inte bra om det får gå för lång tid heller).