Vi bor i ett elementhus från Mockfjärd från -72 och har ett ettrörssystem för radiatorsystemet. Dessa rör ligger uppe på golvet längs väggarna och täcks i original av en tunn (samt ful och ömtålig) plåtlist. Vi har nu renoverat ett av de rum som har dessa plåtlister och vill sätta dit nånting annat som golvlister för att dölja/skydda rören. Eftersom vi lagt ett 8 mm klickgolv så sticker rören upp som mest 16 mm och går vid skarvmuffarna ut 25 mm från väggen. Jag har skissat på en hemmagjord list gjord av dels klickgolv som skurits i remsor och dels vitmålat trä, enligt nedanstående skiss:
Det blir dock en del jobb, så om någon har förslag på bättre lösningar så är jag intresserad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det blir dock en del jobb, så om någon har förslag på bättre lösningar så är jag intresserad.
Renoverare
· Stockholm
· 20 335 inlägg
Du kan även få ett snickeri att tillverka åt dig, tror din ide ovan inte kommer se så snyggt ut tyvärr.
Jag har exakt samma problem i huset jag renoverar just nu. Jag har bestämt mig för att använda samma sockel (12x69) som på de rörfria väggarna, men för att komma ut från väggen där rören ligger så spikar jag fast en salningslist som är 19mm bred bakom sockeln.
Kanske svårt att se på bilden, även små stödklossar nedtill på sockeln för att få stöd.
Salningslisten spikar jag lite högre än sockeln, den sticker upp lite bakom sockeln med andra ord. Jag är nöjd med resultatet.
Kanske svårt att se på bilden, även små stödklossar nedtill på sockeln för att få stöd.
Salningslisten spikar jag lite högre än sockeln, den sticker upp lite bakom sockeln med andra ord. Jag är nöjd med resultatet.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Står inför samma utmaning och kommer förhoppningsvis att göra egna sockellister i stil med den ovan.
Men man vill ju ha dem så smäckra som möjligt, de blir stora nog ändå. Rörutrymmet måste vara ca 40x40 mm i mitt fall, kanske mer i hörnen, så avståndet från utsida sockel till innervägg är åtminstone 46 mm om man väljer 6 mm valchromat. Men då krävs kanske en alu-vinkel på insidan som förstärkning? Valchromat ytterst pga fukttrögheten (torka golv/läckage vattenrör/slarviga ungar).
Vad tror ni? Är 6 mm starkt nog utan förstärkning bakifrån?
Men man vill ju ha dem så smäckra som möjligt, de blir stora nog ändå. Rörutrymmet måste vara ca 40x40 mm i mitt fall, kanske mer i hörnen, så avståndet från utsida sockel till innervägg är åtminstone 46 mm om man väljer 6 mm valchromat. Men då krävs kanske en alu-vinkel på insidan som förstärkning? Valchromat ytterst pga fukttrögheten (torka golv/läckage vattenrör/slarviga ungar).
Vad tror ni? Är 6 mm starkt nog utan förstärkning bakifrån?
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Renoverare
· Stockholm
· 20 335 inlägg
Byt ut till prisolrör som du fräser in i väggen
Jag vill gärna att mitt elementhus står kvar efter operationen. Att byta rör är inte uteslutet, mest för att få dem rakare, men att fräsa i ytterväggarna horisontellt kommer jag inte att göra av uppenbara skäl. Mycket av bärigheten försvinner då.
I grova drag ser min lösning ut som ritningen i början av tråden, men med några praktiska förenklingar.
Den består idag av tre delar:
En fyrkantslist som skruvas fast i väggen
En hålkälslist (15 eller 20 mm, minns inte helt) som fästs ovanpå den och sticker ut fem-sex mm utanför listen
En remsa klickgolv som sätts som lodrät lock mot ovanstående och slutligen kapslar in röret. I källaren är den dessutom utrustad med slitsar var 50:e cm för att luften ska kunna cirkulera bättre.
Klickgolvet ersätter alltså valchromat. Det matchar dessutom golvet vilket gör lösningen lite mindre synlig.
Den består idag av tre delar:
En fyrkantslist som skruvas fast i väggen
En hålkälslist (15 eller 20 mm, minns inte helt) som fästs ovanpå den och sticker ut fem-sex mm utanför listen
En remsa klickgolv som sätts som lodrät lock mot ovanstående och slutligen kapslar in röret. I källaren är den dessutom utrustad med slitsar var 50:e cm för att luften ska kunna cirkulera bättre.
Klickgolvet ersätter alltså valchromat. Det matchar dessutom golvet vilket gör lösningen lite mindre synlig.
Redigerat:
En bra fråga. Du har inte ngn sådan bit att testa hur hållbar den är i 6 mm? Är det skillnad mer än fukttålighet på Valchromat och vanlig mdf, annars duger väl en bit vanlig mdf att testa med?pjgb skrev:
Om det finns plats att lägga en 3 - 12 mm tjock list (masonit, trä, mdf) på golvet under rören och mot väggen så blir det ett mothåll nertill vilket bör göra att det krävs ngt tungt, hårt och mer eller mindre vasst för att slå hål på 6 mm list. Det skulle förvåna storligen om inte det skulle hålla.
Ok, jag hatar att dammsuga och blir lätt arg 😡 av det vilket då leder till brutal användning och förning av munstycke och dammsugare så där ser jag ett hot mot hållbarheten. Men, det kräver att man har en robust dammsugare/munstycke som tål sådan behandling... 🫣
Finns bara ett sätt att veta - testa.
Klicka här för att svara