Jag har nyligen köpt en lägenhet och i duschen fanns en liten "mosaik-list" för att hindra vattnet från att rinna ut ur duschen. Jag gillar idén men tyvärr var det dåligt utfört och såg väldigt fult ut (några mosaikbitar hade trillat bort), så jag tog bort det och tänkte försöka göra om det.
Men jag vet inte riktigt hur jag ska göra för att det ska bli snyggt. Vad ska jag fästa mosaiken med och hur gör jag för att inte få fula kanter?
Någon som har några tips?
Men jag vet inte riktigt hur jag ska göra för att det ska bli snyggt. Vad ska jag fästa mosaiken med och hur gör jag för att inte få fula kanter?
Någon som har några tips?
Det går att limma med silikon, t ex Casco våtrumssilikon
https://www.hornbach.se/p/vatrumssilikon-casco-transparent-300-ml/5108011/
Tejpa med maskeringstejp och lägg en tunn fog mellan mosaikplattorna och klinkerplattorna inåt duschutrymmet så kanske vattnet stannar innanför. När man har lagt ut silikonfogen så slätar man den genom att dra med ett finger doppat i såpvatten.
Troligen snyggare med gummilist på dörrarna men smaken är ju olika.
https://www.hornbach.se/p/vatrumssilikon-casco-transparent-300-ml/5108011/
Tejpa med maskeringstejp och lägg en tunn fog mellan mosaikplattorna och klinkerplattorna inåt duschutrymmet så kanske vattnet stannar innanför. När man har lagt ut silikonfogen så slätar man den genom att dra med ett finger doppat i såpvatten.
Produkter som diskuteras: "maskeringstejp"
Sinuz smart maskeringstejp
UV-resistent tejp med trackfinder
49 kr inkl moms
Läs mer
Tack! Vad menar du med tejpa med maskeringstejp? Var ska jag tejpa?T TommyC skrev:Det går att limma med silikon, t ex Casco våtrumssilikon
[länk]
Ursäkta otydligheten! Jag menar att om du vill/behöver lägga en mjukfog innanför mosaikplattorna för att det inte ska rinna ut något vatten mellan mosaikplattorna så vill du att fogen ska bli så liten som möjligt. Därför behövs maskeringstejpen som man river bort direkt efter att man har lagt fogen och slätat den med fingret. Om man fogar utan tejp så blir fogen lätt onödigt bred. Silikonet har en förmåga att samla på sig smuts och bli ful av både smuts och av att åldras så man vill ha så liten mängd silikon som möjligt för att slippa se eländet. Du ser hur det blir runt golvbrunnen. Retar man sig på sånt och har gott om tid så kan man pilla bort gammal fog och lägga en ny fog så ser det bättre ut i några år innan det blir likadant igen.
Visst, det finns massor av speciallösningar på allting. Ofta onödigt men ibland lite bättre ur något avseende. Åtminstone ökar det vinsten för tillverkare och butiker. Någon gång har jag även fogat med billig latex och den gången gjorde det jobbet lika bra som silikon. Tec 7 är en annan lite bättre fogmassa som fungerar bra men som man ofta klarar sig utan.
Tack så mycket för alla tips! Och ja, golvbrunnen var nästa projekt, det ser inte så bra ut det heller.T TommyC skrev:Ursäkta otydligheten! Jag menar att om du vill/behöver lägga en mjukfog innanför mosaikplattorna för att det inte ska rinna ut något vatten mellan mosaikplattorna så vill du att fogen ska bli så liten som möjligt. Därför behövs maskeringstejpen som man river bort direkt efter att man har lagt fogen och slätat den med fingret. Om man fogar utan tejp så blir fogen lätt onödigt bred. Silikonet har en förmåga att samla på sig smuts och bli ful av både smuts och av att åldras så man vill ha så liten mängd silikon som möjligt för att slippa se eländet. Du ser hur det blir runt golvbrunnen. Retar man sig på sånt och har gott om tid så kan man pilla bort gammal fog och lägga en ny fog så ser det bättre ut i några år innan det blir likadant igen.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Golvlister eller parkett först?
Golv -
Kan man tejpa upp på karmen istället för bottningslist+fog?
Fönster & Dörrar -
Hur fyller jag hålet i vägghörnet inför ny list?
Fyllnadsmassor -
Ytterhörn - Mosaik ligger innanför hörnlisten, hur löser man det? [Bilder finns]
Badrum -
Desperat efter tips på vart köpa "KLISTERMATTOR" för att göra klinkersmosaik på
Golv