11 871 läst ·
17 svar
12k läst
17 svar
linoljefärgsmögelelände
Det har ju gått 15 år så har inte svartmöglet kommit tillbaka så har du verkligen lyckats ypperligt, grattis!Sommartorparn skrev:
Jo, jag tror det. Jag tog bort all färg och kitt samt slipade bort så mycket som möjligt av det mörka på träet. Sedan dränkte jag in träet med Boracol. Därefter halvolja, därefter linoljefärgsmålning enligt tillverkarens instruktioner.
Om det var Boracolets förtjänst eller den torra väderlekens låter jag vara osagt. Jag har blivit blivit väldigt noga med att inte måla såhär på hösten när det är hög luftfuktighet.!
Hur tog du bort färgen? Slipade med sandpapper?
Du sprayade Boracol på fönsterramarna antar jag?
Du lät det torka och sen på med halvolja? Eller tvättade du bort Boracolen innan du la på ny linolja?
Jag har lite av samma problem, dock gäller det hela fasaden för mig.
Jag orkar inte skrapa hela huset så jag söker en annan lösning.
Senast jag målade blandade jag borsyra i färgen men det hjälpte inte och tvätta före
ommålning räcker ju som sagt inte, även fast Ottosson m.fl. linoljefärgstillverkare påstår det.
Har svartmöglet fått fäste i linoljan så verkar det väldigt svårt att bli av med det.
Dock är det ju endast estetiskt, svartmöglet lever av linoljan men virket under lider ju ingen skada.
Produkter som diskuteras: "linolja"
Linolja
Linolja är en naturlig olja som utvinns ur linfrön. Den är en populär ingrediens i flera olika produkter, inklusive målarfärg, träbehandlingar och polish. Linolja har förmågan att tränga djupt in i trä och skyddar det därigenom från att
Läs mer
Jag funderar på när man slutade använda blyvitt? Så länge vi hade traditionella pigment i färgen räckte det ju oftast med att tvätta karm och båge och bättra färgen med en halvolja om den började bli matt.
Jag har nån gång gjort misstaget att måla och olja egna fönster såhär års och upplever risken för mögel betydligt större än vid målning när luftfuktigheten är låg på våren/försommaren.
Jag har nån gång gjort misstaget att måla och olja egna fönster såhär års och upplever risken för mögel betydligt större än vid målning när luftfuktigheten är låg på våren/försommaren.
Åren går, jag minns inte säkert vad jag gjorde för 15 år sedan, om jag gjorde något eller om jag bara funderade på vad jag skulle göra. Jag håller med om att när möglet har fått fäste så räcker det inte att tvätta av!G grodis skrev:Det har ju gått 15 år så har inte svartmöglet kommit tillbaka så har du verkligen lyckats ypperligt, grattis!
Hur tog du bort färgen? Slipade med sandpapper?
Du sprayade Boracol på fönsterramarna antar jag?
Du lät det torka och sen på med halvolja? Eller tvättade du bort Boracolen innan du la på ny linolja?
Jag har lite av samma problem, dock gäller det hela fasaden för mig.
Jag orkar inte skrapa hela huset så jag söker en annan lösning.
Senast jag målade blandade jag borsyra i färgen men det hjälpte inte och tvätta före
ommålning räcker ju som sagt inte, även fast Ottosson m.fl. linoljefärgstillverkare påstår det.
Har svartmöglet fått fäste i linoljan så verkar det väldigt svårt att bli av med det.
Dock är det ju endast estetiskt, svartmöglet lever av linoljan men virket under lider ju ingen skada.
De åtgärder jag tror mig ha lyckats med gäller två gula problemdörrar som jag gjorde i ordning för 2-3 år sedan och som fortfarande ser bra ut. Först tvättade jag, sedan slipade jag med slipmaskin , mycket men inte ända till trärent. Penslade på Boracol. Lät torka! Ingen sköljning! Därefter målning med 2-3 lager. Använde Ottossons färg och följde rådet att blanda i 10% kokt linolja i sista strykningen så att det blev en lite blankare yta. De båda dörrarna har klarat två vintrar utan att mögla.
Sedan var det ett fönster jag gjorde i ordning förra sommaren. Där var både kitt och färg i så dåligt skick så där tog jag bort allt med hjälp av Cobra Speedheater. Slipade sedan med slipmaskin så mycket som möjligt av det mörka träet. Penslade på flödigt med Boracol och lät torka ordentligt. Ingen sköljning! Eftersom träet var rejält uttorkat så både halvoljade jag och grundmålad det efter torkning enligt Ottossons recept med 50% rå linolja. Jag valde att grundmåla vitt, Ottossons titan-zink eftersom zinken lär ge visst mögelskydd. Sedan målade jag gult. Det fönstret har klarat en vinter utan mögel. Min farhåga är att möglet har bitit sig fast i sprickorna och kommer att krypa fram med tiden…..
Tyvärr verkar det som att Boracol inte längre ska gå att köpa för vanliga användare…… Det är möjligt att du kan få tillgång till det genom att anlita en professionell målare.
Stackars dig som har ett helt hus med detta problem! Borsyra vet jag ingenting om. Jag är skeptisk till att blanda i grejer i färgen eftersom man inte vet hur färgens egenskaper påverkas. Själv föredrar jag att först påföra mögeldödande medel och därefter måla som vanligt. Men det är bara mina amatöriga tankar….
Klicka här för att svara