Byggahus.se
Jag har en fasad och några dörrar som är målade med vad jag tror är alkyd. Säkert tjugo år sen åtminstone. Finns det något sätt att ta reda på vad det är för typer av färg?

Går det att måla med linoljefärg på gammal alkydfärg? Och om så är fallet hur går jag tillväga ifråga om skrapning, grundning etc?

När jag tittade runt hittade jag Servalack, vilket är ett varumärke jag minns från när jag var liten. En alkydbaserad färg som var standardvalet på träslöjdslektionerna på 70-talet. Det var tider det!

Nåväl. Tänkte bara jympa för att se om någon har kunskap om linolja på alkyd?

• Gilla
Hallonbåten
  • Laddar…

Bästa svaret

Det går med linolja på alkyd. Tror inte dom använt servalack utv.

• Gilla
Byggfuskarn
  • Laddar…
Claes Sörmland
Vill du säkerställa att det är en oljefärg så droppa på lite vatten med målarsoda, kaustiksoda eller bikarbonat (koka lösningen först i 5 min så blir det målarsoda) (Handskar och skydd av ögon mot stänk anbefalles). Löser sig färgen i någon av dessa basiska lösningar efter någon halvtimme så är det en oljefärg. Annars lär det vara en akrylfärg.

Rödsprit funkar också. Löser akrylat färgar av alkyd.

Nu är det iofs alkyd och inte akryl det handlar om. Jovisst var det Servalack. Det nu mins jag också att målning skedde i särskilt svett utrymme. Kanske hade de lämplig ventilation.

Tack för info. Då är det bara att köra på med linoljefärg

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.