Hej,

Jag har byggt ett staket utav hyvlad gran och linoljat det med rå linolja.

Har köpt en linoljefärg som jag ska spä ut med 10-15% lacknafta. (Enligt coloroma)

Problemet är att färgen inte fäster.
Jag kan skrapa bort den med nageln.
Inte jätte lätt men om jag tar i lite så lossnar den och är lite geggig och oljig

Staketet har legat inomhus i en källare ca 15-20grader och torkat i ca 4 veckor efter att jag linoljat det.

Har testat att måla olika plankor med olika lager. (målat inomhus )
Har även testat att slipa ner vissa plankor och målat både 1 och 2ggr men fäster ändå inte.

Har ni några tips vad jag kan göra ?

Tacksam för all hjälp
Mvh

Microkatten
Om du köpt linoljefärgen på Colorama antar jag märket är Kulturhantverkarna?

Har du alltså oljat med rå linolja innan du börja måla med färgen? Rå linolja "torkar" väldigt väldigt långsamt, och tillsammans med linoljefärgen kan det ha blivit väl mycket rå linolja. Följ färgtillverkarens anvisningar.

Du kan också ha målat ett för tjockt lager färg, då torkar den dåligt. Måla mycket tunt.

• Gilla
sunfred och 1 till
  • Laddar…
Rå linolja torkar inte ordentligt på fyra veckor. Du kanske skulle använt kokt linolja?

• Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Linoljefärg ska normalt målas från magert till fett. Alltså högre halt olja i senare lager och outspädd färg i sista lagret. Du har gjort tvärtom med ren linolja innerst och mer utspätt i andra lagret. Jag tycker iofs att det borde fästa vid själva målandet men det kan iaf ge sämre vidfästning med tiden. Jag har gjort samma fel på några möbler och på en utebänk har det yttersta lagret med färg börjat flagna vilket linoljefärg normalt aldrig gör.

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
E Eld skrev:
Rå linolja torkar inte ordentligt på fyra veckor. Du kanske skulle använt kokt linolja?
Aj då,det här låter inte bra. Jag har ju lyssnat på min granne som brukar hjälpa mig med allt.så tänkte inte ens på att kolla upp detta innan.

Men det låter ju logiskt när du säger att man ska börja med att måla ett tunt lager på magert och sen låta det bli fetare genom att blanda ut med linolja om jag förstår det rätt.

Jag kan mycket väl ha oljat in det för mycket från början.jag ser på vissa brädor att det ligger som ett lager och glänser av ren linolja.
Frågan är då om man ska slipa bort ett lager och låta det torka mer ?

Om det ska torka ännu mer ,ska man då ställa ut det i solen och låta det torka.
Men då återstår frågan om det kan stå ute nu dygnet runt i ur och skur?
Torka ute slipat eller torka ute oklippt ( alltså fortfarande för mycket linolja på träet) ?

B Bombus pratorum skrev:
Linoljefärg ska normalt målas från magert till fett. Alltså högre halt olja i senare lager och outspädd färg i sista lagret. Du har gjort tvärtom med ren linolja innerst och mer utspätt i andra lagret. Jag tycker iofs att det borde fästa vid själva målandet men det kan iaf ge sämre vidfästning med tiden. Jag har gjort samma fel på några möbler och på en utebänk har det yttersta lagret med färg börjat flagna vilket linoljefärg normalt aldrig gör.
Aj då,det här låter inte bra. Jag har ju lyssnat på min granne som brukar hjälpa mig med allt.så tänkte inte ens på att kolla upp detta innan.

Men det låter ju logiskt när du säger att man ska börja med att måla ett tunt lager på magert och sen låta det bli fetare genom att blanda ut med linolja om jag förstår det rätt.

Jag kan mycket väl ha oljat in det för mycket från början.jag ser på vissa brädor att det ligger som ett lager och glänser av ren linolja.
Frågan är då om man ska slipa bort ett lager och låta det torka mer ?

Om det ska torka ännu mer ,ska man då ställa ut det i solen och låta det torka.
Men då återstår frågan om det kan stå ute nu dygnet runt i ur och skur?
Torka ute slipat eller torka ute oklippt ( alltså fortfarande för mycket linolja på träet) ?

Magert/fett är inte mer eller mindre linolja utan magert är utspädd med terpentin. Eller i ditt fall lacknafta tydligen, har jag aldrig använt, men följ tillverkarens instruktioner.

Från minnet brukar jag blanda 50/50 linolja/terpentin i grundstrykningen och sen minska andelen terpentin typ 30% terpentin 70% färg för att sen sluta med ren/nästan ren färg.

Hur man gör när det blir tokigt vet jag faktiskt inte.
Låt stå ute en säsong, skrapa av det som lossnar och börja om kanske?
Känns svårt att slipa ner färsk linoljefärg..

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
O [old rusty] skrev:
Magert/fett är inte mer eller mindre linolja utan magert är utspädd med terpentin. Eller i ditt fall lacknafta tydligen, har jag aldrig använt, men följ tillverkarens instruktioner.

Från minnet brukar jag blanda 50/50 linolja/terpentin i grundstrykningen och sen minska andelen terpentin typ 30% terpentin 70% färg för att sen sluta med ren/nästan ren färg.

Hur man gör när det blir tokigt vet jag faktiskt inte.
Låt stå ute en säsong, skrapa av det som lossnar och börja om kanske?
Känns svårt att slipa ner färsk linoljefärg..
Ja det har blivit lite tokigt kan man säga.
Testade att slipa med 40 korn och det funkar ett tag men det blir snabb en klibbig smörja utav det och 1 papper räcker till 1 bräda typ.

Funderar på att sätta upp det och låta det stå ute och torka en över våren/sommaren och slipa/skrapa det och målat i aug/sep kanske.

Svårt det här.

S sunfred skrev:
Har köpt en linoljefärg som jag ska spä ut med 10-15% lacknafta. (Enligt coloroma)
De linoljefärger jag målat spädes med balsamterpentin eller kallpressad kokt linolja om man nu nödvändigt ska späda, mineralisk nafta skulle jag undvika till riktig linoljefärg men du kanske har köpt Drygolin?

Denna har jag köpt.
Däremot så testade att blanda i lacknafta enligt rekommendation. Men kanske ska testa balsamterpentin istället. Färgburk med linoljefärg, vit, placerad på träpall. Märke Engwall o. Claesson, kulturarv sedan 1915.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Etikett på en färgburk med tekniska data och instruktioner för målning, i svenska, Engwall O. Claesson AB.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

S sunfred skrev:
Denna har jag köpt.
Däremot så testade att blanda i lacknafta enligt rekommendation. Men kanske ska testa balsamterpentin istället.[bild] [bild]
Det är ju en seriös svensk tillverkare, följ deras anvisningar!

• Gilla
uppta och 1 till
  • Laddar…
Det jag lärt mig om linoljefärg är att man ska stryka det otroligt tunt, alltså inte ta mer färg på penseln förrens det inte går att stryka ut den mer. Vet inte sanningshalten men en målargubbe sa att man bör inte ha rå linolja för den torkar aldrig, den absorberas av materialet.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
J JockeLeni skrev:
Det jag lärt mig om linoljefärg är att man ska stryka det otroligt tunt, alltså inte ta mer färg på penseln förrens det inte går att stryka ut den mer. Vet inte sanningshalten men en målargubbe sa att man bör inte ha rå linolja för den torkar aldrig, den absorberas av materialet.
Linolja 'torkar' inte som andra färger men härdar väl i kontakt med luft?

F fribygg skrev:
Linolja 'torkar' inte som andra färger men härdar väl i kontakt med luft?
Mycket möjligt att det är processen, men jag har valt att använda kokt istället men även den kan ta många dagar på sig innan ytan känns "torr" beroende på luftfuktighet.

Ingen färg eller olja biter bra på hyvlat virke, blir liksom en blank yta och inga flisor att fästa i

• Wow
gaia
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.