Hej!
Har köpt ett 40-talshus där det är lagt linoleummatta direkt (tror jag) på betonggolv i källaren.
Det har blivit bubbligt och det känns att det är dags att byta.
Vad skulle ni rekommendera för underlag mot betongplattan och sen golv på det?
Mvh Sebastian
Har köpt ett 40-talshus där det är lagt linoleummatta direkt (tror jag) på betonggolv i källaren.
Det har blivit bubbligt och det känns att det är dags att byta.
Vad skulle ni rekommendera för underlag mot betongplattan och sen golv på det?
Mvh Sebastian
Något som inte är organiskt som du skall lägga något på betongen. Du har inte funderat på att slipa betonggolvet och polera det? Kan blir rätt snyggt.
Japp, ut med skiten, snabbt.
(Och använd ett bra andningsskydd, ty det är stor risk för en del svartmögel under mattan).
Jag antar att det är ett hus som saknar yttre isolering runt grundmuren och under betongplattan i källaren, det kan knappast vara annat från det årtalet.
Då är det så att utan att fixa yttre isolering så ska du se till att dina material på golv och källarväggar är oorganiska samt diffusionsöppna.
Så golvet kan du ha rått betonggolv (eller slipat och/eller polerat), du kan ha klinker (med cementbaserat fix, ej polymerbaserat enkomponents kakellim).
Du kan också lägga någon slags trätrall med luftspalt under, eller en luftig nålfiltmatta (dessa fungerar dock ej om du har stor fuktinträngning).
Väggar målar du lämpligen med silikatfärg, ej akrylat/latex-färg eller någon annan polymerbaserad färg.
(Och använd ett bra andningsskydd, ty det är stor risk för en del svartmögel under mattan).
Jag antar att det är ett hus som saknar yttre isolering runt grundmuren och under betongplattan i källaren, det kan knappast vara annat från det årtalet.
Då är det så att utan att fixa yttre isolering så ska du se till att dina material på golv och källarväggar är oorganiska samt diffusionsöppna.
Så golvet kan du ha rått betonggolv (eller slipat och/eller polerat), du kan ha klinker (med cementbaserat fix, ej polymerbaserat enkomponents kakellim).
Du kan också lägga någon slags trätrall med luftspalt under, eller en luftig nålfiltmatta (dessa fungerar dock ej om du har stor fuktinträngning).
Väggar målar du lämpligen med silikatfärg, ej akrylat/latex-färg eller någon annan polymerbaserad färg.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "andningsskydd"
Andningsskydd
Andningsskydd är viktiga för att skydda dig från skadliga partiklar, gaser och ångor när du utför olika arbeten. Vårt utbud inkluderar engångsandningsskydd, halvmasker och helmasker, samt filtrerande halvmasker med ventiler, alla utformade
Läs mer
https://www.biltema.se/bygg/farg/maleriverktyg/fargskrapor/golvskrapa-2000017347P PB87 skrev:
Är riktigt bra för att ta bort kork/plastgolv. Används med fördel med gummiklubba. Köp några extra blad också.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden