Hej!

Har blivit med svarv och har lite frågor kring denna, märkt med en "sticker" som det står LINI på.
Verkar finnas väldigt lite info kring vad detta är och den håller lite ovanliga dimensioner (i mina otränade ögon). Metallchuck och verktyg på en sliten arbetsbänk, tillhörande gammal svarv med ovanliga M14-dimensioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En äldre svarv med en röd och vit LINI-dekal och mekaniska komponenter, inuti ett verkstadsutrymme.
Skapa konto
Närbild av en äldre svarvspindel med ovanliga dimensioner och slitna fästdelar.
Skapa konto
Del av svarv med äldre chuck och spindel på arbetsbänk, frågor om modernisering av verktyget.
Skapa konto
Gammal svarvchuck och spindel med märkning, behöver moderniseras.
Skapa konto
Närbild på en äldre svarvchuck med ett 14mm spindelfäste och tecken på slitage.
Skapa konto
Mätning av en svarvspindel med skjutmått visar trådar och dimensioner för att hitta passande chuck.
Skapa konto

Det verkar vara väldigt svårt att byta ut chuckar, dubbar etc. till något som är, idag, vanligt förekommande på marknaden. Jag har mätt upp spindeln till 14mm (chuckfästet) och de saker jag fått med den är väldigt slitna alternativt stukade så de "vobblar" i svarven. De saker som finns på marknaden idag verkar hålla mest M24 eller M33 och adaptrar de emellan.

Någon som vet någon ting om denna svarv och var jag får delar till denna (materialfästen med spindeldim. M14).Eller vad jag skall göra för att få svarven in i "2000-talet" med de olika tillbehör som finns här, bl.a. vill jag byta dubb med men den verkar omöjlig att få av och byta...

Tack på förhand!

//per

Lini var någon sorts samföretag med Ejca och Luna inblandade. I praktiken en avdelning av Ejca i Värnamo som tillverkade maskiner specifikt för Luna under eget namn.

Svarven är väldigt liten och klen så jag tror att den egentligen inte är dimensionerad för att svarva större bitar på fri ände så därför fungerar den knappast särkillt bra med chuck.
De flesta chuckar brukar ha insatsholkar att skruvain så man kan anpassa dem till andra spindelgängor än de som är populära på de vanligaste modellerna. Går det inte att byta till en ny insatsholk med nya friska gängor?

Tack för snabb respons och lite info! Jo, har kontaktat en smed som ska kika på den jag har och kanske lösa problemet att sätta i en ny insats som föreslaget, tror det är en bra idé.
Sedan har jag ju problemet med andra reservdelar då, som att finna mothållsdubbar etc. som passar.
Kanske ska man satsa på att få gjort eller påsvetsat något på befintliga så de är säkra att använda, de jag har nu känns lite slitna att jobba med alltför länge. Min tanke är att svarva alltifrån mindre skålar till bordsben etc. samt att börja bygga spön och då svarva upp handtag i trä och näver. Det problemet återstår att lösa med genomgående stänger etc. men måste får ordning på det jag har först ;)

Per Fieldstream Per Fieldstream skrev:
Hej!

Har blivit med svarv och har lite frågor kring denna, märkt med en "sticker" som det står LINI på.
Verkar finnas väldigt lite info kring vad detta är och den håller lite ovanliga dimensioner (i mina otränade ögon).[bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]

Det verkar vara väldigt svårt att byta ut chuckar, dubbar etc. till något som är, idag, vanligt förekommande på marknaden. Jag har mätt upp spindeln till 14mm (chuckfästet) och de saker jag fått med den är väldigt slitna alternativt stukade så de "vobblar" i svarven. De saker som finns på marknaden idag verkar hålla mest M24 eller M33 och adaptrar de emellan.

Någon som vet någon ting om denna svarv och var jag får delar till denna (materialfästen med spindeldim. M14).Eller vad jag skall göra för att få svarven in i "2000-talet" med de olika tillbehör som finns här, bl.a. vill jag byta dubb med men den verkar omöjlig att få av och byta...

Tack på förhand!

//per
Hej hittade du några tillbehör till svarven jag har en likadan och hittar inge delar // Peter

P Pjo1 skrev:
Hej hittade du några tillbehör till svarven jag har en likadan och hittar inge delar // Peter
Hej1

Nej, tyvärr...har iofs inte letat särskilt mycket heller.
fick en smed att göra en chuck med förminskat fäste och använde den friskt i början. Det slutade med att jag skaffade en annan svarv dock. Använder en fortfarande men kör ofta upp sakerna jag gör i den först (grovsvarvar) och finlirar i min andra. Fördelen är att den är så lång i bädden att det går att göra ex. bordsben och liknande.

//per

• Gilla
NiseHult
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.