Hej.
Jag skall bygga altantak och har planerat för en 90x315 Limträbalk över mina 115X115 limträstolpar. Dock funderar jag på att gå ner på en 56X225 limträbalk istället. Dels pga priset, men också tyngd och bånglighet.
Spännvidden mellan stolparna är 3400mm takstolarna är sedan 3400mm av 45X190
Räcker det med 56X225 eller behöver jag hålla mig på 90X315? Bor i Snölastzon 2 Södra Stockholm.
Jag skall bygga altantak och har planerat för en 90x315 Limträbalk över mina 115X115 limträstolpar. Dock funderar jag på att gå ner på en 56X225 limträbalk istället. Dels pga priset, men också tyngd och bånglighet.
Spännvidden mellan stolparna är 3400mm takstolarna är sedan 3400mm av 45X190
Räcker det med 56X225 eller behöver jag hålla mig på 90X315? Bor i Snölastzon 2 Södra Stockholm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja du tolkar det rätt. Enligt svenskt trä vill de att jag skall ha limträ även som takbjälkar, så jag blir inte riktigt klok på dimensioneringen där.K kniv skrev:
Det jag var orolig för är om deformationen blir för hög med 3400 spännvidd mellan stolparna. Men de står redan där så svårt att göra något åt
Jag siktar på 6° taklutning
Jag har väldigt liknande förutsättningar, kan kontrollmäta vid tillfälle. Men har svårt att se att 56x225 inte skulle duga som främre bärlina.
Det man kan göra för att minska risken är att sätta snörasskydd på taket ovanför kanalplasten, då glider inte tung blötsnö ner. Skotta taket vid större snömängder, går oftast att gå på profilerna kanalplasten ligger i. Sätta tvärstag, men det verkar du redan ha ritat in. Och sist öka taklutningen, men gör man det andra ska det inte riktigt behövas.
Går väl också att stoppa in extra stolpar i mellan om man inte vågar tro på det hela.
Det man kan göra för att minska risken är att sätta snörasskydd på taket ovanför kanalplasten, då glider inte tung blötsnö ner. Skotta taket vid större snömängder, går oftast att gå på profilerna kanalplasten ligger i. Sätta tvärstag, men det verkar du redan ha ritat in. Och sist öka taklutningen, men gör man det andra ska det inte riktigt behövas.
Går väl också att stoppa in extra stolpar i mellan om man inte vågar tro på det hela.
Har platt tak så slipper snöras-problemet.K kniv skrev:Jag har väldigt liknande förutsättningar, kan kontrollmäta vid tillfälle. Men har svårt att se att 56x225 inte skulle duga som främre bärlina.
Mina stolpar är inte höga nog för att ta upp hela höjdskillnaden i de båda alternativen så det kommer bli en naturligt brantare vinkel om jag går ner i dimension.
Jag vill senare glasa in och sätta dörrpartier mellan stolparna så slipper gärna extra stolpar
Rent prismässigt tycker jag skillnaden knappt är några pengar att prata om, när man ska bygga något man använder ofta och länge.
Men byggmässigt kan det vara lite krångligare och tyngre att mäkta dit en större.
Här är alla standarddimensioner. Värt att notera att höjden spelar större roll för böjfastheten än bredden, då höjden är proportionell i kubik medans bredden är proportionell i kvadrat.
Men byggmässigt kan det vara lite krångligare och tyngre att mäkta dit en större.
Här är alla standarddimensioner. Värt att notera att höjden spelar större roll för böjfastheten än bredden, då höjden är proportionell i kubik medans bredden är proportionell i kvadrat.
Logga in
Skapa konto
Du har helt rätt. Priset är egentligen inte den springande punkten. Viktigare är att det fungerar rent tekniskt. Inte bara hållfastighetsmässigt, men även installation av dörrpartier. Kanske rent av får gå på en snygg installation och då lutar det ändå mot 90xX för att slippa sala på mot insidan eller utsidan.K kniv skrev:Rent prismässigt tycker jag skillnaden knappt är några pengar att prata om, när man ska bygga något man använder ofta och länge.
[bild]
Tänker mig 3-dörr lösning och skenor enligt nedan:
Logga in
Skapa konto
Då funkar väl 90x225. Helt övertygad om att den kommer hålla. Tror nästan du också skulle kunna ta 90x180. Men vill du vara helt 100 så är det ju en konstruktör som ska få sista ordet, dock till en kanske lite onödigt hög kostnad… Har du kollat dimensioneringsguiden från svenskt trä? Den borde ge dig ett bra riktmärke också.
Skulle man invända mot något så är det snarare takstolarna om de skulle vara 45x195. Kommer säkert hålla utan problem men kan ge liten böjning vid stor belastning kanske. Så kanske där man ska fundera på dimensionen
Skulle man invända mot något så är det snarare takstolarna om de skulle vara 45x195. Kommer säkert hålla utan problem men kan ge liten böjning vid stor belastning kanske. Så kanske där man ska fundera på dimensionen
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Renovera altantak med limträbalkar
Altan & Uteplats -
Skruva balkskor i limträbalk, skall man ta bort skyddsplasten först?
Byggmaterial & Byggteknik -
Vad bäst till altantak? Kanalplast, korrugerad plast,annan plast?
Altan & Uteplats -
Köpa plasttak till altantak
Tak & Vind -
Altantak plast
Byggmaterial & Byggteknik