Vi har köpt hus som är byggt 1926. Varit i kontakt med byggkontoret i våran kommun och dom kunde inte hjälpa oss med att svara på om väggen vi tänkt riva är bärande?
troligtvis är den bärande och vad tycker ni är bäst att använda limträ eller stål balk?
Är väggen mellan hall och kök och hall och vardagsrum som ska rivas. helt ny på det här med husägande och allt vad det innebär.
troligtvis är den bärande och vad tycker ni är bäst att använda limträ eller stål balk?
Är väggen mellan hall och kök och hall och vardagsrum som ska rivas. helt ny på det här med husägande och allt vad det innebär.
menar du att om reglerna går parallellt med väggen är den troligtvis bärande? Eller förstår jag fel. vi ska ta in en snickare som kommer och fixar väggen men vore kul att förstå lite mer.GoC skrev:
Om väggen skall ha någon bärande funktion skall reglarna ligga 90grader mot väggen. Dvs vara upplagda på husets långsidor. det skulle jag tro att dom är då huset är så smalt. Och jag tror heller inte att väggen är bärande.M Misisbygger skrev:
Man har byggt huset och bjälklaget och sedan satt upp plankväggen mot hallen. Det skulle jag gissa på.
Redigerat.
jag ändrar mig. Såg på grundläggningen att det är en grundmur under väggen mot hallen. Den skulle inte behövas vara där om inte den väggen var bärande. Så min slutsats är att den är bärande. Och då måste du konsultera någon som kan utreda om du över huvud taget kan riva den väggen då grundmuren lär få en högre punktbelastning.
Redigerat:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Fint hus! I Kiruna har jag varit många gånger även om det är rätt länge sedan sist. Det är ganska säkert en bärande vägg utförd i spontad plank. Kolla golvbrädornas riktning på övervåningen. Ligger de i husets längdriktning är väggen garanterat bärande. Den måste då ersättas av en balk. Limträ är enklast att hantera. Dessutom är det högt i tak i bv. Det är ganska jobbigt att riva plankväggar. Man river inte gärna mer än nödvändigt.
tack så mycket för bra svar!GoC skrev:
Om väggen skall ha någon bärande funktion skall reglarna ligga 90grader mot väggen. Dvs vara upplagda på husets långsidor. det skulle jag tro att dom är då huset är så smalt. Och jag tror heller inte att väggen är bärande.
Man har byggt huset och bjälklaget och sedan satt upp plankväggen mot hallen. Det skulle jag gissa på.
Redigerat.
jag ändrar mig. Såg på grundläggningen att det är en grundmur under väggen mot hallen. Den skulle inte behövas vara där om inte den väggen var bärande. Så min slutsats är att den är bärande. Och då måste du konsultera någon som kan utreda om du över huvud taget kan riva den väggen då grundmuren lär få en högre punktbelastning.
Ska bli spännande att se hur resultatet blir. Svårt att få tag i byggkunniga i våran kommun som har tid att komma det närmsta året. Men vissa saker vågar man inte testa själv. Som detta då.
Moderator
· Stockholm
· 57 751 inlägg
Men det du behöver här är en byggnadsingenjör. Det borde gå att ordna lite snabbare än så.
Klicka här för att svara