14 096 läst ·
13 svar
14k läst
13 svar
Limträ eller H-järnbalk
Hejsan alla glada garageentusiaster,
nu har vi fått bygglov för våran garage med vindsvåning på 7m x 11m och jag funderar
hur jag ska göra för att få själva garage-utrymme så stort som möjligt utan pelare eller
dylikt. Garaget ska vara 7m x 8m med ett bärande innervägg som skiljer den från förråds
utrymme och trapphus till övervåningen. Svårt att få en bärande och stabil konstruktion
med spännvidd 7m tycker jag och går i tankarna att använda limträbalk eller järnbalk
i mitten (dvs efter 3,5meter)
Bifogar "ritning" hur jag hade tänkt mig lösa problemet.
Det lutar åt att skaffa H-Balk men vilken dimension ska den ha ?
Limträbalk tycker jag att den tar mycket tackhöid
http://www.byggmax.com/se-sv/Prod/PID-08890316.aspx
Hur skulle ni göra ???
Tacksam för svar
mvH
Hobbit
nu har vi fått bygglov för våran garage med vindsvåning på 7m x 11m och jag funderar
hur jag ska göra för att få själva garage-utrymme så stort som möjligt utan pelare eller
dylikt. Garaget ska vara 7m x 8m med ett bärande innervägg som skiljer den från förråds
utrymme och trapphus till övervåningen. Svårt att få en bärande och stabil konstruktion
med spännvidd 7m tycker jag och går i tankarna att använda limträbalk eller järnbalk
i mitten (dvs efter 3,5meter)
Bifogar "ritning" hur jag hade tänkt mig lösa problemet.
Det lutar åt att skaffa H-Balk men vilken dimension ska den ha ?
Limträbalk tycker jag att den tar mycket tackhöid
http://www.byggmax.com/se-sv/Prod/PID-08890316.aspx
Hur skulle ni göra ???
Tacksam för svar
mvH
Hobbit
Hej,
Planerar ett liknande garage (7,5*11) med garagedelen 7,5*7,5. Jag har för mig att jag kom fram till att jag behövde en HEA 240 för spännvidd ~7,5. Fick dock tag på en billig begagnad IPE400 som jag ska använda, men då har jag också lite högre takhöjd än i ett normalt garage.
/B
Planerar ett liknande garage (7,5*11) med garagedelen 7,5*7,5. Jag har för mig att jag kom fram till att jag behövde en HEA 240 för spännvidd ~7,5. Fick dock tag på en billig begagnad IPE400 som jag ska använda, men då har jag också lite högre takhöjd än i ett normalt garage.
/B
Jag har ett garage som mäter 6,5 x 12, varav 3 meter är carport, 6 meter garage och slutligen 3 meter verkstad. Jag har ingen balk i huvudtaget vid garaget utan räknar med att det ska fungera. Har fått ok från takstolstillverkaren. Han sa att det kunde ge efter lite när man går på det, men det skall absolut hålla. Övervåningen har jag tänkt att ha till förråd. Jag flyttade in innerväggarna för att få lite bättre stabilitet. Övervåningen mäter 4 x 12 meter..
Eftersom du inte nämner var i landet du ska bygga och vilken taklutning du ska ha och vad du ska ha på taket, går det inte att ge dig något tips om var du hamnar i dimension.
Med tanke på den bärande väggen kan balken räknas som kontinuerligt upplagd på tre stöd vilket ger ett plus ur dimensioneringshänseende. Spv. skulle då bli 7,8 m på ena sidan stödet och resten av längden på andra sidan. Inte mycket, men bättre än att ha den fritt upplagd på två stöd.
Om BosseBesser fått ok från sin takstolstillverkare för en ramverkstakstol utan stöd i mitten, är han ute på farliga vägar.
En ramverkstakstol kräver alltid centriskt mittstöd, som högst får vara ställt 25 cm excentriskt för att bära. Däremot kan han lägga in stödet bakom stödbenen p.b.s. så att mittdelen blir inhängd mellan dessa stödkonstruktioner.
Hela underramen och speciellt mittdelen är den som blir utsatt för böjande moment till följd av nyttig last + egenvikt av takstol/golv och därtill belastas underramen av tryckkrafter från högbenen via stödbenen p.b.s som ökar på det böjande momentet rätt avsevärt. (Alternativt kan underramen avlastas genom förhöjt väggliv och takstol av typ svensk takstol (med snedsträva ut till takfoten).)
Att flytta in upplagen och ha stora överhäng på takstolen ger andra krafter som inte en ramverkstakstol är beräknad för. (Kraftlinjen ser ut som en flerfaldig vågrörelse + dragkraft parallellt underramen.) Den är flerfaldigt statiskt obestämd redan och det saknas formler i litteraturen för att behandla ytterligare påkänningar i konstruktionen. Specialräkning av en sådan konstruktion får göras med FEM-metoden och kräver nya ekvationer för att behandla. Men det går inte att behandla fler obestämda än det finns ekvationer att tillgå - och dem har ingen ställt upp, ens med datorns hjälp.
Så hur takstolstillverkaren kunnat ok-a det byggsättet är mig obegripligt. Risken är att underramen knäcks av över väggliven, alternativt att nedböjningen blir så stor att knutpunkterna förskjuts mellan över- och underram.
Chansa därför inte i onödan. Det är både besvärligt och dyrt att återställa en konstruktion som gett vika.
Bygg 123 gjorde inget dumt byte av balk. En HE240A har ett Wx (böjmotstånd) på 675 cm^3 och en IPE400 har Wx på 1160 cm^3 (cirka dubbelt så stark om man tar i beaktande att en HE240A väger 60,3 kg/m mot 66,3 kg/m för en IPE 400). Men av större betydelse är Ix (tröghetsmomentet) i de båda fallen. HE240A har 7760 cm^4 mot 23130 cm^4 för en IPE 400. Dvs. IPE-n är betydligt styvare mot nedböjningen än en HE240A.
Med tanke på den bärande väggen kan balken räknas som kontinuerligt upplagd på tre stöd vilket ger ett plus ur dimensioneringshänseende. Spv. skulle då bli 7,8 m på ena sidan stödet och resten av längden på andra sidan. Inte mycket, men bättre än att ha den fritt upplagd på två stöd.
Om BosseBesser fått ok från sin takstolstillverkare för en ramverkstakstol utan stöd i mitten, är han ute på farliga vägar.
En ramverkstakstol kräver alltid centriskt mittstöd, som högst får vara ställt 25 cm excentriskt för att bära. Däremot kan han lägga in stödet bakom stödbenen p.b.s. så att mittdelen blir inhängd mellan dessa stödkonstruktioner.
Hela underramen och speciellt mittdelen är den som blir utsatt för böjande moment till följd av nyttig last + egenvikt av takstol/golv och därtill belastas underramen av tryckkrafter från högbenen via stödbenen p.b.s som ökar på det böjande momentet rätt avsevärt. (Alternativt kan underramen avlastas genom förhöjt väggliv och takstol av typ svensk takstol (med snedsträva ut till takfoten).)
Att flytta in upplagen och ha stora överhäng på takstolen ger andra krafter som inte en ramverkstakstol är beräknad för. (Kraftlinjen ser ut som en flerfaldig vågrörelse + dragkraft parallellt underramen.) Den är flerfaldigt statiskt obestämd redan och det saknas formler i litteraturen för att behandla ytterligare påkänningar i konstruktionen. Specialräkning av en sådan konstruktion får göras med FEM-metoden och kräver nya ekvationer för att behandla. Men det går inte att behandla fler obestämda än det finns ekvationer att tillgå - och dem har ingen ställt upp, ens med datorns hjälp.
Så hur takstolstillverkaren kunnat ok-a det byggsättet är mig obegripligt. Risken är att underramen knäcks av över väggliven, alternativt att nedböjningen blir så stor att knutpunkterna förskjuts mellan över- och underram.
Chansa därför inte i onödan. Det är både besvärligt och dyrt att återställa en konstruktion som gett vika.
Bygg 123 gjorde inget dumt byte av balk. En HE240A har ett Wx (böjmotstånd) på 675 cm^3 och en IPE400 har Wx på 1160 cm^3 (cirka dubbelt så stark om man tar i beaktande att en HE240A väger 60,3 kg/m mot 66,3 kg/m för en IPE 400). Men av större betydelse är Ix (tröghetsmomentet) i de båda fallen. HE240A har 7760 cm^4 mot 23130 cm^4 för en IPE 400. Dvs. IPE-n är betydligt styvare mot nedböjningen än en HE240A.
http://www.byggahus.se/forum/smahus-garage-friggebod-m-m/94765-groen-garagebyggare-2.html#post734573
http://www.byggahus.se/forum/smahus-garage-friggebod-m-m/94765-groen-garagebyggare-2.html#post734573
BesserBosse skrev:
Då får vi hoppas att det håller när snö och vind testar bygget
hej ! om det hade varit mitt garage hade jag gjort på följande sätt . förstärka i plattan där pelare kommer, även kraftigare frigge.En HEA eller HEB 220. Gör mellanväggen 95mm o sätt en VKR 90x90 under balken. i ytter vägg limspika 3 eller 4 45x145 ,som pelare,beroende på plats, annars VKR 100x100x5.Inga små portar, minst 5 metare.Lägg ett limträ 140x405 7000 över öppningen,riktiga upplag vid sidorna. montera limträt närmast takstolarna,endast ett hammarband uppe på limträt,lägg limträt utåt på stommen. Mellan bjälklaget monteras i HEAn,måste figursågas.Montera BMF med bultpistol i balken,annars spika 28x70 270 under balken i bjälkarna.Blir det förhöjt väggliv ,gå med ytterväggarna ända upp,spika sedan en bjälke 45 x220 på stommen i höjd med bjälklaget 5" spik.Ha koll på diagonalen när du bugger ,även våget eller höjden. Stämmer detta kan du kapa alla bitar lika långa,efter angivna mått.
Go morron
hur visste du att jag kör med förhöjd väggliv ????
Det blir det nog.
Något mer att ta hänsyn till - om jag vill ha förhöjd väggliv ?
Som takstol hade jag tänkt mig en vanlig ramverkare med förhöjd väggliv.
Dvs att vid cc 1200 kör jag upp med varenda stolpe i väggen och låter den
andra vara kort - eller är jag ute o cycklar ???
MvH
Hobbit
hur visste du att jag kör med förhöjd väggliv ????
Det blir det nog.
Något mer att ta hänsyn till - om jag vill ha förhöjd väggliv ?
Som takstol hade jag tänkt mig en vanlig ramverkare med förhöjd väggliv.
Dvs att vid cc 1200 kör jag upp med varenda stolpe i väggen och låter den
andra vara kort - eller är jag ute o cycklar ???
MvH
Hobbit
Du är ute o cyklar,hammarbandet kan väl inte halta. Tänk på att det är golv eller takbjälkarna som håller ihop väggarna,annars trycker takstolarna ut väggarna. Om jag uppfattat rätt,jag kan ha missuppfattat dig.
Som takstolskonstruktör känner jag att jag måste få skriva ett par ord. Frågan är vad du tänker använda utrymmet till övervåning till. Ska det inredas eller är det tänkt som ett vindsförråd. Eftersom dessa fall belastas olika vid hållfasthetsberäkningar så är det ganska väsentligt. Generellt för dessa två fall kan sägas att takstolen medför inga som helst problem att "räkna hem" hållfasthetsmässigt fribärande med en spännvidd på 7 m. Däremot så klara man aldrig dimensionera en fribärande ramverkstakstol på 7 m för svikt med vanligt konstruktionsvirke.
För ett förrådsutrymme dimensioneras dock inte takstolen för svikt. Den nyttiga lasten är också lägre vid dimensioneringen. Detta innebär alltså att balkdimension påverkas beroende på vad utrymmet är ämnat för. I detta fall råder dock inga tvivel om att du kommer att behöva en stålbalk då en limträbalk skulle bli alldeles för hög.
För ett förrådsutrymme dimensioneras dock inte takstolen för svikt. Den nyttiga lasten är också lägre vid dimensioneringen. Detta innebär alltså att balkdimension påverkas beroende på vad utrymmet är ämnat för. I detta fall råder dock inga tvivel om att du kommer att behöva en stålbalk då en limträbalk skulle bli alldeles för hög.
Klicka här för att svara