6 231 läst ·
8 svar
6k läst
8 svar
Limpress till rimligt pris
Hej,
Jag vill skaffa en limpress och tänkte att det var en relativt liten investering, men efter att ha kollat på nätet hittar jag bara ett alternativ i Sverige; Plano à 3 500 kr. Jag har tidigare använt en limpress och trodde priset skulle ligga på under 1000 kr. Någon här i forumet som har tips om billigare alternativ än Plano?
Henrik
Jag vill skaffa en limpress och tänkte att det var en relativt liten investering, men efter att ha kollat på nätet hittar jag bara ett alternativ i Sverige; Plano à 3 500 kr. Jag har tidigare använt en limpress och trodde priset skulle ligga på under 1000 kr. Någon här i forumet som har tips om billigare alternativ än Plano?
Henrik
Vanliga limknektar tillsammans med tvingar är väl kanske billigare. Särskilt om man kikar begagnat. Plano's system finns ju också på blocket...
Sen beror ju väldigt mycket på vad man ska limma. Storlek etc.
Sen beror ju väldigt mycket på vad man ska limma. Storlek etc.
Vanliga limknektar kanske? Ibland hittar man begagnade Plano på blocket. Jag har 6 st 1100 mm plano, alla köpta nya från UK. Märkligt nog är det bättre pris i UK på en svensk produkt. Jag har med framgång limmat en 325 cm, 100 kg tung bänkskiva med 6 pressar genom att komplettera med enklare limknektar mellan pressarna. Tänk på att Planopressarna tar en stund att komma överens med. Jag gissar att det finns en och annan planoägare som är besvikna på produkten. När man har kommit fram till hur man skall använda dem är de fantastiska. Men räkna med lite frustration i början. Något billigare alternativ har jag inte sett. Dyrare finns dock.
Tack för svar, Mattias!
Vilken firma i UK har du köpt från?
Henrik
Vilken firma i UK har du köpt från?
Henrik
Och någon som vet vad limpress heter på engelska..?
Henrik
Henrik
Jag tror att mattiasp har handlat på (enligt tidigare inlägg) http://www.poolewood.co.uk/cgi-bin/...ue_Press___Plano.html#a1_21718428#a1_21718428
De verkar kalla det för Glue press.
Plano systemet är ju smart, skulle tro att det finns många inlägg här som förklarar användning/svårighet. Jag har varit sugen ett tag men inte kommit till skott med inköp. Berätta gärna om du handlar.
/Lukas
De verkar kalla det för Glue press.
Plano systemet är ju smart, skulle tro att det finns många inlägg här som förklarar användning/svårighet. Jag har varit sugen ett tag men inte kommit till skott med inköp. Berätta gärna om du handlar.
/Lukas
Medlem
· Västra götalands
· 142 inlägg
Jag köpte min från UK men med frakt så blev det inte så mycket billigare... Tror det landade på runt 2900:-
Jag har dock en bevakning på Blocket på Plano och det kommer ut ganska ofta till vettig peng. Tänker att jag ska ha lite fler delar till min...
Hur som är jag SJUKT nöjd med min, gör just nu köksluckor och utan limpressen hade det blivit svårt att få de helt raka och fina... Sen var jag efter första monteringen inte så impad men när jag väl började använda den och förstog hur jag flyttade stoppen och kom in i det är det en väl investerad peng.
Jag har dock en bevakning på Blocket på Plano och det kommer ut ganska ofta till vettig peng. Tänker att jag ska ha lite fler delar till min...
Hur som är jag SJUKT nöjd med min, gör just nu köksluckor och utan limpressen hade det blivit svårt att få de helt raka och fina... Sen var jag efter första monteringen inte så impad men när jag väl började använda den och förstog hur jag flyttade stoppen och kom in i det är det en väl investerad peng.
Klicka här för att svara