Hej, har några stolar som glappat isär i förbandet mellan sits och rygg.
Förbandet är en avlång tapp i ett avlångt hål, och tidigare satt en tvärgående balk som var skruvad.

Jag fullagade med dåligt lim och skruvade på vinkeljärn, men även det har spruckit isär.

Så nu är bredtapp och hål väldigt glappigt.

Jag har tänkt fortsätta med vinkeljärn för att skruva ihop allt när det är limmat, innan torkning.

Men vad ska jag limma med?
Vanligt trälim?
Trälim o sågspån blandat?
Pl400?
Tec7?
Multibond?

• Skadade trämöbler, verktyg, trasig del och spån på golvet. Renoveringsarbete eller reparation möjligen pågår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sönderrivet tyg, träram, verktyg och spillror inomhus. Reparation eller renovering pågår möjligen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har lagat ett par trästolar rikligt med vanligt trälim i just såna passningar och låtit stå med tvingar i press ett dygn ca. Det lim som väller ut vid pressningen tar jag bort omgående.

I ditt fall kan man blanda upp med sågspån.

MrJay
Har använt tec7 i liknande fall, håller ännu efter flera år.

På trästolar använder man Fisklim, som har lite möjlighet för att kunna röra sig något utan att limmet släpper.
Vanligt trälim fungerar sällan eftersom det inte klarar någon rörelse alls utan spricker direkt.

H
Beställ hudlim eller fisklim. Vitlim håller aldrig, inte ens den elastiska varianten.

Minnie Mesola
Jag limmade mina stolar som var ihopfogade på samma vis med vanligt vitlim och de håller fortfarande.

Minnie

K
Minnie Mesola Minnie Mesola skrev:
Jag limmade mina stolar som var ihopfogade på samma vis med vanligt vitlim och de håller fortfarande.

Minnie
Frågan är ju då när du limmade dem? Om det är i år exempelvis är det ju tyvärr föga imponerande

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.