Limma teak och mässing?

Ska limma inlägg av mässing i en teaktröskel och funderar på val av lim. Någon som har erfarenhet?

Normalt sett limmar vi teak till teak m vanligt vitlim casco 3326 m hyvling+acetontvätt innan. När vi limmar trä mot metall (vanligast alu mot ek, furu eller björk) så använder vi PU-lim. Jag vet att PU-lim funkar bra på teak men jag vet inte hur det funkar på mässing?

Vi har också lamineringsepoxy hemma om det kanske är ett bättre alternativ.

Gör en testbit?

Epoxylim skulle ev. kunna fungera men lamineringsepoxy är för tunnflytande. Sen beror det på vilken typ av epoxy som väljs lamineringsepoxy är väldigt styv och blir därmed också spröd medans vissa epoxylimer är något mer sega och skulle kunna vara mer lämpliga.

När jag jobbade i båtbranschen så använde vi nästan uteslutande PU-produkter till teak, vidhäftningen bör inte vara något problem varken mot teaken eller mässingen om ytorna är rena. Inlägg av metall kan ändå vara lite lurigt i trä av andra orsaker då trä är ett levande material som rör sig medans metallen är död och inte rör sig, beroende på hur det ser ut så kan det bli sprickor/lossna med tiden ändå beroende på designen och/eller hur tröskeln kommer utsättas för väder och vind.

• Gilla
Fadai
  • Laddar…
Tack för input! Efter vidare diskussioner föll valet till slut på en MS-polymer. Allt sitter i press så får vi se hur det blir..

Här är en bild innan jag limmade:

Trädelar och MS-polymerlim redo för sammanfogning på arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Fadai och 2 till
  • Laddar…
B Bwise skrev:
Epoxylim skulle ev. kunna fungera men lamineringsepoxy är för tunnflytande. Sen beror det på vilken typ av epoxy som väljs lamineringsepoxy är väldigt styv och blir därmed också spröd medans vissa epoxylimer är något mer sega och skulle kunna vara mer lämpliga.

När jag jobbade i båtbranschen så använde vi nästan uteslutande PU-produkter till teak, vidhäftningen bör inte vara något problem varken mot teaken eller mässingen om ytorna är rena. Inlägg av metall kan ändå vara lite lurigt i trä av andra orsaker då trä är ett levande material som rör sig medans metallen är död och inte rör sig, beroende på hur det ser ut så kan det bli sprickor/lossna med tiden ändå beroende på designen och/eller hur tröskeln kommer utsättas för väder och vind.
Men metallen är rörlig när det kommer till värme, så knappast dött i den bemärkelsen. Däremot så är trät betydligt mer rörlig när det kommer till fuktighet.

Att välja ett lim/fogmaterial som är rörligt är av vikt.

Återkoppla gärna till oss om resultat samt tillverkare av lim/fog

Daniel_N Daniel_N skrev:
Efter vidare diskussioner föll valet till slut på en MS-polymer. Allt sitter i press så får vi se hur det blir..
Det tror jag var ett bra val, för din applikation är flexibilitet och beständighet viktigare än teoretisk maxstyrka i limfogen.

• Gilla
Daniel_N och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.