Tobzter
Hej. Nu är man igång i ett nytt hus. Ska göra om ett grovköks utrymme till sovrum. Men de sitter kakel på några väggar. Första tanken var att riva ner det.. men kom en idé för att spara tid och svordomar. Att limma upp renoveringsgips eller vanlig gips ? Är de ren lathet eller en smart idé att använda detta tex https://www.byggmax.se/färdigblandad-fästmassa-12l?gad_source=1
Mvh

Är det gips bakom kaklet?

Det är klart att det går att limma fast gips, du kan limma fast vad du vill med rätt lim. Men genvägar blir sällan bra och jag skulle säga att det kanske skapar mer svordomar längre fram i tid

BirgitS
Det blir rätt svårt att sätta upp något på en kaklad vägg täckt med gips.

• Gilla
HEM2121 och 2 till
  • Laddar…
Tobzter
Jo jag har väl tänkt på den grejen den dagen man ska upp med något på dom väggarna. Men de går att lösa med att borra lite :).

Det är gips och osb bakom

BirgitS
Riskerar det att bli konstigt vid dörrar, fönster, kran, strömbrytare, bänkskiva etc. om väggen byggs på med mer än 6 mm?

Tobzter Tobzter skrev:
Att limma upp renoveringsgips eller vanlig gips ? Är de ren lathet eller en smart idé att använda detta tex [länk]
Kakellim är till för att limma fast kakel, inte för att limma något på kakel.

• Gilla
HEM2121
  • Laddar…
Tobzter
Nu är detta ett sovrum så inga kranar å grejer. Är 1 fönster som är på denna vägg. Men 6 eller 13mm spelar inge större roll förutom hantering av skivorna

Vilket lim rekommenderas PL 600?

Om det är kakel på skivmaterial skulle jag bara riva ner alltihop. En cirkelsåg med en karbidklinga du inte är rädd om tar gips + kakel snabbt (skyddsglasögon!).

Om de är murad vägg med kakel på låter det rimligare att limma.

Tobzter
Det är " Dorocell" stomme på huset

Tobzter Tobzter skrev:
Det är " Dorocell" stomme på huset
Även innerväggar och ytskikt?

Tobzter
Där kakel sitter så är de ytterväggar (dorocell-osb-gips-kakel)

Då hade jag rivet ner gips och kakel alla gånger

Tobzter
Då får de bli så då har man något att göra :) börja å se hur hårt allt sitter.

Tack för hjälpen så länge

Bäst är det att riva förstås, men det går bra att limma gips med gipsputs.
Gipsputs drar du på hela baksidan av skivan och drar ut med en 6 eller 8mm fixkam, beroende på hur grovt kaklet är.
När du trycker fast skivan sitter den rejält så du behöver sikta in den ganska rätt direkt.
Det är bra att vara två då skivan med gipsputs blir ganska tung så är man ensam och lite oförsiktig så kan skivan gå av.

Är kaklen under raka och fina kan det gå med renoverinsgips och 4mm fixkam också...

Tobzter Tobzter skrev:
Vanligt vitt kakel 20x20 plattor helt släta å väldigt raka.
Känns som detta borde funka?
[länk]

Och man borde kunna dra limmet direkt på väggen istället för på skivan så man inte riskerar att knäcka den ?
Ja, det kommer att sitta, men det är ju lite tjockare och avsett för keramik/sten och inte papper.
Jag skulle hellre köra med gipsputs som du kan blanda aningen lösare.
Gipsputs är väldigt enkelt att blanda och billigt

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.