Har satt igång ett måleriprojekt jag trodde skulle gå som smort men stötte på patrull i takform. Tvättade taket med målartvätt. Upptäckte några mindre krackeleringar närmast fönstret, men tänkte inte närmre på det. Efter första lagret takfärg började dock bubblor uppstå under färgen men de sjönk när färgen torkat. Lät taket torka helt och målade i förnekelse ett lager till (ja, är ett dumhuvud) och då började färgen under att släppa i STORA sjok. Misstänker att det är limfärg som släpper och har påbörjat arbetet med att skrapa ner hela taket och det går hyfsat enkelt att få ner.

Min fråga är nu vilken typ av färg jag efter ett grundligt underarbete ska välja. Det som dyker upp under limfärgen som släpper dammar nämligen ganska mycket och svärfar säger att det troligtvis är kritfärg under limfärgen. Vad tror ni? Är det bara att ordentligt damma av taket med tex skurborste efter att all limfärg är nerskrapad och måla med tex jotuns takfärg eller är det kritfärg som gäller? Kan jag bredspackla taket ovanpå kritfärgen?

Bilden är tagen direkt efter två strykningar med jotuns takfärg.

• Inomhus tak med skador och flagnande färg vid väggens överkant.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
C
J Joe.org skrev:
Vad tror ni?
Är ingen färgexpert, men skulle vilja påstå att (traditionell) kritfärg är en limfärg.
Så jag tror inte du behöver trassla till det, utan efter att ha rivit ner allt (förmodligen lättare sagt än gjort), tvätta bort det gamla färglagret med vatten, svamp och en spackelspade tills det är helt rent från färg.

• Gilla
Johan Gunverth
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Är ingen färgexpert, men skulle vilja påstå att (traditionell) kritfärg är en limfärg.
Så jag tror inte du behöver trassla till det, utan efter att ha rivit ner allt (förmodligen lättare sagt än gjort), tvätta bort det gamla färglagret med vatten, svamp och en spackelspade tills det är helt rent från färg.
Färgen, eller snarare pigmenteringen som sitter kvar mot betongen när man skrapar bort de lagren som lossnar sitter som berget. Går inte att skrapa av, men dammar. Ska se hur den beter sig med målartvätt.

C
J Joe.org skrev:
Ska se hur den beter sig med målartvätt.
Testa som sagt vatten, om det är limfärg.

• Gilla
Joe.org
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.