Efter en fuktskada på vårt pappspända tak har jag kunnat lossa färgflagor och låter nu pappen självtorka. Hört att tidningspapper är ok att reparera med. Hur går jag till väga? Vilket klister bör jag använda? Har bl.a. vävlim hemma. Ok?
Tacksam för svar..

Vanligt cellulosabaserat tapetklister.
Riv pappret så får du diskretare skarvar men det visste du kanske redan.

Edit: om det är målat med limfärg kan det vara bra att tvätta bort den vid lagningen. Men ibland går det ändå... Däremot är det ju så att om du vill måla med en annan färgtyp behöver du tvätta bort limfärgen först. (fast det visste du säkert)

Tack för ditt svar.. Vävlim ska jag alltså inte använda.. utan cellulosa baserat tapetklister. Tack.

Brukar använda vävlim. När jag lagar sådana tak.

Och det blir ok för dig? Det är det här som kan vara lite besvärligt när inget är allom entydigt utan man gör på olika sätt..

Ja funkar biter lite bättre än tapetklister. Stryker inte lim på hela papp biten. Så att man sen kan flöda kanterna. Men vid ny uppsättning av makulaturpapper. Blir det tapetklister.

Tack för förtydligande. Nu är det tänkt med tidningspapper.. så då biter vävlimmet bättre än tapetklistret.. eller?

Ja ska du bara laga funkar det utmärkt.

Tack för svar mina herrar.. då vet jag!!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.