Nu ska jag äntligen lägga in fönsterbrädorna som ska bli smygens botten. Allt i huset är skevt så har knåpat med mellanlägg i olika lutningar och nu säger vattenpasset godkänt. Tänkte limma på klossar och sen hoppas det räcker med dyckert, men har lite funderingar innan jag limmar:
Det är en liiiten milimeter mellan bräda och karm som jag typ får bort om jag trycker in den. Borde jag försöka limma den intryckt, dvs limma - trycka - spika eller är det meningslöst/dåligt eftersom det då kommer vara en spänning (om dyckerten ens spelar roll för den millimetern).
Eller - ska jag bara limma den så gott det går och sen köra akrylfog?
Det lär ju vara liknande problem sen med resten av smygens brädor, där tänkte jag dock skruva så kanske lite lättare "tvinga" in dem, men som sagt alla väggar buktar lite åt olika håll så sätter stort hopp till att det går att lösa med fog (har cascos building acrylic, är det samma som latexfog förresten?)
Undrar också om jag ska köra konstruktionslim eller vanligt trälim? Klossarna är limfog/masonitskiva och brädan limfog.
Tack på förhand!
Det är en liiiten milimeter mellan bräda och karm som jag typ får bort om jag trycker in den. Borde jag försöka limma den intryckt, dvs limma - trycka - spika eller är det meningslöst/dåligt eftersom det då kommer vara en spänning (om dyckerten ens spelar roll för den millimetern).
Eller - ska jag bara limma den så gott det går och sen köra akrylfog?
Det lär ju vara liknande problem sen med resten av smygens brädor, där tänkte jag dock skruva så kanske lite lättare "tvinga" in dem, men som sagt alla väggar buktar lite åt olika håll så sätter stort hopp till att det går att lösa med fog (har cascos building acrylic, är det samma som latexfog förresten?)
Undrar också om jag ska köra konstruktionslim eller vanligt trälim? Klossarna är limfog/masonitskiva och brädan limfog.
Tack på förhand!
Produkter som diskuteras: "dyckert"
Dyckert
Dyckertspikar är särskilt utformade med ett koniskt format spikhuvud, vilket gör att de kan sjunka in i materialet efter infästning. Denna funktion gör att spikhuvudet blir nästan osynligt efter infästning, vilket gör dyckertspikar till ett
Läs mer
Bara limma ingen spik, är alla mellanlägg i våg, sågår det att sätta 2 bräder från uppe ner mot brädan. Omfattningen är inte på plats och den kommer att dölja allt på sidorna. Mitt hus lika, men kanske inte så snett. Men omfattningen skiljer några mm och var lite pyssligt att få till det med mäta och märka + såga.
Tack! Jo det på sidorna döljs ju sen med foder men kanten in mot fönstret är ju som den är när jag limmat, dvs inte 100% dikt an överallt.
Vad menar du inte dikt, är det mot fönsterkarmen du menar då, blir till att justera/fila/putsa. Men pass på, lätt att det blir någon tiondel och glipan är ett faktum. ( målarrfog kan det bli ) Brädan ser ut att gå förbi som en liten läpp på den del som är vägg. Mina brädor ligger exakt mot fönsterkarmen.songforkaren skrev:
Ja syns lite dåligt på bilden, kanske lättare förstå här, men eftersom karmen går ut längs med väggen så var det ett himla jobb få hörnen synka så brädan gick tätt mot karmen, nu är det nästan 100% men som sagt nån millimeter glipa i ena änden. Hoppas det mesta försvinner när sidostyckena kommer upp men räknar med att behöva lägga nån mjukfog ändå.J jonaserik skrev:Vad menar du inte dikt, är det mot fönsterkarmen du menar då, blir till att justera/fila/putsa. Men pass på, lätt att det blir någon tiondel och glipan är ett faktum. ( målarrfog kan det bli ) Brädan ser ut att gå förbi som en liten läpp på den del som är vägg. Mina brädor ligger exakt mot fönsterkarmen.
Sista bilden alltså uppifrån, brädan mot karmen, så det är den springan (ser ev ut som mer än 1 mm pga skugga men det är bara knappt så jag får in en nagel på största glipan)
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden