Hejsan!

Jag och min flickvän får tillträde till våran hyresrätt om några veckor. Jag kollade igenom lägenheten för nån vecka sedan och såg att det har börjat lossnat lite färg i tak och eftersom lägenheten är från 40 eller 50-talet så skulle jag gissa på att det är limfärg och ett lager oljefärg målat. Färgflagnan som jag plockade ner blir inte kletig eller mörk när jag fuktar fingret på ena sidan utan bara på den sidan som sitter mot puttsen/betongen. Det lager av färg som vi ser är hårt och kan brytas av. Därför gissar jag på först ett lager limfärg, övermålat med ett lager oljefärg?

Hursomhelst vill vi inte lägga ner några stora summor på att anlita målare eftersom det är en hyresrätt men vill gärna fräscha upp den lite för trivselns skull. Så vi undrar hur vi kan gå till väga.

Min fråga är: Ska jag skrapa bort dem flagorna som sitter löst tills det tar stopp och sen måla över dem skrapade ytorna med akrydfärg eller hela taket på en gång? För att sedan jaga lite flagnor och spackla över dem och sedan måla en vända till med akrydfärg? Är det möjligt att måla över akrydfärgen med vanlig vattenlöslig färg sen eller är det bara dumt att riskera att taket rasar ner helt? Vill ha budgettips och tips med störst sannolikhet att det kan gå vägen. Vi är medvetna om riskerna men är ändå villiga att försöka få till det relativt billigt och bra.

Mycket tacksam för alla sorters tips! :)

Hej, det verkar vara ett vanligt problem: dåligt skrapade limfärgstak som målats över med alkyd och sedan spricker.

Mitt råd om du inte vill riskera mycket jobb är: gör ingenting!

Börjar du skrapa är det sannolikt att sprickorna fortplantar sig och det slutar med att du måste skrapa ned hela taket, i små små flagor. Stryker du på ett lager alkyd till på ett befintligt lager med dålig vidhäftnig är det stor risk för ytterligare sprickor - av själva tyngden av det nya färglagret.

Att stryka på vattenfärg är inte lämpligt eftersom vattnet kan tränga igenom och göra vidhäftingen ännu sämre. Då kommer det att spricka ännu mer och lossa stora flak. Vill du byta till vattenfärg måste man göra ett grundligt jobb.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.