2 615 läst ·
5 svar
3k läst
5 svar
Lim för Ebenholz?
Hej.
Jag har fått en staty av en elefant i Ebenholz, men efter lite närkontakt med barnen
så har den fått en spricka i örat.
Sprickan kan utvidgas genom att böja på örat och där tänkte jag sätta i lite lim, men
vilken typ av lim ska man använda för Ebenholz?
Kan man använda vanlig, "hederligt" trälim (Casco)?
Har sökt i forumet och Googlat, men jag hittar ingen info.
Någon som har erfarenhet eller vetskap?
Mvh
UffeJ
Jag har fått en staty av en elefant i Ebenholz, men efter lite närkontakt med barnen
så har den fått en spricka i örat.
Sprickan kan utvidgas genom att böja på örat och där tänkte jag sätta i lite lim, men
vilken typ av lim ska man använda för Ebenholz?
Kan man använda vanlig, "hederligt" trälim (Casco)?
Har sökt i forumet och Googlat, men jag hittar ingen info.
Någon som har erfarenhet eller vetskap?
Mvh
UffeJ
Ebenholts kan vara lite svårlimmat då det kan vara oljigt. Viktigast är att du tvättar limytorna med aceton (akta eventuell ytbehandling) innan du limmar. Nu spelar ju inte limfogens styrka så stor roll i en staty så det funkar egenligen med superlim eller vanligt trälim. Vill du ha maximal hållfasthet så är det epoxi som gäller (gärna pigmenterad i samma färg som träet). PU funkar även det med men jag hade inte använt det pga av risken att det bubblar ut ur limfogen och då måste man slipa bort överflödet.
Produkter som diskuteras: "superlim"
Snabblim & superlim
Snabblim och superlim är kraftfulla, snabbverkande limtyper som passar för ett brett spektrum av material och användningsområden. Deras omedelbara bindning gör dem till utmärkta val för hushållsreparationer och gör-det-själv-projekt. Med
Läs mer
Du skall absolut inte använda pu-lim pgr av det som helioz skrev. När det gäller så små saker som det är svårt att sätta i press så skulle jag ej använda mig av tex vitlim utan ett epoxy baserat lim eller någon form av snabblim. Det knepiga med snabblim är att dom kan reagera lite olika på matreal och om du inte har något att prova på så blir det bara epoxy kvar. Du kan faktiskt använda någon form av animaliskt lim men det är knepigare att få tag på. Och med tanke på limmängden du behöver så faller även det bort. så åter i gen så kommer jag bara på epoxy. Gärna ett lamineringsepoxy för det är tunnflytande till skillnad mot den typ av epoxy man köper i två sprutor som sitter i hopp.
Om det är det minsta värde i den eller kan tänkas bli så lämna den till en expert för att limma i hopp den det lönar sig i längden även om värdet i dag är lågt.
Mvh Pär H
Om det är det minsta värde i den eller kan tänkas bli så lämna den till en expert för att limma i hopp den det lönar sig i längden även om värdet i dag är lågt.
Mvh Pär H
Tackar för svaren.
Nej, det är ju inte meningen att någon ska dra den i örat
så ett lim som håller ihop sprickan räcker gott.
Jag satsar nog på ett superlim pga att det är så lättflytande. Glömde att nämna att sprickan bara är några mm,
så det är svårt att få in något trögflytande och även att tvätta fogarna.
Eftersom det inte är eller lär bli något penga-värde i den, så får det bli lite trial & error.
Återkommer med resultatet.
//UffeJ
Nej, det är ju inte meningen att någon ska dra den i örat
Jag satsar nog på ett superlim pga att det är så lättflytande. Glömde att nämna att sprickan bara är några mm,
så det är svårt att få in något trögflytande och även att tvätta fogarna.
Eftersom det inte är eller lär bli något penga-värde i den, så får det bli lite trial & error.
Återkommer med resultatet.
//UffeJ
Det är mycket vanligt att afrikanskt hantverk i "ebenholz" i själva verket är något annat hårt trä, t.ex. camelthorne, som gnidits in med skokräm. I så fall går det ganska enkelt att limma med vanligt vitlim, eftersom skokrämen inte tränger in speciellt djupt.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden