2 584 läst ·
4 svar
3k läst
4 svar
Ligusterhäcken är för bred
Hej!
Vi köpte huset innan sommaren och vi tycker att häcken är för bred. Den är 180-200 cm på sina håll och min fråga till forumet är om jag kan ”klyva” den på mitten så bredden blir runt 80-100 istället? Och i så fall när man ska göra detta? Samt något man ska tänka på?
Vi köpte huset innan sommaren och vi tycker att häcken är för bred. Den är 180-200 cm på sina håll och min fråga till forumet är om jag kan ”klyva” den på mitten så bredden blir runt 80-100 istället? Och i så fall när man ska göra detta? Samt något man ska tänka på?
Har man tur (!) går liguster utmärkt att föryngra genom att skära ner den till 25-30 cm höjd och börja om. Det går utmärkt här i Skåne men jag vet inte var TS befinner sig. Man beskär den så hårt just vid bladsprickningen på våren och fyller på rejält med kompost/gödslad planteringsjord och vattnar. Är häcken väletablerad går det bra. Vid denna åtgärd kommer häcken fortare tillbaka eftersom rotsystemet är utvecklat.
Liguster - liksom de flesta häckar är alltid risig inuti där ljuset inte kommer åt. Därför brukar häckar vara snyggare och tätare om man redan från början håller in sidorna och att man gör detta 2 ggr/året. En liguster blir snyggast om den inte är bredare än ca 70-80 cm - jag själv brukar ha den smalare men det är då viktigt att stabiliteten klarar ev snötyngd.
TS's häck med uppgiven bredd har inte blivit omhändertagen och jag tvivlar på att den kan bli snygg med enbart sidoklippning - men bild behövs!
Liguster - liksom de flesta häckar är alltid risig inuti där ljuset inte kommer åt. Därför brukar häckar vara snyggare och tätare om man redan från början håller in sidorna och att man gör detta 2 ggr/året. En liguster blir snyggast om den inte är bredare än ca 70-80 cm - jag själv brukar ha den smalare men det är då viktigt att stabiliteten klarar ev snötyngd.
TS's häck med uppgiven bredd har inte blivit omhändertagen och jag tvivlar på att den kan bli snygg med enbart sidoklippning - men bild behövs!
Tack för svar! Bild kommer när jag kommer hem…
Häcken har fått vara ifred i minst 8 år…
Häcken har fått vara ifred i minst 8 år…
Jag hade också tagit till ordentligt och i princip börjat om, behållit typ 20 cm ovan mark
Finns bra bilder här på hur man ska tänka om häckens form, i tvärsnitt.
https://greenspire.se/klipp-hacken-infor-vintern/
Finns bra bilder här på hur man ska tänka om häckens form, i tvärsnitt.
https://greenspire.se/klipp-hacken-infor-vintern/
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Varför gör min skruvdragare så här....
Verktyg & Maskiner -
Hur lite arbete kan man komma undan med för en "tillfällig" parkering?
Grund & Markarbeten -
Vad behövs för åtgärd i krypgrund.
Grund & Markarbeten -
Varför blir det en röd fläck här?
Byggmaterial & Byggteknik -
Varför tappar ligusterhäcken växtkraft?
Häckar, Buskar & Träd