Är i färd med att plantera Liguster men funderar på om jag verkligen skall kapa dessa vid 15cm dvs där de förgrenar sig? Eller skall lägga på ytterligare 15cm för atg få en ny förgrening?
Tråkigt och kapa och upptäcka att jag lika gärna kunde börjat på år två så att säga.. dvs släppa upp den 15cm per år.
(Helt rudis på detta så var snälla mot mig )
Tråkigt och kapa och upptäcka att jag lika gärna kunde börjat på år två så att säga.. dvs släppa upp den 15cm per år.
(Helt rudis på detta så var snälla mot mig )
Du ska definitivt klippa en bit åvan klykan om du vill ha snabb tillväxt. Hur långt upp beror på hur tät häck du vill ha. Men jag håller med om att du inte ska klippa i klykan.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 079 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 079 inlägg
Jag granskade fotot lite mer och blev lite fundersam på planteringsdjupet. Det är viktigt att plantorna fortfarande har jordytan lika lågt på stammen som när de var i krukan, annars kan det bli för fuktigt på en del av stammen som inte tål konstant fukt.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 079 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 079 inlägg
Täckbark är bra för att minska avdunstningen, dvs man behöver inte vattna lika mycket. Däremot går det åt en del kväve vid nerbrytningen av den så man behöver gödsla lite extra först. Även om det minskar risken för att spridda frön slår rot blir det också besvärligare att få bort ogräs som redan växer i jorden.
Kan vara bra att ta in grenar som växer mer eller mindre rakt ut och då klippa på utsidan av ett uppåtriktat skott/framtida plats för grening för att få en gren som är mer uppåtväxande.
Kan vara bra att ta in grenar som växer mer eller mindre rakt ut och då klippa på utsidan av ett uppåtriktat skott/framtida plats för grening för att få en gren som är mer uppåtväxande.
Produkter som diskuteras: "ogräs"
Ogräsrensare Sweeder
Ergonomisk ogräsrensare
79 kr inkl moms
Läs mer
Vad rekommenderas för gödsel till denna typ av häck innan man lägger på täckbark?BirgitS skrev:
Täckbark är bra för att minska avdunstningen, dvs man behöver inte vattna lika mycket. Däremot går det åt en del kväve vid nerbrytningen av den så man behöver gödsla lite extra först. Även om det minskar risken för att spridda frön slår rot blir det också besvärligare att få bort ogräs som redan växer i jorden.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden