Är i färd med att plantera Liguster men funderar på om jag verkligen skall kapa dessa vid 15cm dvs där de förgrenar sig? Eller skall lägga på ytterligare 15cm för atg få en ny förgrening?

Tråkigt och kapa och upptäcka att jag lika gärna kunde börjat på år två så att säga.. dvs släppa upp den 15cm per år.

(Helt rudis på detta så var snälla mot mig )

• Nyligen planterade Ligusterbuskar längs en grusig markkant med sikt att diskutera beskärningshöjd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

BirgitS
Det där ser ut som plantor som redan är två år gamla och som toppades för ett år sen. Borde alltså gå bra att klippa 10-15 cm ovanför där de klipptes förra året.

Du ska definitivt klippa en bit åvan klykan om du vill ha snabb tillväxt. Hur långt upp beror på hur tät häck du vill ha. Men jag håller med om att du inte ska klippa i klykan.

BirgitS
Jag granskade fotot lite mer och blev lite fundersam på planteringsdjupet. Det är viktigt att plantorna fortfarande har jordytan lika lågt på stammen som när de var i krukan, annars kan det bli för fuktigt på en del av stammen som inte tål konstant fukt.

Tack för snabba svar och oro.

jag har försökt hålla samma planteringsdjup som de haft tidigare (jordrand)

Då behåller jag klykan Där det går.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Åsa Lund
Jag hade klippt bort hälften av förra årets tillväxt för att få att buskarna grenar sig och blir täta.

Ja det var så jag gjorde på de flesta dvs efter förgrening ny tillväxtzon på ca 15cm där jag klippte.

Skall ta ett nytt foto imorgon när ljuset är åter.. tiden sprang iväg och hann bli mörkt!

Tack för alla kloka svar!

P
Om det är 30 cm till vägen som det ser ut att vara på bilden hur går det med snöplogning?

ca 45-50cm till trottoar.

Är täckbark något ni som kan rekommenderar?

• Grävd jordremsa längs trottoarkant med nyplanterade buskar, disig bakgrund med parkerad blå pickup.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Täckbark är bra för att minska avdunstningen, dvs man behöver inte vattna lika mycket. Däremot går det åt en del kväve vid nerbrytningen av den så man behöver gödsla lite extra först. Även om det minskar risken för att spridda frön slår rot blir det också besvärligare att få bort ogräs som redan växer i jorden.

Kan vara bra att ta in grenar som växer mer eller mindre rakt ut och då klippa på utsidan av ett uppåtriktat skott/framtida plats för grening för att få en gren som är mer uppåtväxande.

BirgitS BirgitS skrev:
Täckbark är bra för att minska avdunstningen, dvs man behöver inte vattna lika mycket. Däremot går det åt en del kväve vid nerbrytningen av den så man behöver gödsla lite extra först. Även om det minskar risken för att spridda frön slår rot blir det också besvärligare att få bort ogräs som redan växer i jorden.
Vad rekommenderas för gödsel till denna typ av häck innan man lägger på täckbark?

BirgitS
Jag använde hönsgödsel till rabatter, bärbuskar och alla andra buskar.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.