Vad ska man köra med för dimension på ett liggande räcke?Någon som har bra
inspirationsbilder på just ett räcke med liggande ribb? Tänkte måla ribben vita så
då är frågan, ska man köra med impregnerat virke?
//
M
inspirationsbilder på just ett räcke med liggande ribb? Tänkte måla ribben vita så
då är frågan, ska man köra med impregnerat virke?
//
M
https://www.google.se/search?q=ligg...9ygPoi4CIAQ&ved=0CAgQ_AUoAQ&biw=1920&bih=1067
Länkar bilder för inspiration, vilken dimension du ska använda tycker jag är svårt att svara på då det finns så många varianter.
Länkar bilder för inspiration, vilken dimension du ska använda tycker jag är svårt att svara på då det finns så många varianter.
Även jag har precis samma frågor.
Vitt "liggande-ribbstaket", skall man ha impregnerat virke? Målar det efter 1-2säsonger?`
Naturlig följdfråga blir hur pass svårt det är att hålla fräscht när det är just vitt?
Vitt "liggande-ribbstaket", skall man ha impregnerat virke? Målar det efter 1-2säsonger?`
Naturlig följdfråga blir hur pass svårt det är att hålla fräscht när det är just vitt?
Medlem
· Västra Götaland
· 170 inlägg
Finns ribbor som jag tror är ca 22x45, dom vrider sig inte lika mycket när dom torkar. Finns både tryckt å vanligt. Vi körde vanligt å måla grått, fick grunda en gång å måla 2 ggr. Har sett många 45x45 som blivit fula å sneda när dom torkat.
Medlem
· Västra Götaland
· 170 inlägg
Medlem
· Västra Götaland
· 170 inlägg
Tack! Är snart ett år.
21x45mm borde väl funka: http://www.byggmax.se/virke/ytterpanel/21x45-ytterpanel-p08021045
Frågan är just om det vita färgen, grundmåla + 1-2varv med någon bra täckfärg kommer hålla utan att det blir grön påväxt eller övrig smuts som gör att man blir tokig på staketet.
Frågan är just om det vita färgen, grundmåla + 1-2varv med någon bra täckfärg kommer hålla utan att det blir grön påväxt eller övrig smuts som gör att man blir tokig på staketet.
Hur blir det att täckmåla runtom på ''vanligt'' otryckt virke, är inte risken för rötskador betydande då fukten lätt blir kvar?
Tycker mig ha sett på grannars staket som är täckmålade att det ofta ser ganska ''visset'' ut.
Tycker mig ha sett på grannars staket som är täckmålade att det ofta ser ganska ''visset'' ut.
Precis det jag vill undvika.jojjeblom skrev:
Jag vet hurdant staket jag vill ha (liggande ribbor och vitt) men vet inte vad för material jag skall ha. Impregnerat?
Tänker mig att ytterpanel är ju det som används som fasad så borde rimligen vara hållbart, så länge det är målat med bra färg ?
Fasadpanel har en omålad sida som dessutom skall vara ventilerad, därför funkar det bra.Siouxsic skrev:
Jag har gjort vanligt klassiskt staket på en balkong med vanligt virke, fasadpanel, som jag grundat och täckmålat (vitt) med samma system som på fasaden. Inga tendenser till fuktskador eller rötskador som jag upptäckt hittills. Har suttit mot Norr i 4 säsonger. Dags att tvätta är det däremot.
Redigerat:
Har precis byggt staket med liggande 22x45 enligt ovan men med tryckt virket. Dock har dom varit vanskliga att hantera då dom vred sig väldigt. Mycket spill blev det men eftersom min bygghandel är schysta så fick jag lämna tillbaka för nytt. För att motverka "vridningar" skruvade jag fast en ribba 22x45 mitt emellan stolparna förhoppningsvis motverkar dom rörelser i virket. Tror nog att ribbor 32x45 är ett bättre val och gärna nytryckta.