G gurra55 skrev:
På måndag kommer en rikt och planhyvel för 1995.
Vad tror ni om den?
Jag skulle aldrig våga köpa den om det är finsnickeri man sysslar med. Nu har jag visserligen aldrig klämt på några rikt och/eller planhyvlar i den prisklassen men andra maskiner som är så pass mycket billigare än ”normalt” brukar vara riktigt oprecisa, ha kasst anhåll m.m. Det kanske funkar för vissa maskiner men en rikt- och planhyvel? Det är trots allt en maskin där själva grundiden är hög precision.

Med det sagt ser jag fram emot alla byggahusare som köper den och skriver en recension för jag är genuint nyfiken!
 
  • Gilla
Sturmtiger
  • Laddar…
Höghus Höghus skrev:
Jula har sålt hyveln eller en liknande för 1500kr.
[länk]
Det kanske finns nån gammal tråd om den.

/Höghus
Jag har en sån (julamodellen) och de fungerar helt okej för hobbysnickare. Visst, tiondels millimeter får man inte, och skruven för rikthyvelns höjd vibrerar långsamt upp sig när maskinen går (jag har löst det med en rejäl saxssprint på axeln), men på det stora hela var den värd 1500-2000:-.
 
  • Gilla
ÅkeSun och 2 till
  • Laddar…
G gurra55 skrev:
På måndag kommer en rikt och planhyvel för 1995.
Vad tror ni om den?
Den ser ut precis som den klassiska kina-hyveln som "alla" säljer. Säljs under hur många namn som helst, alla med sin egen färg på plasten. Priset känns rätt standard för en sån, och omdömet brukar vara att det kan gå att få skaplig precision på mindre delar med dem med lite pillande och fixande.
Har svårt att se varför en grön plastbit med "Parkside" stämplat på sig skulle få den att prestera markant annorlunda.
 
Hyveln är billig och liten. Sedan finns det några nackdelar också.

Hyvla ganska små och lätta saker, så ser de räta och raka ut. Försök sedan limma ihop bitarna, så märker man bristerna. Hyvla inte större, längre eller tyngre ämnen då maskinen sviktar vid minsta belastning.

Jag hade en sådan under ett annat namn i ett år innan jag gav upp.
 
Alltså - jag hette ju samma sak hela tiden. Det var hyveln som hette något annat än Parkside.
 
  • Haha
  • Gilla
remrag och 18 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Alltså - jag hette ju samma sak hela tiden. Det var hyveln som hette något annat än Parkside.
Peruk och lösmustasch när man handlar på Lidl ;)
 
  • Gilla
  • Haha
bulleribock och 5 till
  • Laddar…
hsd
Keps å munskydd
 
  • Haha
Tule54
  • Laddar…
T Trunk skrev:
Jag skulle aldrig våga köpa den om det är finsnickeri man sysslar med.

...

Med det sagt ser jag fram emot alla byggahusare som köper den och skriver en recension för jag är genuint nyfiken!
Jag vågade! Kör både grovt och fint snickeri, resultaten blir ofta medelfint dock..

Fanns en kartong kvar, uppochnervänd med trasig botten dessutom. Strålande förutsättningar för ett lågbudget precisionsverktyg alltså ;)

Jag återkommer med recension, men det kan tänkas dröja då mkt annat står på agendan.

Fick följa med lite annat också, bl.a en batteriflås till att blåsa ur verkstad och gräsklippare med. Även en laddare som sväljer två batteri.

Bruksbilen var tom på olja uppmärksammades det igår. Så vilken tur att tysken hade på dunk (y)

Tacksam för förslag på test att utföra med hyveln, från de av er som är nyfikna.
 
  • Baklucka på bil full med byggvaror och verktyg, inklusive hyvel i trasig kartong, batteriladdare och motorolja.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
Jag ser den ”obligatoriska” mjölken i mitten :p
 
  • Gilla
  • Haha
Sturmtiger och 6 till
  • Laddar…
V Vardagsrum skrev:
Tacksam för förslag på test att utföra med hyveln, från de av er som är nyfikna.
Kasta in en nyckelknippa.
 
  • Arg
nissenhj
  • Laddar…
V Vardagsrum skrev:
Jag vågade! Kör både grovt och fint snickeri, resultaten blir ofta medelfint dock..

Fanns en kartong kvar, uppochnervänd med trasig botten dessutom. Strålande förutsättningar för ett lågbudget precisionsverktyg alltså ;)

Jag återkommer med recension, men det kan tänkas dröja då mkt annat står på agendan.

Fick följa med lite annat också, bl.a en batteriflås till att blåsa ur verkstad och gräsklippare med. Även en laddare som sväljer två batteri.

Bruksbilen var tom på olja uppmärksammades det igår. Så vilken tur att tysken hade på dunk (y)

Tacksam för förslag på test att utföra med hyveln, från de av er som är nyfikna.
bra mjölkköp!
 
Mikael_L
V Vardagsrum skrev:
Jag vågade! Kör både grovt och fint snickeri, resultaten blir ofta medelfint dock..

Fanns en kartong kvar, uppochnervänd med trasig botten dessutom. Strålande förutsättningar för ett lågbudget precisionsverktyg alltså ;)

Jag återkommer med recension, men det kan tänkas dröja då mkt annat står på agendan.

Fick följa med lite annat också, bl.a en batteriflås till att blåsa ur verkstad och gräsklippare med. Även en laddare som sväljer två batteri.

Bruksbilen var tom på olja uppmärksammades det igår. Så vilken tur att tysken hade på dunk (y)

Tacksam för förslag på test att utföra med hyveln, från de av er som är nyfikna.
Jag köpte idag en likadan burk med punkteringsspray som du har några av där.
Sen blev det en 68mm hålsåg för 49 spänn, för jag har användning av en sådan någon gång ibland såsom elektriker (men jag köper den privat, orkar inte ordna ett verifikat till bokföringen på en 50-lapp). Det finns en del små apparatdosor som ska ha 68-69mm hål, med min vanliga dosfräs så blir hålet för stort, och köper jag en sådan där fräs på Elektroskandia så kostar den en bra bit norr om 500 spänn.

Sen måste jag säga att Lidl har fått mig fast nu ... :rolleyes:
Kvittot hade större belopp på andra varor (bananer chips osv) än verktyg.
De rackarna har lyckats ... :geek:
 
  • Gilla
Fairlane och 5 till
  • Laddar…
T Taxture skrev:
Jag ser den ”obligatoriska” mjölken i mitten :p
”Hej älskling! Jag svängde inom Lidl på vägen hem och köpte mjölk och lite annat.”
 
A andersmc skrev:
”Hej älskling! Jag svängde inom Lidl på vägen hem och köpte mjölk och lite annat.”
Nja, så här låter det hemma hos oss:
-Älskling, jag var förbi Lidl och köpte mjölk och en plasmaskärare.
-Tokskalle, vad ska du ha mjölken till...
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
Sturmtiger och 18 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.