2 126 537 läst ·
6 767 svar
2127k läst
6,8k svar
Lidl verktyg denna vecka.
Jag skulle aldrig våga köpa den om det är finsnickeri man sysslar med. Nu har jag visserligen aldrig klämt på några rikt och/eller planhyvlar i den prisklassen men andra maskiner som är så pass mycket billigare än ”normalt” brukar vara riktigt oprecisa, ha kasst anhåll m.m. Det kanske funkar för vissa maskiner men en rikt- och planhyvel? Det är trots allt en maskin där själva grundiden är hög precision.G gurra55 skrev:
Med det sagt ser jag fram emot alla byggahusare som köper den och skriver en recension för jag är genuint nyfiken!
Jula har sålt hyveln eller en liknande för 1500kr.
https://www.jula.se/catalog/verktyg...etningsmaskiner/hyvlar/rikt-planhyvel-250029/
Det kanske finns nån gammal tråd om den.
/Höghus
https://www.jula.se/catalog/verktyg...etningsmaskiner/hyvlar/rikt-planhyvel-250029/
Det kanske finns nån gammal tråd om den.
/Höghus
Jag har en sån (julamodellen) och de fungerar helt okej för hobbysnickare. Visst, tiondels millimeter får man inte, och skruven för rikthyvelns höjd vibrerar långsamt upp sig när maskinen går (jag har löst det med en rejäl saxssprint på axeln), men på det stora hela var den värd 1500-2000:-.Höghus skrev:
Den ser ut precis som den klassiska kina-hyveln som "alla" säljer. Säljs under hur många namn som helst, alla med sin egen färg på plasten. Priset känns rätt standard för en sån, och omdömet brukar vara att det kan gå att få skaplig precision på mindre delar med dem med lite pillande och fixande.G gurra55 skrev:
Har svårt att se varför en grön plastbit med "Parkside" stämplat på sig skulle få den att prestera markant annorlunda.
Hyveln är billig och liten. Sedan finns det några nackdelar också.
Hyvla ganska små och lätta saker, så ser de räta och raka ut. Försök sedan limma ihop bitarna, så märker man bristerna. Hyvla inte större, längre eller tyngre ämnen då maskinen sviktar vid minsta belastning.
Jag hade en sådan under ett annat namn i ett år innan jag gav upp.
Hyvla ganska små och lätta saker, så ser de räta och raka ut. Försök sedan limma ihop bitarna, så märker man bristerna. Hyvla inte större, längre eller tyngre ämnen då maskinen sviktar vid minsta belastning.
Jag hade en sådan under ett annat namn i ett år innan jag gav upp.
Verktygstokig
· Halland
· 8 311 inlägg
Jag vågade! Kör både grovt och fint snickeri, resultaten blir ofta medelfint dock..T Trunk skrev:
Fanns en kartong kvar, uppochnervänd med trasig botten dessutom. Strålande förutsättningar för ett lågbudget precisionsverktyg alltså
Jag återkommer med recension, men det kan tänkas dröja då mkt annat står på agendan.
Fick följa med lite annat också, bl.a en batteriflås till att blåsa ur verkstad och gräsklippare med. Även en laddare som sväljer två batteri.
Bruksbilen var tom på olja uppmärksammades det igår. Så vilken tur att tysken hade på dunk
Tacksam för förslag på test att utföra med hyveln, från de av er som är nyfikna.
bra mjölkköp!V Vardagsrum skrev:Jag vågade! Kör både grovt och fint snickeri, resultaten blir ofta medelfint dock..
Fanns en kartong kvar, uppochnervänd med trasig botten dessutom. Strålande förutsättningar för ett lågbudget precisionsverktyg alltså
Jag återkommer med recension, men det kan tänkas dröja då mkt annat står på agendan.
Fick följa med lite annat också, bl.a en batteriflås till att blåsa ur verkstad och gräsklippare med. Även en laddare som sväljer två batteri.
Bruksbilen var tom på olja uppmärksammades det igår. Så vilken tur att tysken hade på dunk
Tacksam för förslag på test att utföra med hyveln, från de av er som är nyfikna.
Jag köpte idag en likadan burk med punkteringsspray som du har några av där.V Vardagsrum skrev:Jag vågade! Kör både grovt och fint snickeri, resultaten blir ofta medelfint dock..
Fanns en kartong kvar, uppochnervänd med trasig botten dessutom. Strålande förutsättningar för ett lågbudget precisionsverktyg alltså
Jag återkommer med recension, men det kan tänkas dröja då mkt annat står på agendan.
Fick följa med lite annat också, bl.a en batteriflås till att blåsa ur verkstad och gräsklippare med. Även en laddare som sväljer två batteri.
Bruksbilen var tom på olja uppmärksammades det igår. Så vilken tur att tysken hade på dunk
Tacksam för förslag på test att utföra med hyveln, från de av er som är nyfikna.
Sen blev det en 68mm hålsåg för 49 spänn, för jag har användning av en sådan någon gång ibland såsom elektriker (men jag köper den privat, orkar inte ordna ett verifikat till bokföringen på en 50-lapp). Det finns en del små apparatdosor som ska ha 68-69mm hål, med min vanliga dosfräs så blir hålet för stort, och köper jag en sådan där fräs på Elektroskandia så kostar den en bra bit norr om 500 spänn.
Sen måste jag säga att Lidl har fått mig fast nu ...
Kvittot hade större belopp på andra varor (bananer chips osv) än verktyg.
De rackarna har lyckats ...
