Vi var nyligen på Ikea och köpte kök, det blev Lidingö. Nu har vi monterat ihop några stommar och upptäckt till vårt stora förtret att det är nyansskillnader i vitfärgen mellan ex, de rundade avlastningsbänkarna och vinstället!!! Någon annan som upplevt liknande? Har ju givetvis kontaktat ikea också för att höra vad det kan göra, förhoppningsvis byter de ut grejerna fast de är ihop monterade.

Paul-Staffanstorp
Köpte själv ett Ikeakök 2001 som bestod av furuluckor.
Köpte till både krönlister och dekorlister samt socklar, men det visade sig att detta var en helt annan nyans och stämde inte alls överens med furuluckorna...
Täcksidorna skilde med ganska så radikalt, men det kunde jag ju inte göra något åt.
Krönlister och dekorlister lämnades i alla fall tillbaka för det hade fördärvat hela köket fullständigt.

Förklaringen i det fallet är att dessa detaljer är folierade medan luckorna är massiva vilket ger denna kontrast, men så mycket skulle det inte behövt skilja tycker jag.

Men visst...tyvärr får man vad man betalar för.

Om du inte är nöjd borde det inte vara något problem att returnera de saker som du tycker har fel färg.
Vi har själva ett IKEA Lidingökök och luckor och lådfronter (Lidingödelar) har inte exakt samma vita färg som stommarna, men med täcksidor och alla lådor och skåp stängda så syns inget av detta. Tror inte att tanken är att Lidingövit och stom-vit ska vara samma.

Hur som så tror jag inte du får några problem att få delar bytta returnerade, IKEA är väl bland de bästa i branschen på reklamationer.

Som FredrikR skriver så är färgen på luckor och stommar inte samma. Men det kanske inte var det du menade? De enda delarna som är färgkoordinerade är luckor, täcksidor och socklar. Färgen på Lidingö ska vara S-0205Y med blankhet 19 men det kan skilja något beroende på leverantör. Om man vill vara helt säker på färgmatchningen ska man därför välja prylar med samma leverantörskod (femsiffrig kod som står på paketet).

Är inte just vinställen "generisk vit" för att använda som avslut osv.

När jag läste kökskatalogen sist så fick jag intrycket att det inte fanns ett vinställ för varje köksserie.

6
Mr Lloyd Wright skrev:
Som FredrikR skriver så är färgen på luckor och stommar inte samma. Men det kanske inte var det du menade? De enda delarna som är färgkoordinerade är luckor, täcksidor och socklar. Färgen på Lidingö ska vara S-0205Y med blankhet 19 men det kan skilja något beroende på leverantör. Om man vill vara helt säker på färgmatchningen ska man därför välja prylar med samma leverantörskod (femsiffrig kod som står på paketet).
Det stämmer inte att glansen ska vara 19 på Lidingö. Glansen ska ligga mellan 50-60. Är 100% säker på det i och med att jag jobbar i fabriken som tillverkar dom.

matte75 skrev:
Det stämmer inte att glansen ska vara 19 på Lidingö. Glansen ska ligga mellan 50-60. Är 100% säker på det i och med att jag jobbar i fabriken som tillverkar dom.
Det är sant, jag tänkte faktiskt på Ädel och Lidingö har ju samma färgkod fast en annan glans som du skriver.

6
Mr Lloyd Wright skrev:
Det är sant, jag tänkte faktiskt på Ädel och Lidingö har ju samma färgkod fast en annan glans som du skriver.
Har verkligen Ädel så låg glans? Duvbo ligger på runt 20-25 i glans och den är väl bland de mattare luckorna.

matte75 skrev:
Har verkligen Ädel så låg glans? Duvbo ligger på runt 20-25 i glans och den är väl bland de mattare luckorna.
Det är den uppgift jag fått. Ädel är ju ändå en ganska matt lucka. Sen varierar det säkert lite från säsong till säsong beroende på leverantör men kanske även på medvetna val av IKEAs designers? Mina uppgifter gäller innevarande säsong och en Italiensk leverantör.

Det är inte samma vita färg på de rundade avsluten och andra öppna skåp som lidingöluckorna. Det var en anledning till att vi valde bort allt sånt när vi nu köpte lidingöluckor från ikea.

/K

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.