MatildaSofia skrev:
Kan de flesta snickare snickra ett kök? ???
Man vill helst att de ska ha en viss erfarenhet av det och helst kunna få titta på något de gjort, innan man bestämmer sig. Är det för mycket begärt?

Bra att 300.000 lät som en tokgissning, ... tror Ni då att man kan hamna på runt 100 för ett litet kök?
Yep, runt hundringen exkl. montering, vitvaror, diskbänk samt blandare ska det nog gå att krypa ner mot, det har ju vi gjortr iallafall och då är det ändå exlusiva grejor såsom massiv körsbärsbänkskiva (i hellängd ej fingerskarvad vilket innebär dubbla priset på bänkskivan) och massiva stommar, inget spån med vit insida :P

Tycker dock att snickarfirman ska ha hållit på att tillverka kök innan, och vara erfarna på området då det är mycket som ska gås igenom.

Den typen av företag måste ju finnas här. Ska bara hitta dem också..
Men jag ska ringa o snacka med honom o se vad han säger, kanske kan de erbjuda något även på annan ort. Var det någon av ref.bilderna som var från ditt kök? ::)

Nope, mitt levereras V. 2 ;D

v.2 nästa år ??? Då är du ute i god tid. ;)

Tja det tidigaste dom kunde leverera var i början av december, snickarn var fullbikad november ut, så ska man ha det bästa så gäller det att vara ute i tid ;)

(Satte in ett skjutglasparti från hajom för ganska exakt ett år sedan, 28 veckors leveranstid :o :o )

Glöm inte bort att hos dessa två köksfirmor betalar Du för köksutställning- köksarkitekter mm lullull. Det gör man itne på ett snickeri.
Ta ritningen å gå och kolla! Halva priset skulle jag misstänka antagligen mindre.....

Gummigum skrev:
Glöm inte bort att hos dessa två köksfirmor betalar Du för köksutställning- köksarkitekter mm lullull. Det gör man itne på ett snickeri.
Ta ritningen å gå och kolla! Halva priset skulle jag misstänka antagligen mindre.....

Låter bra! :D

Tack för länktipsen Mino! ;)

Nu har jag återigen fått höra att det blir mycket dyrare med snickrat kök, och då av folk i branchen.. :-/

MatildaSofia skrev:
Nu har jag återigen fått höra att det blir mycket dyrare med snickrat kök, och då av folk i branchen..  :-/
De måste jämföra med ett vanligt spånskivekök och inte med kvänum i gediget trä och platsmålat... Men egentligen är väl detta inget vi behöver spekulera i, det enda raka är att du får en offert från vardera och ser hur det ser ut. Min uppfattning är dock solklar; kvänum tar *mycket* för sin design.

MatildaSofia skrev:
Nu har jag återigen fått höra att det blir mycket dyrare med snickrat kök, och då av folk i branchen..  :-/
Det är nog troligt att du kan få tag på ett platsbyggt kök till samma pris eller kanske tom. lite lägre än Kvänum, nu tror jag iof. inte att man ska inbilla sig att det vanligtvis blir så väldigt mycket billigare.

Det som är helt avgörande för att anlita ett snickeri för att platsbygga ett helt kök är ju att man kan få vettiga referenser som man dessutom kan kontrollera och skärskåda mycket noga innan man bestämmer sig, om inte finishen är perfekt så blir det ju katastrof.
Det är ju en sak om man tex. (som jag själv gjort) beställer luckor och detaljer hos snickare men använder färdiga skåpstommar, då är det ju lätt att kontrollera hur luckan håller kvalitetsmässigt och sedan är man ju medveten om sina stommars för och nackdelar ;), ska köket platsbyggas så är det många fler delar som måste hålla samma höga klass för att motivera priset.

Naturligtvis så är jag väl medveten om att de flesta snickeriers övriga delar till ett kök (förutom luckorna) håller väl så hög och troligen högre klass än fabrikstillverkade stommar (för er som tänker invända ;)) men det är inte den jämförelse som är aktuell tycker jag, beställer man ett platsbyggt kök, med den kostnad det innebär, så har man rätt att förvänta sig ett perfekt resultat över hela bredden :)

MVH//Christina.

*EDIT* Matilda, jag vet eg, bara ett snickeri som jag skulle våga rekommendera till ditt kök, de är inte billiga och ligger inte exakt på din ort, men de har både vana och kunskap när det gäller att bygga kök ;), ringa och kolla kostar ju inget.
Max kök 08-55660990, 070-3167373//Christina.

Tack för alla inlägg! Ja Kire, det är sant att det inte är så mycket att orda om vi får helt enkelt jämföra och se vad som blir bästa lösning i förhållande till pris från både Köksfirmor o snickerier..om vi nu får tag på några vettiga.
Christina tack för tipset, tycker Du att det passar med ett sådant kök till huset förresten? Typ Kvänum Sundby i Gråton?

MatildaSofia skrev:
Christina tack för tipset, tycker Du att det passar med ett sådant kök till huset förresten? Typ Kvänum Sundby i Gråton?
Absolut :), även om jag personligen, utan tvekan, skulle välja Dalby eller Broby med ramspegellucka istället, tycker att det räcker med ramen, det blir ett renare intryck och dessutom lättare att variera stil på resten av köket/huset med den modellen, men definitivt en innanförliggande luckmodell om man får välja fritt ;).

MVH//Christina.

Jaha... eftersom det är självaste Byggimpert som talat, så får vi väl ta in offert på de två också... ;)

Ditt ord-Min lag ;D

MatildaSofia skrev:
Jaha... eftersom det är självaste Byggimpert som talat, så får vi väl ta in offert på de två också... ;)

Ditt ord-Min lag ;D
Oj då... :-/ ;)

Glömde att säga (i förra inlägget) att, för den händelse du funderar mer på snickeritillverkat så är ju målningen en minst lika viktig del att beakta, alla snickerier kanske inte har även målningen som sin specialité och isf. krävs det ju ytterligare en firma som kan sköta den biten (om man nu inte kan göra det själv förstås ;)), för om de inte klarar av att göra ett verkligt proffsigt jobb (med rätt färgtyp) på själva målningsdelen så är det ju tämligen bortkastat arbete (och pengar) med snickerierna.

MVH//Christina.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.