8 301 läst ·
28 svar
8k läst
28 svar
Li-ion batteri mindre ampere mer ström?
Sida 1 av 2
Vet inte om det är så man ser på t.ex ett 14volt batteri med 2 ampere så har jag hört att ett Li-ion batteri har mer lagrad stöm än ett NI-MH ,man kan alltså köra lika länge på ett 1,6 ampere Li-ion som ett 2,6 ampere NI-MH? Rätt eller fel någon som vet??
Det är nog helt fel
Ah förklarar enkelt sett du stor "Bensintank" du har. 1,6Ah är mindre än 2,6 Ah och kommer därför att räcka kortare. Li-ion har fördelen att du har en tätare energilagring än vad NiMh har vilket gör att samma Ah får plats på mindre plats sett mot motsvarande NiMh.
Li-ion har även fördelen att uttagskurvan är bra, du plockar mer eller mindre ut 100% kraft hela tiden tills strax innan acken är slut, det är därför Li.ion dör tvärt. NiMh har en mer utragen fallande uttagskurva vilket gör att med NiMh tapper du kraft allt eftersom.
Li-ion har även fördelen att uttagskurvan är bra, du plockar mer eller mindre ut 100% kraft hela tiden tills strax innan acken är slut, det är därför Li.ion dör tvärt. NiMh har en mer utragen fallande uttagskurva vilket gör att med NiMh tapper du kraft allt eftersom.
Det som är vanligt med Li-Ion är att eftersom de cellerna väger mindre per lagrad energimängd, så ökar man spänningen.
Innan var det mest vanligt med 9,6 eller 12v skruvdragare, nu är det 14,4 eller 18v (tom 28 eller 36v).
Om det är samma spänning, så är det mer lagrad effekt i 2,6Ah än i 1,6Ah. Men om spänningen är högre i 1.6Ah så kan man köra längre än på ett 2.6Ah, under förutsättningen att man inte tar ut mer effekt.
Innan var det mest vanligt med 9,6 eller 12v skruvdragare, nu är det 14,4 eller 18v (tom 28 eller 36v).
Om det är samma spänning, så är det mer lagrad effekt i 2,6Ah än i 1,6Ah. Men om spänningen är högre i 1.6Ah så kan man köra längre än på ett 2.6Ah, under förutsättningen att man inte tar ut mer effekt.
Nja, om ett batteri har kapaciteten 2 Ah, så är det så.
Batterikapacitet mäts i enheten amperetimmar [Ah] och inte i ampere [A], som är en enhet för strömstyrka.
Batterikapaciteten (Ah) beror visserligen på hur hårt batteriet belastas m.m., men vi kan för enkelhetens skull säga att 2Ah hos litiumjon är 2Ah hos NiMH.
DÄREMOT kan det vara så att litiumjonbatterier behåller polspänningen bättre än NiMH under urladdningen. Detta innebär att maskinen har mer kraft kvar även när batteriet börjar bli tomt och på så vis kan du faktiskt köra längre med samma batterikapacitet.
Edit: Jag var visst lite långsam, de ovanstående posterna förklarar allt.
Batterikapacitet mäts i enheten amperetimmar [Ah] och inte i ampere [A], som är en enhet för strömstyrka.
Batterikapaciteten (Ah) beror visserligen på hur hårt batteriet belastas m.m., men vi kan för enkelhetens skull säga att 2Ah hos litiumjon är 2Ah hos NiMH.
DÄREMOT kan det vara så att litiumjonbatterier behåller polspänningen bättre än NiMH under urladdningen. Detta innebär att maskinen har mer kraft kvar även när batteriet börjar bli tomt och på så vis kan du faktiskt köra längre med samma batterikapacitet.
Edit: Jag var visst lite långsam, de ovanstående posterna förklarar allt.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Ah är lite dum enhet men den är gammal som bilen skulle jag tro.
Ah är helt enkelt strömmen gånger tiden utan hänsyn till spänningen.
ett 2,0 Ah 12Volt innehåller dubbelt så mycket energi som ett 2 Ah 6 volt.
Ett 2Ah ska man teoretiskt kunna ta 2 A under 1 timme (i praktiken är det hellre 0,2 A under 10 timmar).
Protte
Ah är helt enkelt strömmen gånger tiden utan hänsyn till spänningen.
ett 2,0 Ah 12Volt innehåller dubbelt så mycket energi som ett 2 Ah 6 volt.
Ett 2Ah ska man teoretiskt kunna ta 2 A under 1 timme (i praktiken är det hellre 0,2 A under 10 timmar).
Protte
Ah är väl inget dumt batterimått om man är lite pragmatisk.
Som någon sa det beskriver storleken på bensintanken för den specifika tillämpningen. Den är ointressant som absoluttal men högst relevant om man jämför 2 olika batterier för samma skruvdragare tex.
Som någon sa det beskriver storleken på bensintanken för den specifika tillämpningen. Den är ointressant som absoluttal men högst relevant om man jämför 2 olika batterier för samma skruvdragare tex.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Det blir ju lite fel när en stor stöddig skruvdragare har ett batteri på 2 Ah medan en liten sket 3Ah.
Protte
Protte
Förvisso har litium en brantare urladdningskurva, så dom dör snabbare, om man nu laddar ur dom till 0 volt. Nu är det dock så att litiumbatterier tar skada av för låga spänningar (vägrar ta laddning sen), därför har man en funktion som klipper när spänningen blir för låg, därför stannar litiumapplikationer helt plötsligt och inte stegvis (för så skarp är kurvan ändå inte..)
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Du är beviset på att folk inte förstår AhNimajneb skrev:
Naturligtvis så är det mera energi i den stora dragarens batteri Ah är INTE ett mått på energin
18 V 2Ah är mer än 7,2V 3Ah.
Laddtiden har inte med batterikapacitet att göra (snabbladdning är ALDRIG bra)
Protte
hahaha, du kan ju inte klippa ut ett citat sådär utan att sätta det i sitt sammanhangprototypen skrev:
Jag ville hålla en pragmatisk hållning för att beskriva vad skillnaden är mellan typ ett 1,5 o ett 3,0 Ah batteri till en o samma dragare. Hade inte för avsikt att gå in o titta på hur energin omvandlas till arbete med verktyget, tycker detta är överkurs för forumet men för den skull inte ointressant. Spekulerar gärna vidare i ett sådant ämne men under ett annat format.
Att bara titta på Ah är även ointressant utan att samtidigt titta på vilken typ av laddare som medföljer. Har du en bra laddare så kan den kompensera färre Ah på batteriet o vise versa.
Att snabbladdare inte är bra brukade vara en akademisk diskussion för 5-10 år sedan men har sedan NiMH o Li batteriernas intåg i princip slutat. (undantag finns säkert)
Man kan väl säga att spänningen motsvarar om tanken är fylld med bensin, etanol eller parafin.Nimajneb skrev:
Den lagrade energimängden(Wh) är Ah x Spänningen.
Så 2Ah och 7,2 volt har samma kapacitet som 1Ah och 14,4 Volt.
Har motorn och växellådan verkningsgraden n, så är möjligt utfört arbete:
Ah x Spänning x n.
Så 1,5Ah, 7,2 volt och n = 0,8 utför samma arbete som 1,5Ah, 18V och n = 0,32.
Vilket n tror ni en Alpha tools dragare har?
När NiMH dragaren och Li-ION dragaren är sådär halvgamla, tror jag att Ni-MH-batterierna är mer "slitna", vilket ger känslan av sämre kapacitet. Tror jag!
Jag för min del, tror att det skiljer ganska mycket i verkningsgrad, särskilt på motorn.
OK, kanske inte så lågt som 0,3-0,4.
Om ett 1,5 Ah batteri i en 12V:are räcker för 4 timmars dragning (dvs inte kontinuerligt), så drar den 4,5W i genomsnitt. Om hälften blir värme, dvs 2,25W, så tror jag inte att det märks så där väldans mycket på maskinens hölje. Ja varmare blir det ju helt klart, men det går nog att hålla i fortfarande. Dessutom sitter det väl en fläktpropeller även på batterimaskiner, eller ..?
OK, kanske inte så lågt som 0,3-0,4.
Om ett 1,5 Ah batteri i en 12V:are räcker för 4 timmars dragning (dvs inte kontinuerligt), så drar den 4,5W i genomsnitt. Om hälften blir värme, dvs 2,25W, så tror jag inte att det märks så där väldans mycket på maskinens hölje. Ja varmare blir det ju helt klart, men det går nog att hålla i fortfarande. Dessutom sitter det väl en fläktpropeller även på batterimaskiner, eller ..?