4 881 läst ·
12 svar
5k läst
12 svar
Lexcom home
Hejsan!
Elkillen kommer om några veckor för att påbörja eldragningen i vårt nybygge. Nu står jag i valet och kvalet om jag ska installera ett lexcom home system för tv/telefon/data.
Vad blir egentligen bättre än att dra tv/telefon/data separat?
För mig är dock inte fördelarna uppenbara med detta system, kan någon hjälpa mig med argument för och emot. Det borde finnas någon sida som marknadsför produkten ur anvädarsynpunkt - har letat efter detta men inte hittat något vettigt?!
Tacksam för svar!
//KJMH
Elkillen kommer om några veckor för att påbörja eldragningen i vårt nybygge. Nu står jag i valet och kvalet om jag ska installera ett lexcom home system för tv/telefon/data.
Vad blir egentligen bättre än att dra tv/telefon/data separat?
För mig är dock inte fördelarna uppenbara med detta system, kan någon hjälpa mig med argument för och emot. Det borde finnas någon sida som marknadsför produkten ur anvädarsynpunkt - har letat efter detta men inte hittat något vettigt?!
Tacksam för svar!
//KJMH
Det blir en oerhört flexibel lösning med Lexcom eller något annat integrerat system. Du har fiheten att välja om ett uttag ska vara tele/tv/data och inte som idag när man satt tv-uttag på ett ställe men vill ha tv någon annanstans, måste man dra en massa kabel.
Du kan visa film på datorn som går ut på tv:n, eller musik...
Vill du sitta och surfa i vardagsrummet, ta med din bärbara och plugga in.
Det finns många fördelar och är det någon gång man ska installera ett system är det när man bygger nytt.
Du kan visa film på datorn som går ut på tv:n, eller musik...
Vill du sitta och surfa i vardagsrummet, ta med din bärbara och plugga in.
Det finns många fördelar och är det någon gång man ska installera ett system är det när man bygger nytt.
Finns väl inga nackdelar egentligen förutom priset... 
Du kan ju alltid börja med att sätta in ett par tomdosor per rum och dubbla vp16-rör från dessa till centralt ställe i huset. Då har du gjort det viktigaste i samband med husbygget. Sen kan du ju inleda med att dra de kablar du verkligen behöver just nu och vänta lite med lexcom.
Finns några trådar här på forumet kring hemmanätverk (generellt).
Du kan ju alltid börja med att sätta in ett par tomdosor per rum och dubbla vp16-rör från dessa till centralt ställe i huset. Då har du gjort det viktigaste i samband med husbygget. Sen kan du ju inleda med att dra de kablar du verkligen behöver just nu och vänta lite med lexcom.
Finns några trådar här på forumet kring hemmanätverk (generellt).
Hej,
Det beror väldigt mycket på vilka krav du har och hur du använder prylarna i övrigt. Så här resonerade jag när jag skippade det 2000. Tilläggas att jag bara hade fått se en tidig version som inte hade alla prylar, men mitt resonemang håller fortfarande för mig
1. Jag använder trådlösa DECT telefoner så tele-delen faller direkt. Dessutom börjar det komma WiFi/Skype etc telefoner eller varför inte köra mobilt hela vägen.
2. Tv delen håller inte måttet. Det man distribuerar (vad gäller satellit, DVD, etc) är en modulerad signal till antennsignalen. Dels är ljudet i mono och även om bildsignalen inte är helt kass, så håller den inte måttet tycker jag. Med HDTV runt hörnet lär det bli ännu mer bekymmer. För min del hade jag ändå fått dra extra kablage för komponent/HDMI till projektor/plasma i 3 rum.
3. Kvar är nätverket för datatrafik och det blir då ett svindyrt sådant.
Därför satsade jag på separata rör för komponent/HDMI/S-video till olika enheter/rum + vanlig seriekopplad koax för antennsignalen (TV+Radio). Utöver detta ett vanligt Cat5e nätverk oskärmat för datatrafiken. Typiskt 2 dubbeluttag i varje rum. Idag hade jag nog uppgraderat till Cat6.
Till detta kanske skall läggas att jag visste exakt var jag skulle ha alla apparater och hade lagt mycket tankemöda på det. Nu när jag skall bygga ut (konverter hemmabion till svorum för stortösen, samt bygga nytt arbetsrum och hemmabio) drar jag mig inte för att plocka ner gips och tak för att dra om en massa kablar.
Är du mer osäker hur du vill ha det, eller möblerar om ofta, så kanske ett Lexcom home är ett bra alternativ.
Det beror väldigt mycket på vilka krav du har och hur du använder prylarna i övrigt. Så här resonerade jag när jag skippade det 2000. Tilläggas att jag bara hade fått se en tidig version som inte hade alla prylar, men mitt resonemang håller fortfarande för mig
1. Jag använder trådlösa DECT telefoner så tele-delen faller direkt. Dessutom börjar det komma WiFi/Skype etc telefoner eller varför inte köra mobilt hela vägen.
2. Tv delen håller inte måttet. Det man distribuerar (vad gäller satellit, DVD, etc) är en modulerad signal till antennsignalen. Dels är ljudet i mono och även om bildsignalen inte är helt kass, så håller den inte måttet tycker jag. Med HDTV runt hörnet lär det bli ännu mer bekymmer. För min del hade jag ändå fått dra extra kablage för komponent/HDMI till projektor/plasma i 3 rum.
Därför satsade jag på separata rör för komponent/HDMI/S-video till olika enheter/rum + vanlig seriekopplad koax för antennsignalen (TV+Radio). Utöver detta ett vanligt Cat5e nätverk oskärmat för datatrafiken. Typiskt 2 dubbeluttag i varje rum. Idag hade jag nog uppgraderat till Cat6.
Till detta kanske skall läggas att jag visste exakt var jag skulle ha alla apparater och hade lagt mycket tankemöda på det. Nu när jag skall bygga ut (konverter hemmabion till svorum för stortösen, samt bygga nytt arbetsrum och hemmabio) drar jag mig inte för att plocka ner gips och tak för att dra om en massa kablar.
Är du mer osäker hur du vill ha det, eller möblerar om ofta, så kanske ett Lexcom home är ett bra alternativ.
1 & 3 kan man lösa med ett vanligt CAT6. men 2:an håller jag inte riktigt med om... du kan koppla nästan vilken signaltyp du vill point-to-point. Kablaget är av väldigt hög kvalitet, så det är bara att bygga sin egen kontakt om du vill köra t ex s-video eller bättre.TLovskog skrev:Hej,
Sen kanske analog distribution är lite gammaldags. Det ser ju ut att bli nätverkade uppspelare framöver, även för de som inte är entusiaster.
Hej,
Visst går det, men mig vetterligen har inte eljo några HDMI, Komponent eller liknande i sin portfölj för Lexcom Home. Skall man då likaväl fixa de komplicerade anslutningarna/omvandlarna/balunerna själv så kan man väl nästan fixa de enkla signalerna också och spara pengar. Till en projektor kanske man dessutom vill ha både komponent och HDMI, trigger, samt en del annat och då blir det snårigt.
Visst går det, men mig vetterligen har inte eljo några HDMI, Komponent eller liknande i sin portfölj för Lexcom Home. Skall man då likaväl fixa de komplicerade anslutningarna/omvandlarna/balunerna själv så kan man väl nästan fixa de enkla signalerna också och spara pengar. Till en projektor kanske man dessutom vill ha både komponent och HDMI, trigger, samt en del annat och då blir det snårigt.
Håller med thomas fullständigt.
Sätt tomma dosor och dra dubbla vp16 till en central punkt. Sen väljer man vilken kabel och kontakttyp man vill ha för varje dosa.
Den enda fördelen lexcom har är att man har en kabel och kontakttyp för allt istället för att få byta kontakter och kabel.
Dock är prisnivån sån på lexcom och motsvarande att du kan byta innehåll i varje dosa flera gånger innan man kommer upp i lexcoms kostnader.
Väger man sen in den mycket kraftiga tendensen att allt ska gå över ip så finns det ingen som helst anledning att lägga pengar på lexcom.
Oavsett vilken väg du väljer att gå så gäller det att krydda med dosor och rör. Tillåter ekonomin så ta i rejält mot vad du tror att du behöver och sen dubblar du det så kan det bli lagom
Sätt tomma dosor och dra dubbla vp16 till en central punkt. Sen väljer man vilken kabel och kontakttyp man vill ha för varje dosa.
Den enda fördelen lexcom har är att man har en kabel och kontakttyp för allt istället för att få byta kontakter och kabel.
Dock är prisnivån sån på lexcom och motsvarande att du kan byta innehåll i varje dosa flera gånger innan man kommer upp i lexcoms kostnader.
Väger man sen in den mycket kraftiga tendensen att allt ska gå över ip så finns det ingen som helst anledning att lägga pengar på lexcom.
Oavsett vilken väg du väljer att gå så gäller det att krydda med dosor och rör. Tillåter ekonomin så ta i rejält mot vad du tror att du behöver och sen dubblar du det så kan det bli lagom
Vill bara tipsa om att sätta ett större korskopplingsskåp än normalt för Lexcom. Har sett alldeles för många installationer där det knappt får plats en liten switch eller bredbandsdelare, vilket leder till misshandlade kablar och i förlängningen avbrott och störningar. Ett litet fint skåp som alltid måste stå öppet vill ingen ha.
Medlem
· Västmanland
· 2 229 inlägg
Bygget närmar sig och en av el-entrepenörerna har rekommenderat LexCom Home. Jag står väldigt frågande till om det är det "bästa" alternativet eller inte. En fundering jag har är hur kabeln klarar TV-signalen. En vanlig CAT6:a klarar inte mig veterligen att leverera fram en bra AV-signal.
Nästa fråga är på ett högre plan. Hur ser framtiden ut? Är det IP som gäller eller kommer det fortfarande vara bättre att köra med ex.vis LexCom? Skype telefoni talar för IP till exempel. Fasta datorer och liknande talar för IP, bärbara talar för IP, få kablar talar för exempelvis LexCom.
HJÄLP..... Vad ska man välja?
Nästa fråga är på ett högre plan. Hur ser framtiden ut? Är det IP som gäller eller kommer det fortfarande vara bättre att köra med ex.vis LexCom? Skype telefoni talar för IP till exempel. Fasta datorer och liknande talar för IP, bärbara talar för IP, få kablar talar för exempelvis LexCom.
HJÄLP..... Vad ska man välja?
Lexcom Home är mig veterligen den bästa tekniska lösningen, frågan är som du och andra konstaterat mer om den är prisvärd och om du skulle använda den optimalt.Robert_Maria skrev:
Kablaget klarar mycket mer än CAT6 gör, så den jämförelsen är inte relevant. Telefonmodulerna är smidiga, däremot så är TV/nätverks-modulerna rätt kassa. Man kan bygga egna eller använda externa (vanlig switch för nätverket t ex) om man har intresset/behovet.
Jag tror man kan ha nytta av Lexcom även i en IP-dominerad framtid. Det går t ex att sätta satellitmottagare / boxer-boxar var man vill i huset. Om det sen är värt 10.000 eller inte...
Detta är en glasklar trend. En annan trend är att IP över trådlösa nät kommer. Än så länge räcker de inte riktigt till, men det är bara en tidsfråga.Robert_Maria skrev:
Grundtipset som vi redan behandlat är en gedigen kanalisering och minst ett ip-uttag i varje rum. Personligen skulle jag ha fler ip-uttag i vissa rum och komplettera med vanliga antennuttag. Med bra kanalisering är det ju enkelt att bara byta ut kabeln och uttagen.
Det kommer att hända massor inom tv-området inom de närmaste fem åren och det är lika svårt som vanligt att förutsäga framtiden
Börjar låta som en pappegoja med jag håller med men....
Lexcoms enda fördel är att man kan skicka alla signaltyper över en kabeltyp.
Nackdelen är att man får betala alldeles för mycket för den fördelen.
Min uppfattning är som vanligt:
sätt vanliga dosor med dubbla vp 16 rör till en kopplingspunkt
Fyll sedan dessa dosor och rör med kabel och kontakter efter dagens behov.
Får du ändrade behov så dra om innehållet i ett rör. Visst det är lite jobbigare men med tanke på prisskillnaden mellan detta och ett lexcom system så har du masor med pengar över till ombyggnationer.
Tv skulle jag lösa antingen via vanliga tv kablar eller tpkabel och motsvarande pinacle showcenter över IP.
Lexcoms enda fördel är att man kan skicka alla signaltyper över en kabeltyp.
Nackdelen är att man får betala alldeles för mycket för den fördelen.
Min uppfattning är som vanligt:
sätt vanliga dosor med dubbla vp 16 rör till en kopplingspunkt
Fyll sedan dessa dosor och rör med kabel och kontakter efter dagens behov.
Får du ändrade behov så dra om innehållet i ett rör. Visst det är lite jobbigare men med tanke på prisskillnaden mellan detta och ett lexcom system så har du masor med pengar över till ombyggnationer.
Tv skulle jag lösa antingen via vanliga tv kablar eller tpkabel och motsvarande pinacle showcenter över IP.
Medlem
· Västmanland
· 2 229 inlägg
Nu har jag äntligen kommit till klarhet vad vi kommer ha. Det blir ett antal rör med traditionell CAT6 kabel till varje rum för data och för tele (de går ju att köra på samma kabel) och ett traditionellt stjärn-nät för TV.
Efter att ha pratat med ett gäng elektriker så har jag slagit LexCom ur hågen. IP på kabel eller trådlöst är vår framtid.
Tyvärr LexCom.
Efter att ha pratat med ett gäng elektriker så har jag slagit LexCom ur hågen. IP på kabel eller trådlöst är vår framtid.
Tyvärr LexCom.
Klicka här för att svara