Ok .. jag förstår iaf fortfarande inte vad det är behövligt till. Skall du sitta och kopiera filer i ditt nät fram och tillbaks dygnet runt eller vad skall du ha det till ?

Jag testade lite för skojs skull (eller så var det för att jag inte ville städa garaget...) att koppla in dretswitchen nisse från D-link 10/100 tillsammans med två andra burkar. Prestandan var under all kritik och testade då den givna åtgärden - fram med en gammal pålitlig 10 Mb halv duplex hub från stenåldern (Allied Telesyn - vilket är ett ganska pålitligt märke) - prestandan på rena filkopieringar blev då ca 50 % bättre.

Orsaken - sannolikt en duplex mismatch mellan dator och switch. På jobbet bytte vi ut budget HP-switchar (nya sådana) mot likaledes Ciscoswitchar (prisklass 4000.- ) - filkopieringar som tog 4 minuter innan tog 17-19 sekunder.

Hellre en gammal hub/switch som går att ställa på halv duplex än en 10 Gb som kör autosensing...

Att jämföra med bilar som går i 110 km/h eller 300 km/h är ju fel. Det handlar om att jämföra bilar där tillverkaren hävdar att de går i 110 resp 300... ;-)

Det stinker duplexproblem ja...

Visst ska switchen sitta i racket, så snart hemmahallen är färdigbyggd om några veckor.

Sen är det alltid trevligt att ha alla installationsfiler på en server i stället för att fippla med 7011 cd skivor

Åtminstonde Netgears entrylevel gigabitswitch är fläktlös.

Och vad har man gigabit till? Behöver man fråga det så behöver man det inte.

En modern hårddisk kan hosta ur sig uppemot 60MB i sekunden, då förslår inte 100Mb. Att bränna en DVD-image över nätverket går inte ens i 8X över 100Mb. I mitt fall så sitter en dator på i princip all diskyta, då är det trevligt om det inte är någon prestandanackdel.

Samma användningsområde för mig. Har alla filer på en server och 1Gbit ger HD prestanda (nästan), 100Mbit gör det inte.

Jag har dessutom alla barnens CD skivor på en server via Virtual CD 7. Funkar också bättre i 1Gbit.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.