8 936 läst ·
17 svar
9k läst
17 svar
Leverantör för bänkskiva i kolmårdsmarmor?
Sida 1 av 2
Någon som har tips på en bra leverantör? Jag har fått en offert tidigare från Borghamns stenförädling, men nu när jag tittar närmare på den ser jag att maxlängden är 1500, vilket skulle innebära fyra delar. Det känns inte rimligt. Så nu letar jag efter längder på 2800 vilket innebär en skarv. Någon som har erfarenhet?
Det var ett tag sen jag efterfrågade offerter och Borghamns var de enda som återkom av de leverantörer jag googlade fram. Tar tacksamt emot tips och erfarenheter på leverantörer av kolmårdsmarmor.
Det var ett tag sen jag efterfrågade offerter och Borghamns var de enda som återkom av de leverantörer jag googlade fram. Tar tacksamt emot tips och erfarenheter på leverantörer av kolmårdsmarmor.
Ja, jag förstår ju att det finns begränsningar. Är 1500 det vanligaste för de flesta marmorskivor?L Lopex skrev:
Jag är ju lite orolig över skarven, kan de bli snyggt? Jag har en riktigt ful skarv idag, och jag fattar ju att man kan göra den bättre, men blir det godtagbart bra? Eller är det sånt man stör sig på för alltid?
Är ju just för svensksten det oftast blir kortare!M Manfreds skrev:Ja, jag förstår ju att det finns begränsningar. Är 1500 det vanligaste för de flesta marmorskivor?
Jag är ju lite orolig över skarven, kan de bli snyggt? Jag har en riktigt ful skarv idag, och jag fattar ju att man kan göra den bättre, men blir det godtagbart bra? Eller är det sånt man stör sig på för alltid?
Men kör du annan sten kan det ju bli bra mycket längre och bredare, kolla upp lemon ice matt, är nog billigare, tåligare och eng snyggare, sågs det på rättsätt och man planerar in olika möten kan ma få den nästan osynlig
Det stämmer att just Kolmårdsmarmor inte går att få i större längder.
Det beror mycket på berget. Blocken de får ut är sällan speciellt stora och det är tydligen vanligt att man får spränga eller bearbeta bort mycket gråberg för att komma åt marmorn.
Det beror mycket på berget. Blocken de får ut är sällan speciellt stora och det är tydligen vanligt att man får spränga eller bearbeta bort mycket gråberg för att komma åt marmorn.
Tack för svar! Har bearbetat detta faktum
Några dagar nu och smått accepterat skarvar. Jag tycker det är viktigt att det är kolmårdsmarmor då det är rätt för huset
. Vi har ju dock sneglar åt lemonice tidigare, tror inte det blir billigare dock?
Några dagar nu och smått accepterat skarvar. Jag tycker det är viktigt att det är kolmårdsmarmor då det är rätt för huset
Hur mycket får ni betala för Kolmården?M Manfreds skrev:
Lemon ice har jag för mig ligger på typ 6k/kvm
Tänk på att påpeka att ni gärna vill att skarvarna ska matcha, blocken varierar ju väldigt mycket även om man sågar från samma block så kan det va stora skillnader på den nederdelen och överdelen eller från sida till sida
Jag får det till ca 16 000 kvm, men det är totalpriset med leverans och håltagningar. Så ja, det låter ju billigare. Vet att jag har googlat lemon ice vid tidigare tillfälle men haft lite svårt att hitta. Tips där? Får väl kanske iaf undersöka det lite närmare innan jag avfärdar det.L Lopex skrev:Hur mycket får ni betala för Kolmården?
Lemon ice har jag för mig ligger på typ 6k/kvm
Tänk på att påpeka att ni gärna vill att skarvarna ska matcha, blocken varierar ju väldigt mycket även om man sågar från samma block så kan det va stora skillnader på den nederdelen och överdelen eller från sida till sida
Edit: har sett den hos Kvänum och blev väldigt intresserad då.
Går du via en stenhuggare eller kökslev?
Kan bli billigare om du går via en stenhuggare.
Där jag jobbade ca pris
Sten ca 6k/kvm
Underlimmad vask 3.2k
Hål för häll 1.5k-2k
Blandar hål 800
Bearbetning kant/fas 350kr/lpm
Mätning&montering 7-12k
Allt är ca priser kan ju variera mellan olika stenhuggare
Kan bli billigare om du går via en stenhuggare.
Där jag jobbade ca pris
Sten ca 6k/kvm
Underlimmad vask 3.2k
Hål för häll 1.5k-2k
Blandar hål 800
Bearbetning kant/fas 350kr/lpm
Mätning&montering 7-12k
Allt är ca priser kan ju variera mellan olika stenhuggare
Har inte gått genom köksleverantörer, bara letat efter leverantörer genom internet.L Lopex skrev: