31 069 läst ·
129 svar
31k läst
129 svar
Leva på 18 000 efter skatt
Som unga forskarstuderanden på 90-talet vände frugan och jag på varenda krona vi fick in på våra magra doktorandlöner. Vi hade trots det köpt en nergången bostadsrätt i ett ”fint” område när räntechocken kom (bottenlån på 13% och topplån på 23.5%). Renoverade på egen hand lägenheten från golv till tak och jobbade skiten ur oss i forskningslabben. Ingen tid till extravaganser så vi saknade inte något på så sätt.
Snabbspoling framåt efter lång ingenjörskarriär (hon i byggbranschen) med två utflugna självgående barn kan vi inte säga att vi ångrar något trots tuff start. Vi bor i villa och bygger ny sommarstuga på strandtomt i detta nu, livet kan bli bra till slut om man strävar på tillsammans! Håll ut så blir allt bättre, kan vara bra att veta för er som tycker att det ser mörkt ut nu.
Snabbspoling framåt efter lång ingenjörskarriär (hon i byggbranschen) med två utflugna självgående barn kan vi inte säga att vi ångrar något trots tuff start. Vi bor i villa och bygger ny sommarstuga på strandtomt i detta nu, livet kan bli bra till slut om man strävar på tillsammans! Håll ut så blir allt bättre, kan vara bra att veta för er som tycker att det ser mörkt ut nu.
Du undrar varför folk gnäller om dieseln?kisumisu skrev:
Det jag menar...vad kostade mjölk, bregott, bröd etc 2020?
Om dieseln gått upp bara ca 4-5kr.
Kommer ihåg när man fick Bregott ibland på extrapris för 25kr. Mjölk fick man 5 liter för 45kr osv. Idag läser man reklamblad Bregott 44.90 max2 per hushåll. Mjölk får man ca 3 liter för 45kr. Dvs en ökning med ca 50%.
Folk gnäller mycket om bränslepriser...men vad är det i jämförelse vad t ex elen gått upp. År 2020 betalade jag 45öre kilowatt. Idag 1.94 (vilket vissa tom säger billigt).
Men visst handlar det om prioriteringar och hur man lever. Lever själv någorlunda snålt så har lyckats betala av alla skulderna vilket är skönt slippa!
Matmässigt kanske man borde sluta dricka mjölk, sluta äta bröd....osv
Jag lever också enkelt liv annars och har inget emot det. Lärde mig tidigt i livet spara och inte leva med lån. Blev även flytt till billigare ort pga att banken vägrade ge bolån på andra orten. Men idag får jag väl tacka banken att man inte bor i en dyr BRF med miljonlån
Då och då kan man även unna sig något fint och dyrt. Fast nu år 2023 vette fanken hur det blir. Även om sparräntor har ökats är dem heller inte i den nivån vad inflationen är![]()
För att den har höjts med en grotesk summa på kort tid.
1 januari 2021 på tanka kostade en liter diesel 14,27 kr. Alltså 10 kr högre idag. På mina mil till jobbet var det över 10 000 kr per år med diesel. Sen kom elen som är ett par ggr dyrare, sen kom villaförsäkringen som blev dyrare, sen kom VA och sophämtning som höjdes med över 10% dyrare. Sen kom maten, sen kom kläder sen kom
Ja du ser ? allt, exakt allt sticker iväg.
Ja varför dricker du mjölk tex, gnäll inte över att en 1,5 liter kostar 25 (höjning med en tia på ett år?)kr när du är vuxen och behöver inte dricka mjölk. som exempel.
Är han beredd att lämna den lägenheten och kommer den nya hyran bli 6.100 kr?O Onnie skrev:
Om du läser vad jag faktiskt skrev så påstår jag att det är svårt att få en 3:a för under 8.000 kr.
Jag säger ingenting alls om hur det är med gamla existerande hyreskontrakt.
Dessutom så är det inte alls alla hyresvärdar som vill ha 2 barn och en hund i sina 3
Måste låna pengar!!Tyvärr....H Hammarspik skrev:Hej vad tycker ni?
går de att leva ett helt okej liv här i Sverige för 18000 i månaden? Efter skatt 1 vuxen 2 barn.
Bara mitt boende nu i jan kostar 6000 hyra, 3500 el, 700 sophämtning, 100 hemförsäkring alltså 11300 på bara boende. Sen mat + hygien ca 5000 och sen är det bara 2000 kvar till ALLT annat.
på sommaren hade jag någon månad då jag bara betalade 7000 för boende så de skiljer sig lite månad för månad.
någon som lever på ca 18 tusen? Hur gör ni isåfall?
Ska jag säga till barnen och inte dricka det?Rkarlsson skrev:Du undrar varför folk gnäller om dieseln?
För att den har höjts med en grotesk summa på kort tid.
1 januari 2021 på tanka kostade en liter diesel 14,27 kr. Alltså 10 kr högre idag. På mina mil till jobbet var det över 10 000 kr per år med diesel. Sen kom elen som är ett par ggr dyrare, sen kom villaförsäkringen som blev dyrare, sen kom VA och sophämtning som höjdes med över 10% dyrare. Sen kom maten, sen kom kläder sen kom
Ja du ser ? allt, exakt allt sticker iväg.
Ja varför dricker du mjölk tex, gnäll inte över att en 1,5 liter kostar 25 (höjning med en tia på ett år?)kr när du är vuxen och behöver inte dricka mjölk. som exempel.
Jag förstår att dieselbil är dyrt äga med alla dess skatter, adblue filter mm byta. Jag ägde själv en innan jag gick över till el. Dock ägde jag en gammal med en skatt på flera tusen. Ska vi nu vara rättvisa så är det bensinbilisterna som har minst kostnader idag. Nu tänker jag på det att alla har inte råd gå över till el...annars är ju det billigast i drift.
Barnen är inte tvugna att dricka det heller. Har man inte råd så har man inget val.kisumisu skrev:
Ska jag säga till barnen och inte dricka det?
Jag förstår att dieselbil är dyrt äga med alla dess skatter, adblue filter mm byta. Jag ägde själv en innan jag gick över till el. Dock ägde jag en gammal med en skatt på flera tusen. Ska vi nu vara rättvisa så är det bensinbilisterna som har minst kostnader idag. Nu tänker jag på det att alla har inte råd gå över till el...annars är ju det billigast i drift.
Diesel OCH bensin är dyrt idag.
Adblue finns inte på lite äldre dieslar och man byter inga filter på de lite äldre. Förra dieseln jag hade var skatten på 1500 och på skåpbilen är det det pulvret eller vad det är de kastar i som fylls på efter x antal tusen mil.
Elbil är INTE billigast att äga idag om man inte har cashat en såklart. Har man tagit lån eller leasing på en elbil kontra att ha köpt en bil kontant så är elbilen extremt dyr.
Har man ut 18000 och har 2000 över endast så har man under inga omständigheter råd med en elbil.
Dieseln har bara gått upp 4-5 kronor skriver du. Per liter ja! Hur långt långt tror du man kommer på en liter diesel med en fullstor fullastad lastbil?kisumisu skrev:
Det jag menar...vad kostade mjölk, bregott, bröd etc 2020?
Om dieseln gått upp bara ca 4-5kr.
Kommer ihåg när man fick Bregott ibland på extrapris för 25kr. Mjölk fick man 5 liter för 45kr osv. Idag läser man reklamblad Bregott 44.90 max2 per hushåll. Mjölk får man ca 3 liter för 45kr. Dvs en ökning med ca 50%.
Folk gnäller mycket om bränslepriser...men vad är det i jämförelse vad t ex elen gått upp. År 2020 betalade jag 45öre kilowatt. Idag 1.94 (vilket vissa tom säger billigt).
Men visst handlar det om prioriteringar och hur man lever. Lever själv någorlunda snålt så har lyckats betala av alla skulderna vilket är skönt slippa!
Matmässigt kanske man borde sluta dricka mjölk, sluta äta bröd....osv
Jag lever också enkelt liv annars och har inget emot det. Lärde mig tidigt i livet spara och inte leva med lån. Blev även flytt till billigare ort pga att banken vägrade ge bolån på andra orten. Men idag får jag väl tacka banken att man inte bor i en dyr BRF med miljonlån
Då och då kan man även unna sig något fint och dyrt. Fast nu år 2023 vette fanken hur det blir. Även om sparräntor har ökats är dem heller inte i den nivån vad inflationen är![]()
Håller med på de mesta som du nu skriver.Rkarlsson skrev:Barnen är inte tvugna att dricka det heller. Har man inte råd så har man inget val.
Diesel OCH bensin är dyrt idag.
Adblue finns inte på lite äldre dieslar och man byter inga filter på de lite äldre. Förra dieseln jag hade var skatten på 1500 och på skåpbilen är det det pulvret eller vad det är de kastar i som fylls på efter x antal tusen mil.
Elbil är INTE billigast att äga idag om man inte har cashat en såklart. Har man tagit lån eller leasing på en elbil kontra att ha köpt en bil kontant så är elbilen extremt dyr.
Har man ut 18000 och har 2000 över endast så har man under inga omständigheter råd med en elbil.
Det som egentligen lönar sig mest är äga en 30+ år gamnal diesel. Ingen skatt, någorlunda billigt laga, bra delar som är byggda för bruk och förbrukning är någorlunda ok. Dock svårt hitta en bra sådan alltså som har bra chassi då de flesta har tyvärr rostat bort.
Men nu jämförde jag som sagt med nyare bilar. Nya dieslar/bensinare är likadana datamaskiner som en Tesla, om inte värre då du har fortfarande kvar rörliga delar som tar mer stryk än vad en bil med elmotor har.
O ja mycket bilar säljs med dyra leasingavtal och ockerlån.
K Kirre2 skrev:
Men sedan kan vi ju fundera hur mycket last man kan lasta. Rätt så mycket så dessa kronor borde vara små potatis i den jämförelsen. Dessutom får väl företag dra av moms mm.lunnabo skrev:
Tror dock den största vinsten och utnyttjandet gör våra kära butiker. Maten är inte så mycket billigare i Finland heller fast där är dieseln billigare.
Renoverare
· Stockholm
· 20 191 inlägg
Kanske ska tillägga att vi i familjen är 3 x laktosintolerant och en gluten. Så i princip allt är gluten och laktosfritt. Glutenfritt ligger i snitt 70-80% högre i pris. Så det blir några tusenlappar extra i månaden pga. detta.AndersMalmgren skrev: