(Ursäkta långt inlägg. Mitt första...)

Har nu läst på detta forum i en månads tid. Ju mer vi läser desto mer inser vi att vi inte kan.

Önskvärt vore att "bara köra" och kunna lita på att hustillverkaren, eftersom de troligen vinner på det i längden.

Sitter nu med en massa Levaransdeklarationer, som ett ok över oss... Siffror, dimensioner, konstruktioner... Vad är egentligen bra och vad är dåligt? Vad ska man titta extra noga på?

Helst bygger vi Sävsjö eller Karlsonhus, dock misstänker vi att plånboken inte medger detta...

Så nu tittar vi även på mellanskiktet (om uttrycket medges...), typ Trivselhus, Götene, Eksjö, A-hus osv. Kan ni säga något om dessa?

Vem har högst standard tycker DU? (inget bludder om "smaken som baken", vill veta just dina rekflektioner) Vad har varit/är viktigt för dig?

Vore underbart om ni som gått igenom div leveransdeklarationer, och förstår sig på dessa, kan uttala er. Gärna med något exempel.

Finns det något vettigt i att välja en billigare huslev och komplettera sådant som inte är så bra? Har någon gjort det? Hur mycket springer det iväg?

Har någon tagit en hustyp från en annan huslev (och fått pris från denna) och låtit Sävsjö/Karlson räkna på samma - blir det mycket dyrare??

Vi önskar stanna på 12.500/kvm (komplett hus med grund, exkl tomt, spräng osv)

Tacksam för svar!!
 
Läs dina meddelande ;)
 
Har nu fått veta att viktiga aspekter att kolla i lev.deklarationer är:

Korslagda regelverk i ytterväggen. Bra för att det inte tar hål på diffusionsspärren när man drar el.

Man bör ha minst 195 mm isolering.

Träskikt innanför gipsväggen är ett plus.

Helt isolerade mellanbjälkslag för ett tystare hus.

Bjälklag bör vara minst 195 mm i dimension.

Absolut isolering av mellanväggar.

Råspont i taket. Minst 17 mm, helst 22 mm.


Någon som har kommentarer?
Eller något mer att tillägga??
 
...och det har man ju inte!

Så vad gör man? Struntar i isolerings- och bjälklagsdimensioner, och får i ett hyggligt hus hus ändå?? Eller???

Vänner till mig i nybyggt Götenehus ångrar att de inte isolerade extra mellan våningarna, ändå la de faktiskt till lite isolering, men mer hade behövts. Öronproppar kan bli dyra i längden....

Läste just i Residence att i nybyggen nuförtiden verkar allt handla om att få så väl isolerade kvadratmeter som möjligt för pengarna...

För övrigt frestar den tidningens innehåll verkligen på plånboken.

(men nu, Sweli, har jag sett Ilve-spisen...)
 
Sitter i samma sits. Tror att jag har varenda huskatalog och leveransbeskrivning som går att få tag på och har lusläst om mineralullsisolering, krypgrund, värmeplatta, gipsskivor, spånskivor, radiatorer.... och jag kan fortfarande inte säga vad som är "bäst". Antagligen får man ta ett beslut, med hjälp av den husfabrikant som man fastnat för och sedan hålla tummarna för att man gjort rätt.

Just nu är vi inne på Trivselhus. Varför? De har spännande och annorlunda planlösningar - är SÅ trött på enochenhalvplans-standardplanlösningen (phu långt ord) med trappa direkt innanför dörren, kök, tvättrum, sovrum1 toalett och vardagsrum på bv -, de verkar ha "juste" standard till OK pris. Har dock inte bestämt om det blir en- eller tvåplans.

Vi har dock inte bestämt oss än, vill se fler TH-visningshus än det vi var på i helgen, vilket hade fler tillval än standarslösningar. Snygg, men inte rättvisande för en som kanske kommer köra mer standard.

Inser att jag egentligen inte hjälp Dig så mycket - hoppas OK ändå.
/Yvonne
 
Byggare Babe skrev:
Korslagda regelverk i ytterväggen. Bra för att det inte tar hål på diffusionsspärren när man drar el.
Korslagt regelverk minskar även risken för köldbryggor.
 
Fyll på till det blir fullt, extra kostnaden i husbygget är så liten att det finns ingen anledning att spara på det.
Har själv fullt med isolering i mellanbjälklag + golvvärme.
Golven blir tystare. Om man bara lägger så kallad stegljudsisolering, så låter det som om man går på en trälåda.
 
Lisa:
Har kollat med Götenehus-väninnan...

Här är svaret:
"Extra isolering mellan våningsplanen med 45 mm. En del säger att det är bättre att lägga en extra spånskiva på övre planet innan man lägger golvet istället för isoleringen, men om man skippar isoleringen så misstänker vi att det blir en resonanslåda. Man kan ju dubbla isoleringen d v s använda 90 mm isolering men vet inte hur mycket bättre effekt det ger."

Obs de har inte ett hus med några moderna "öppningar mellan planen", men upplever ändå att huset är ganska lyhört.
 
Byggare Babe skrev:
(men nu, Sweli, har jag sett Ilve-spisen...)
Visst är den läckert ;D
Det roliga är att om man räknar häll + ugn (inbyggda)
kostar spisen inte mer.

Dvs jag hade valt keramisk induktions häll 90cm
Dubbelugn från Bosch.

Det kostade lika mycket som Ilves 100cm med dubbelugn.
Man byter P11 flaskan 1 gång om året vid daglig användning.

Priser för alla spisar och tillbehör finns på deras hemsida ;)
 
Byggare Babe skrev:
Lisa:
Har kollat med Götenehus-väninnan...

Här är svaret:
"Extra isolering mellan våningsplanen med 45 mm. En del säger att det är bättre att lägga en extra spånskiva på övre planet innan man lägger golvet istället för isoleringen, men om man skippar isoleringen så misstänker vi att det blir en resonanslåda. Man kan ju dubbla isoleringen d v s använda 90 mm isolering men vet inte hur mycket bättre effekt det ger."....
Har du fått mer på "fötterna" nu när det gäller vad som är bäst? Funderar själv på om det är bäst att öka isoleringen från 45mm till 140mm totalt (+95) istället för att lägga en extra golvgipsskiva. Vad tror du?
 
Jag har ju bara väninnans åsikter att gå på. Hon tycker gott det kunde vara ännu tystare, men hon ifrågasätter alltså om skulle hjälpa så mycket med ännu mer isolering. Dock tror hon att hon skulle ha satt dit en extra skiva mellan isolering och parkettet. Men mer isolering borde ju hjälpa ännu mer, eller?? men det bygger ju också...

Dont know, är svaret. Nån annan med erfarenhet kan säkert bidra!?

Jag har ytterligare en väninna (jo jag har 2 kvar...) som byggt med öppen planlösning, där "hålet" är mellan våningarnas vardagsrum och allrum. Hon ångrar detta just pga av "oljudet" som blir mellan våningarna. Hellre en öppning direkt man kommer in, vid entren. Där är stör ingen uppåt några längre stunder i alla fall, kontra ingen sitter i entren och störs av vilda lekar, hög tevevolym ovanifrån...

Inte för att denna tråd längre har med leveransdeklarationer att göra, som var min önskan... Nåja, jag nöjer mig med så lite! ;)
 
???
Leveransdeklarationer är ofta väldigt kryptiska och luddiga. Varje samtal om vad de olika sakerna betyder bör sammanställas och skrivas under/signeras av säljaren. Annars blir det som i mitt fall, tjafs och hårklyverier om vad de ska göra och inte göra mm.
Detta har nu resulterat i att jag skaffat advokat..
Vill ni se Sverige Stugans Leveransdeklarationer, så gå till min hemsida och klicka sedan på 'Pris Offert Avtal och där finns en länk till den 4 sidiga Lev.deklarationen
http://hem.passagen.se/femana
;)
Helena....
Sverige Stugan
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.