Jag letar efter växellådsolja till mitt matarverk (Univer). Olja skall motsvara någon av följande:
Mobil Mobilgear 630
Shell Omala 150
BP Energol GR-XP 150

Jag skulle tro att det är en ganska tunnflytande historia. Jag har kollat på OKQ8, Mekonomen och Biltema, helt utan resultat. Ska kolla Swedol imorgon. Någon som vet var man kan få tag på 1-2 liter av denna olja?

Det intressanta är nog inte oljorna då de med stor sannolikhet har gått ur tiden. Det intressanta är väl oljornas egenskaper samt vad ersättningsprodukterna heter idag. Det borde väl någon av jättarnas kundsupport (om de har någon dito) kunna svara på. Alternativet är någon form av mellanled som handlar med oljor, måste ju finnas?

Gå till nån firma som har kunnig personal tex där entreprenadfirmor handlar typ Svekon eller där åkerierna handlar, i karlstad har vi nåt som heter Såifa (vet inte om det finns i skåne) dom är mycket kunniga och skaffar den olja/fett man behöver.

Tycker jag känner igen flera av dina oljor som avsedda för snäckväxlar, är det en sån på matarverket? Du kan säkert kolla på valfri leverantör av snäckväxlar och få motsvarande nutida varunamn, du har säkrt inget svårt driftfall som kräver något speciellt. Kanske vanlig bakväxelolja för hypoider passar säkert mycket hårdare förhållanden där.

på jobbet har vi bytit ut mobil mobilgear 630 mot mobilgear 600 xp 220 som mathiasS skrev.
Tror den går att köpa på Momentum och kanske Ahlsell.
men alla som saluför mobil's oljor borde vell kunna beställa hem.

Självklart finns det väll bra firmor som kan det där med smörjmedel där du bor. Om inte så finns det en bra firma som heter SGA AB dom kan oljor, ligger i bromma (sthlm).

Någon maskinnasare i sverige som säljer matarverk. Någon borde veta vad för typ av olja som skall vara i ett matarverk i dag. För det kan väll inte vara så stor skillnad på oljan i dit äldre verk än det som skall varar i ett nytt?

Pär

Oj här damp det ner massor av svar medans jag skrev

Uppdatering: Att få reda på vilka beteckningar som motsvarande oljor har idag är inga problem. Företaget som säljer matarverket (ej tillverkare dock) menar att det inte så viktigt exakt vilken olja man har (men det är inte riktigt min melodi). Swedol kunde ta hem rätt olja, men bara på 20L dunk, vilket inte är intressant. Gjorde därefter ett besök på Bengtssons Maskin i Arlöv, rätt person för ett sådant ärende var dock inte på plats, hoppas få tag på honom i veckan. Fortsättning följer!

Ännu bara hittat 20l dunkar:( Igen i skånetrakten som några liter över av rätt typ? Vad använder ni för olja i era matarverk?

Du har ingen kompis som jobbar inom den tyngre industrin, där körs det nog en hel del Omala i växellådorna? Tror vi har det på jobbet till växellådor om jag inte minns fel.

Prova att ställa frågan på skogsmaskinsforum

S
Hej Daniel, vilken olja blev det? jag tänkte passa på att byta olja i mitt matarverk nu när ändå hjulen ska bytas.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.