Har köpt ett äldre Kuper radiefrässystem (dvs handöverfräs på skenor för enbart radiefräsning, själva handöverfräsen är en Scheer HM 16, 1800W). Funkar bra, har dock bara 8mm spännhylsa. Spännhylsan sitter i ett cylindriskt "rör", vilket i sin tur har en M16x1,5 (dvs fingängad) skruv i toppen, vilken skruvas in i maskinens axel. Jag vill använda 1/2" frässtål. Röret har för lite innerdiameter för att få plats med en 1/2" spännhylsa. Jag letar därför efter en adapter/"rör" med M16x1,5 skruv i toppen (att gängas i "mutter" på maskinens axel) och 1/2" spännhylsa i andra änden. Någon som har någon ide?

Redigerat:
Nära...hittade adapterna jag sökte fast med M16x2 (dvs vanlig grovgänga) i CMTs katalog...

Jag är nog en aning dum i huvudet. Jag förstår inte hur grejen skall se ut. Kan du göra en enkel skiss, eller länka till CMT:s adapter?

Det är nu du köper en 3D-printer

Nix, det är här man drar fram metallsvarven.

Det verkar som jag har fått napp! Hans Koch GmbH säljer Scheer.

mattiasp skrev:
Jag är nog en aning dum i huvudet. Jag förstår inte hur grejen skall se ut. Kan du göra en enkel skiss, eller länka till CMT:s adapter?
Verkar inte kunna länka direkt till deras katalog, men om du tänker dig en fräsförlängare med M16x1,5 skruv i änden som ska i fräsen så är du rätt på det.

bygga_bo skrev:
En sådan här + hylsa alltså?

[bild] [bild]
Precis. Har dock en annan variant av "collet chuck", som har en 8mm spännhylsa idag, funderar på om jag kan köpa enbart en 1/2" spännhylsa till denna, får se vad de säger om det.

Tyskarna svarar och skickar med ritningar att jämföra med etc kl 23.03. Svårt att inte vara mycket imponerad. Spännhylsa beställd, verkar vara löst.

Spännhylsan kom med posten idag, väl förpackad. Otroligt bra och snabb service.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.