Jag har letat hus i ett visst område (i en storstad) i flera år utan att lyckas. Helst skulle jag vilja ha en mäklare som hjälpte mig att leta, men efter det senaste årets enorma prisökningar verkar det svårt att få någon att engagera sig. Därför har jag börjat fundera över andra alternativ och undrar om det är någon som lyckats hitta ett hus på annat sätt? Genom att annonsera? Sätta upp lappar? På något annat kreativt sätt? Alla tips är välkomna!

Lokal facebookgrupp?

Min bror tittade ut hus som såg övergivna ut. Använde "vem äger fastigheten" på lantmäteriet och ringde dem i syfte att få hyra.

• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
BirgitS
Många mäklare har ju listor med personer som söker hus lokalt och dessa matchas mot husen innan annonserna läggs ut.

Personliga brev utdelade i brevlådorna kan underlätta om någon just står i begrepp att sälja.

H
Hos oss så tror jag att det är 2 olika mäklar firmor som ring oss.
Säger dom har ett par köpare som är intresserade av hus i vårat område.
Och att det står folk på en lista inkl hos dom för att få tag på hus.

det är lite objekt ute här med.

Tack för input! Har funderat på det där med lappar i brevlådorna eller på anslagstavlor. När det gäller mäklarna tror jag att de har så många angelägna kunder att de inte hinner med att engagera sig i alla. Men det bästa hade som sagt varit om man hade kunnat anlita en "köpmäklare" som letade åt en... Tror jag lägger lika mycket tid på bostadsletande som på ett halvtidsjobb snart :).

För några år sedan var det en tjej som knackade på här och frågade om hon fick köpa vårt hus. Det fick hon inte, men jag kunde tipsa henne om våra vänner längre ner på gatan som just kommit på att de skulle flytta. Hon gick dit istället och det huset fick hon köpa, utan att gå via mäklare.

• Gilla
yalazy och 1 till
  • Laddar…
Jag förstår mig inte på folk som säljer fastigheter utan att öppet annonsera det. Risken att man får ett underpris måste vara enorm.

Sen finns det förstås historier om både hög som låg som knackat på någonstans och fått köpa hus på relativt förmånliga villkor, så visst kan det gå med lite tur, ansträngning och/eller lokalkännedom, men jag undrar hur många som lägger ner enorm tid utan framgång.

Ha bankaffärerna i ordning, bevaka annonssajter och kanske några lokala mäklare och var redo att slå till när tillfälle bjuds.

Det har väl aldrig varit lättare att hitta fastigheter till salu än idag; det är inte mer än 15–20 år sen man var tvungen att sitta med bostadsbilagan i rätt tidning och åka kors och tvärs på annonser på fem rader och en halvrutten bild samma dag som tidningen kom.

• Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
Men tänk när Zlatan knackade på där i Malmö och bad att få köpa ett hus för 30 miljoner, köpeskillingen var den högsta någonsin i området, med god marginal. https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/VR6Evp/knackade-pa--bjod-30-milj

Om man knackar på och ber att få köpa så får man nog räkna med att betala det som säljarna fantiserar om att sälja sitt hus för.

• Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Men tänk när Zlatan knackade på där i Malmö och bad att få köpa ett hus för 30 miljoner, köpeskillingen var den högsta någonsin i området, med god marginal.
Ja, visst kan man ha bondtur. Men det jag tror att man hoppas på i en situation som TS är att hitta ett sätt att köpa under marknadspris. Och i det läget skulle jag som potentiell säljare dra öronen åt mig och se vad huset kunde tänkas vara värt på den öppna marknaden. Oavsett vem som kom och bjöd på fika.

• Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Nej, under marknadspris blir det knappast.

Nej, jag är absolut beredd att betala marknadspris. Problemet är att det inte finns någon marknad... Området jag är intresserad av är inte så väldigt stort och det innebär ju i sig att det finns ett begränsat antal objekt. Dessutom verkar det som att det mesta säljs utan att det kommer ut, så det kanske är läge att bli mer kreativ.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Tyvärr, det finns inga perfekta hus i perfekt läge. Ni har letat i flera år, skriver ni. Under den tiden har priserna bara gått upp och upp.

Ha lite lägre krav. Det viktigaste är läget. Ett hus kan ni renovera pö om pö.

Ni har fått bra tips. Anmäl er till mäklarna köplistor. Och tveka inte, ett hus måste inte vara perfekt från början.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Jag har inga problem med att göra ordning heller. Det är läget som är problemet, dvs att det inte är något till salu i området (kanske tre hus på två år). Därav funderingarna på om det är värt att hitta på något annat sätt att leta.

Husaspiranter i 6 år innan vi hittade vårt hus. Dock började vi ganska brett och yvigt avseende geografiskt läge. Däremot hade vi, och skapade vi oss, en bra bild över husets önskade egenskaper och hur vi ville bo. Inkl möjligheter till pendling (cykla/tåg/buss etc). Listade Krav vs delar vi kunde kompromissa på.

- geografiskt läge (smalnades ner en del under tiden)
- husets sammanhang, känslan på gatan och i omgivningen (trevlig känsla, hemma på gatan)
- husets läge på tomten (svårt att flytta på huset)
- huset i sig tilltalade oss
- husets pris, i förhållande till skicket ...

Ofta var det ngt av dessa delar som inte stämde. Hittade oväntat det för oss perfekta huset, i en liten (för)ort jag var skeptisk till. Dock väldigt bra och smidigt läge geografiskt. Stormtrivs.

dock inga tips på kreativa idéer. Fick en del koll på mäklare/mäklarfirmor vid alla husvisningar, och fick även av dessa tips på objekt som var på väg in och som kanske skulle passa. Goda relationer och ett seriöst intryck. Hjälpte oss dock inte att hitta huset;)

• Gilla
Falkberget74
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.