(Ber redan nu om ursäkt för min okunskap, har dålig koll på vad allt inom ventilation heter.)

Vi bor i sekelskifteshus där den gamla pannan, som ordnade värme och självdrag förr i tiden, inte används längre.
På besiktningsmans inrådan ska vi nu ventilera ut så mycket som möjligt av luften genom murstocken. Detta innebär att vi i köket vill använda den kanal som redan idag används av köksfläkten.
Därför letar jag nu efter en köksfläkt som har dubbel funktion – Dels 24/7-funktion som pumpar ut luften genom kanalen, men också en "vanlig köksfläktfunktion", det vill säga en sån man sätter på när man steker mat osv.

Antar att detta är ganska vanligt?

Vad heter det jag ska ha, och finns det några rekommendationer? :)

Du kanske kan ha en takfläkt utanpå taket typ Östberg TKS.

Då kan du ha en spiskåpa i köket typ Franke 602-16 som är hopkopplad med takfläkten.

• Gilla
JSten
  • Laddar…
Spiskåpa och takfläkt som föregående inlägg är bra
Kan skarva på med att anpassning av takfläkt till din murstock gör en plåtslagare bäst.

Tack för input! 👍

Då måste jag installera en takfläkt, vilket förvisso är bra, men inte vad jag tänkt mig. Dra el till taket, koppla in ventilationsnisse, plåtslagare osv osv.
Finns det ingen lösning med bägge funktionerna i köksfläkten?

andreascarlsson andreascarlsson skrev:
Tack för input! 👍

Då måste jag installera en takfläkt, vilket förvisso är bra, men inte vad jag tänkt mig. Dra el till taket, koppla in ventilationsnisse, plåtslagare osv osv.
Finns det ingen lösning med bägge funktionerna i köksfläkten?
du har självdrag idag så det måste sitta på taket och suga ut luften.

spisfläkt skulle trycke ut luft men förmodligen en hel del i en otät murstock men andra problem som följd. Dessutom så får inte badrum nån ventilation då den kanalen inte är samma som kök utan går till tak

• Gilla
andreascarlsson
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.