Hej köksexperter och amatörer!  :D

Eftersom många av er har pejl på läget undrar jag var jag hittar den bästa köksfläkten?

Vill ha en vägghängd rostfri kåpa, 90 cm bred, den ska vara tyst, ha bra belysning och hög sugkapacitet.

:-*

/Smirk

Fundera ordentligt på om du inte ska köpa en fläkt med extern motor.

Eftersom jag "tvingades" till en ganska extrem fläktkanal behövde jag ha en fläkt med hög evakueringsgrad. En kompis är ventilationsingenjör och en annan bekant är sotare. Oberoende av varandra sa de att fläkten i särklass är Futurum. Jag har nu en Futurum Tender. http://www.futurum.se/faber-se/se/homePage/Produkter/Konsumnet/Tender Mycket snygg, extremt effektiv, mycket bra belysning. Men inte särskilt tyst. Vid fullt pådrag blir det ett jäkla oväsen. Å andra sidan har jag aldrig behövt mer än lägsta läget för att dra ut luften. Jag vet inte hur andra fläktar är vad gäller ljud, men jag tror ingen slår Futurum när det gäller luftevakuering. Betänk dock att du inte ska ha effekt för effektens egen skull, den luft du evakuerar måste ju ersättas utifrån och värmas upp.

Lasse_Larsson skrev:
... men jag tror ingen slår Futurum när det gäller luftevakuering.
I stort sett alla fläktar med externa motorer slår 750 m3/h. De externa motorer Fjäråskupan använder börjar på 800 m3/h och går upp till 1065 m3/h (vi nöjde oss med 865 m3/h). Så är luftevakuering högprioriterat tycker jag som Fasting65 att man skall överväga en extern motor, trots merkostnaden (c:a 5000 inklusive montering i vårt fall). Om inte annat för att det är svårt att kombinera egenskaperna "tyst" och "hög sugkapacitet" med en inbyggd motor. :)

Miele med extern motor funkar bra, Miele är sällan dåliga!

Skall den vara tyst så fundera på en extern motor - är som sagt betydligt dyrare men löjligt tyst/effektiv.

Vi har en rackare från Thermex med takmonterad motor på över 1000 m3/h och den hörs i princip inte alls frånsett turboläget(!). Detta kräver dock 160 mm kanal, ljuddämpare, få och snälla böjar!

Fläkten:
http://www.familjenlindstrom.se/images/kok_skiva_3.jpg

Tillåt mig förtydliga mig. Luftevakuering mätt i m3/h är en indikator på hur mycket luft fläkten suger ut men det säger inte allt om hur effektiv fläkten är på att suga ut matos, vilket vanligen är den önskade effekten. Konsumentverket använder spårgastester för att mäta osuppfångningsförmågan. Den fläkt som suger ut mest luft är inte nödvändigtvis bäst på att suga ur ”rätt” luft, dvs. matoset. Kolla testvärdena på osuppfångningsförmågan innan du bestämmer dig. I Konsumentverkets test var Futurumfläkten bäst på att evakuera matoset. Därmed inte sagt att den drar ut mest luft totalt, men det är ju inte heller det viktiga, man vill ju dra ut matoset och inte luft som måste ersättas och värmas upp.

Borde ju bero mer på utformning, storlek och placering än på tillverkare tycker man.

Vet du var man kan hitta testet? Finns inte med bland testerna på Konsumentverkets hemsida.

Har skrivit det tidigare men det absolut bästa som finns är Halton med Jet Capture teknik. Helt otrolig men kräver tilluft.

Dels fungerar den som en vanlig fläkt men den blåser ner "luftväggar" som gör att inget matos når ut i huset. Kan t o m sitta uppe i taket och fungerar kanon! Finns även med UV-teknik till.

Används ofta av japanska restauranger över teppan yaki bord. Nog den enda fläkt som fungerar över köksö.

Nästa hus blir det garanterat en sådan i! Lite dyrare men väl värt det!!!!

http://www.halton.fi/swedish/start.htm

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.