Behöver dra avloppsrör nedför en bergshäll som lutar ca 25° (ca 12 meter fall över ca 20-30m)
Letar efter referensbilder (verkar svårgooglat...) på snygga dragningar.
Då det blir lite svårt med att täcka med jord/växtlighet är jag inne på om det finns utanpåliggande lösningar i plåt/galler/rostfri, alt kulvertar som ser reko ut i sig och klarar vinter om de är fastklamrade direkt i berget med en liten distans.
Då det blir lite svårt med att täcka med jord/växtlighet är jag inne på om det finns utanpåliggande lösningar i plåt/galler/rostfri, alt kulvertar som ser reko ut i sig och klarar vinter om de är fastklamrade direkt i berget med en liten distans.
Det var verkligen svårgooglat😅
Närmsta jag hittade... Fel dimensioner
...
Närmsta jag hittade... Fel dimensioner
...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Besserwisser
· Helsingborg
· 36 inlägg
Vad menar du med avloppsrör? Om de blir utsatta för väder och vind är det nog viktigare att välja material utifrån utsattheten. Vanliga PP-rör tål inte att utsättas för sol, till exempel. PE kan läggas bart, men är inte så snyggt. Vissa metaller tål inte att användas som avloppsrör. Så utgå från syftet för materialvalet.R rolf johansson skrev:Behöver dra avloppsrör nedför en bergshäll som lutar ca 25° (ca 12 meter fall över ca 20-30m)
Spontant tänker jag att man drar ledningarna i det material och utförande som är lämpligt, och sedan kanske bygger en nätt ”låda” över dragningen (tänk övermarkskulvert) i typ corten? Beroende på omgivningen kan corten smälta in bra och den är tålig mot väder och vind. Däremot är den tyvärr inte jättebillig, men som en engångsinstallation kan det klart vara värt det om den passar in i miljön. Glöm bara inte att göra lådan/kulverten öppningsbar för enkel åtkomst om det skulle blir problem med ledningarna!
tack, jag tänkte ev. köra torvblock för att täcka över 110mm rören. säkra med plåtband expander i berg..
svårt dock i branta partier. och frågan är om ett rör pallar om en älg trampar på det...
google images känns helt paj, hittar inte en enda bild på rördragningar i bergig miljö..
svårt dock i branta partier. och frågan är om ett rör pallar om en älg trampar på det...
google images känns helt paj, hittar inte en enda bild på rördragningar i bergig miljö..
Klicka här för att svara