102 401 läst ·
278 svar
102k läst
278 svar
Leta eltjuvar. Förbrukningen stämmer inte!
Det kan vara fel hos Greenely, men ofta är det nån form av prognos som elbolaget skickar. Först efter 12 dagar är elbolaget skyldigt att skicka rätt siffror!L Lakritsianen skrev:Nu har jag kollat Greenely och jämfört med mitt elbolag som också visar elanvändning per tim/dygn/månadsförbrukning. Jag åker upp till landet och stänger av 2 frostvakter och kopplar in termostat till värmekabeln och eldar endast i kaminen och på lördagen säger Greenely att jag har dubblat min förbrukning fredagen. Torsdag 14 kWh/ dygn till 27,7 KWh/dygn fredagen medan mitt elbolag visar att jag har sänkt till 13 KWh/ dygn vilket måste stämma för jag VET nu med säkerhet att jag sänkte. Greenely är intte pålitliga! Printscreena din mobil och jämför plus att då har du bevis! Om du har Greenely som nätägare, kolla även om ditt nätbolag har statistik på din förbrukning på "mina sidor! Du kan du ju lätt jämföra!
OK har du Vattenfall som elnätsföretag och Greenely som din Elhandelskostnad?
Ja.L Lakritsianen skrev:
OK då ska jag kolla detta specifika datum om 12 dagar och se om det har justerat! Sedan undrar jag varför inte Greenely redovisar på fakturan timvis eller åtminstone dygnvis förbrukning? Hur ska man annars kunna kontrollera deras timpris/spotpris?EddieHansson skrev:
När vi bytte elinstallationer i bostadsrättsföreningen jag bodde i förr, så fick vi nya mätare. Det var ju bra.
Detta var på den gamla goda tiden när räkningarna samlades i kuvert för semimanuell hantering hos Postgirot. Dessutom kom elräkningen en gång per kvartal, åtminstone hos oss.
Jag märkte att jag hade fått två elräkningar på ungefär samma summa... Men på två olika mätare. Vafan..?
Ringde upp nätleverantören som glatt konstaterade att de tydligen fakturerade både den nya och den gamla mätaren. De skulle såklart fixa det för mig och kreditera de redan inbetalda beloppen.
När jag frågade om de tänkte göra om det för de andra 40 lägenheterna, svarade de glatt att nädå, de kommer att vänta tills de klagar själva.


Detta var på den gamla goda tiden när räkningarna samlades i kuvert för semimanuell hantering hos Postgirot. Dessutom kom elräkningen en gång per kvartal, åtminstone hos oss.
Jag märkte att jag hade fått två elräkningar på ungefär samma summa... Men på två olika mätare. Vafan..?
Ringde upp nätleverantören som glatt konstaterade att de tydligen fakturerade både den nya och den gamla mätaren. De skulle såklart fixa det för mig och kreditera de redan inbetalda beloppen.
När jag frågade om de tänkte göra om det för de andra 40 lägenheterna, svarade de glatt att nädå, de kommer att vänta tills de klagar själva.
Fortfarande ligger förbrukningen på ca 18-22kWh/dag sen felanmälan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tycker att det är intressant, för jag är övertygad om att något fel har förlegat hos Vattenfall, problemet är att det är ju nästan omöjligt att bevisa och att få rätt. Det är den hjälpen jag helst vill se här. Dvs hur jag kan argumentera mot Vattenfall.M Micke_xyz skrev:
Ja. Du har rätt. Jag felanmälde den 8e och från den 9e verkar debiteringen stämma med mätarställningen och min egna uppmätta förbrukning. Problemet nu är att Vattenfall säger att de aldrig sett något fel samt att de inte varit inne och ändrat några siffror alls, att siffrorna alltid varit rätt. Därför har jag inget case att kräva ersättning.Dowser4711 skrev:
Ja, nu har du ju kontrollerat att mätaren visar siffror som verkar rätt och rimliga.
Då återstår bara att se att de siffrorna också är samma som vattenfall presenterar för dig.
Om det mot förmodan skiljer sig så verkar ju den viktigaste spelaren, elmätaren, iallafall visa rätt och du får kontakta kundtjänst så att de löser problemet.
Hur gör jag nu för att få rätt mot Vattenfall?
Hur? Jag kan ju inte gå bakåt i tiden och fotografera mätaren som jag gör idag.E elmont skrev:
Det jag kan göra är att försöka visa att elförbrukningen inte varit rimlig med de förbeilareusom jag har. Men det blir ju inte bevis i sig
Menar du att mätaren nu är justerad så att den visar rätt efter den 8:e och att alltid innan visat fel?EddieHansson skrev:
Det kan jag inte veta. Antingen fel på mätaren eller fel hos Vattenfall i deras rapportering. Men fel innan har det nog alltid varit. Hela året har vår förbrukning enligt vattenfall varit väldigt hög, även när det varit gynnsamt väder. Jag ligger idag på halva förbrukningen än vad jag betalade för i maj, juni, juliK Kane skrev: