EddieHansson
L Lakritsianen skrev:
Nu har jag kollat Greenely och jämfört med mitt elbolag som också visar elanvändning per tim/dygn/månadsförbrukning. Jag åker upp till landet och stänger av 2 frostvakter och kopplar in termostat till värmekabeln och eldar endast i kaminen och på lördagen säger Greenely att jag har dubblat min förbrukning fredagen. Torsdag 14 kWh/ dygn till 27,7 KWh/dygn fredagen medan mitt elbolag visar att jag har sänkt till 13 KWh/ dygn vilket måste stämma för jag VET nu med säkerhet att jag sänkte. Greenely är intte pålitliga! Printscreena din mobil och jämför plus att då har du bevis! Om du har Greenely som nätägare, kolla även om ditt nätbolag har statistik på din förbrukning på "mina sidor! Du kan du ju lätt jämföra!
OK har du Vattenfall som elnätsföretag och Greenely som din Elhandelskostnad?
Det kan vara fel hos Greenely, men ofta är det nån form av prognos som elbolaget skickar. Först efter 12 dagar är elbolaget skyldigt att skicka rätt siffror!

L Lakritsianen skrev:
OK har du Vattenfall som elnätsföretag och Greenely som din Elhandelskostnad?
Ja.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
EddieHansson EddieHansson skrev:
Det kan vara fel hos Greenely, men ofta är det nån form av prognos som elbolaget skickar. Först efter 12 dagar är elbolaget skyldigt att skicka rätt siffror!

Ja.
OK då ska jag kolla detta specifika datum om 12 dagar och se om det har justerat! Sedan undrar jag varför inte Greenely redovisar på fakturan timvis eller åtminstone dygnvis förbrukning? Hur ska man annars kunna kontrollera deras timpris/spotpris?

L Lakritsianen skrev:
OK då ska jag kolla detta specifika datum om 12 dagar och se om det har justerat! Sedan undrar jag varför inte Greenely redovisar på fakturan timvis eller åtminstone dygnvis förbrukning? Hur ska man annars kunna kontrollera deras timpris/spotpris?
Hur kollar du om 12 dagar?

L Lakritsianen skrev:

EddieHansson
L Lakritsianen skrev:
Has skärmdump nu och jämför sen

Vi flyttade 2016. Då var mätarställningen 16244.
Men vad får du för årlig förbrukning då enligt mätaren? Och vad har du blivit fakturerad?

Has skärmdump nu och jämför sen
På greenelys app? För på fakturan kan man inte se

När vi bytte elinstallationer i bostadsrättsföreningen jag bodde i förr, så fick vi nya mätare. Det var ju bra.

Detta var på den gamla goda tiden när räkningarna samlades i kuvert för semimanuell hantering hos Postgirot. Dessutom kom elräkningen en gång per kvartal, åtminstone hos oss.

Jag märkte att jag hade fått två elräkningar på ungefär samma summa... Men på två olika mätare. Vafan..?

Ringde upp nätleverantören som glatt konstaterade att de tydligen fakturerade både den nya och den gamla mätaren. De skulle såklart fixa det för mig och kreditera de redan inbetalda beloppen.

När jag frågade om de tänkte göra om det för de andra 40 lägenheterna, svarade de glatt att nädå, de kommer att vänta tills de klagar själva. :mad::sick::poop:

• Wow
  • Gilla
  • Arg
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Det är intressant med alla anekdoter om feldebiteringar men tråden kanske kan delas upp i två...?

EddieHansson
Fortfarande ligger förbrukningen på ca 18-22kWh/dag sen felanmälan.
Stapeldiagram som visar daglig elförbrukning i kWh under en månad, med höga värden mellan 18-22 kWh.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

M Micke_xyz skrev:
Det är intressant med alla anekdoter om feldebiteringar men tråden kanske kan delas upp i två...?
Tycker att det är intressant, för jag är övertygad om att något fel har förlegat hos Vattenfall, problemet är att det är ju nästan omöjligt att bevisa och att få rätt. Det är den hjälpen jag helst vill se här. Dvs hur jag kan argumentera mot Vattenfall.

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
EddieHansson
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Ja, nu har du ju kontrollerat att mätaren visar siffror som verkar rätt och rimliga.
Då återstår bara att se att de siffrorna också är samma som vattenfall presenterar för dig.
Om det mot förmodan skiljer sig så verkar ju den viktigaste spelaren, elmätaren, iallafall visa rätt och du får kontakta kundtjänst så att de löser problemet.
Ja. Du har rätt. Jag felanmälde den 8e och från den 9e verkar debiteringen stämma med mätarställningen och min egna uppmätta förbrukning. Problemet nu är att Vattenfall säger att de aldrig sett något fel samt att de inte varit inne och ändrat några siffror alls, att siffrorna alltid varit rätt. Därför har jag inget case att kräva ersättning.

Hur gör jag nu för att få rätt mot Vattenfall?

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Skaffa bevis för dom kan ju inte betala bara för att folk påstår en sak, lycka till.

• Haha
nissenhj
  • Laddar…
EddieHansson
E elmont skrev:
Skaffa bevis för dom kan ju inte betala bara för att folk påstår en sak, lycka till.
Hur? Jag kan ju inte gå bakåt i tiden och fotografera mätaren som jag gör idag.

Det jag kan göra är att försöka visa att elförbrukningen inte varit rimlig med de förbeilareusom jag har. Men det blir ju inte bevis i sig :(

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Hur? Jag kan ju inte gå bakåt i tiden och fotografera mätaren som jag gör idag.

Det jag kan göra är att försöka visa att elförbrukningen inte varit rimlig med de förbeilareusom jag har. Men det blir ju inte bevis i sig :(
Menar du att mätaren nu är justerad så att den visar rätt efter den 8:e och att alltid innan visat fel?

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
EddieHansson
K Kane skrev:
Menar du att mätaren nu är justerad så att den visar rätt efter den 8:e och att alltid innan visat fel?
Det kan jag inte veta. Antingen fel på mätaren eller fel hos Vattenfall i deras rapportering. Men fel innan har det nog alltid varit. Hela året har vår förbrukning enligt vattenfall varit väldigt hög, även när det varit gynnsamt väder. Jag ligger idag på halva förbrukningen än vad jag betalade för i maj, juni, juli

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.