Michael Sellering Michael Sellering skrev:
Ett fast avtal hjälper inte mot en hög förbrukning.
Nä men fakturan blir inte lika hög! Kanske blir ansökningarna högre till sommaren med 80 öre/kwh om det rörliga priset kommer sänkas!? Jobbigt läge...

EddieHansson
L Lakritsianen skrev:
Du

Du kan byta till fast el hos Vattenfall och E.on, för någon vecka sedan 80 öre kWh låst i 3 år. Om du har Greenely, rörligt är det bara en månads uppsägning!?
Problemet verkar vara feldebitering och inte att huset förbrukar för mycket, och få hjälper det nog inte att jag byter avtalsform

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
EddieHansson EddieHansson skrev:
Problemet verkar vara feldebitering och inte att huset förbrukar för mycket, och få hjälper det nog inte att jag byter avtalsform
Ok! Men greenely har ju mellan 1,50-4 kr/ kwh som varierar under dygnet kraftigt
Det verkar inte gå ned! Man blir ju knäpp att ha koll på priset.
Hoppas att du hittar vad som drar ström eller att det är fel avläsning som du kan bevisa. Många av oss vill veta och lära av det

A Arnodt skrev:
Martin Lundmarks frysbox drar tydligen 30W, se hans tråd inlägg Nr. 27
[länk]
"Jag bedömmer att 400 L frysbox Whirlpool W390FO drar ca 30 W i medeleffekt och under 60 W när kompressorn snurrar. Förutom en ”mjukare” drift så innebär frekvensomriktardrift ca 20-30 % lägre energibehov genom att kompressorns trefasmotor drivs med en mera symmetrisk trefasspänning."
Hej

Jag äger inte en frysbox Whirlpool W390FO men räknade ut medeleffekten för frysboxen utifrån energimärkningen;

https://www.elgiganten.se/product/v...fy942bmmyfXEq9ss-NhoCP24QAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

Delar man den årliga energianvändningen med antalet timmar på ett år får man medeleffekten;
262 000/(365*24)= 29,9W

A Arnodt skrev:
Men jag håller med 30 Watt låter väldigt lågt för en frysbox.
Jag äger en lillebror till Whirlpool W390FO.
Den frysboxen heter Whirlpool W204FO, den är varvtalsstyrd och på 204 liter.

Här nedan är en mätning av effekten (ca 10W) till min frysbox Whirlpool W204FO när man inte lägger in eller tar ut något ur boxen. Omgivningstemperaturen är ca 15 grader.

Graf som visar effektförbrukning för Whirlpool W204FO frysbox, med toppar och medelvärde angivet i watt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Med dagens välisolerade och varvtalsstyrda frysboxar klarar man sig med mindre än 30 W i medeleffekt. Har man en äldre och/eller en mindre välisolerad frysbox används ofta en högre medeleffekt.

Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
B Bonzo2000 skrev:
Ursäkta sidospår, men hur ser formeln ut för den beräkningen?
EddieHansson EddieHansson skrev:
500W=0.5kW x 24h =12kWh
Så här torde beräkningen ha gått till: 7 blink motsvarar 0.007 kWh (1000 blink per kWh). Om man extrapolerar till ett helt dygn blir det 0.007 * (3600 / 48) * 24 = 12.6 kWh.

Det finns två problem med detta. Ett litet, som har med själva blinkmätningen att göra. Frågan är om tiden 48 sekunder är från det första till det sista av 7 blink. I så fall bör man i stället räkna att det är 6 intervall och alltså få resultatet 0.006 * (3600 / 48) * 24 = 10.8 kWh.

Det stora problemet är givetvis att det är fullständigt koko att tro att man kan extrapolera en mätning över 48 sekunder till en siffra för ett helt dygn som ens ligger i närheten av det korrekta värdet.

Bara en sån sak som att kompressorerna till kyl och frys kan vara av/av, på/av, av/på eller på/på under dessa 48 sekunder gör ju en helskottas skillnad.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
H hhallen skrev:
Så här torde beräkningen ha gått till: 7 blink motsvarar 0.007 kWh (1000 blink per kWh). Om man extrapolerar till ett helt dygn blir det 0.007 * (3600 / 48) * 24 = 12.6 kWh.

Det finns två problem med detta. Ett litet, som har med själva blinkmätningen att göra. Frågan är om tiden 48 sekunder är från det första till det sista av 7 blink. I så fall bör man i stället räkna att det är 6 intervall och alltså få resultatet 0.006 * (3600 / 48) * 24 = 10.8 kWh.

Det stora problemet är givetvis att det är fullständigt koko att tro att man kan extrapolera en mätning över 48 sekunder till en siffra för ett helt dygn som ens ligger i närheten av det korrekta värdet.

Bara en sån sak som att kompressorerna till kyl och frys kan vara av/av, på/av, av/på eller på/på under dessa 48 sekunder gör ju en helskottas skillnad.
jepp 7 blink är alldeles för lite tid att kunna få till ett bra värde på.
100 och det blir oftast hyffsat korrekt
1000 och det borde inte avvika många procent då man extrapolerar.
10000 och det är statistiskt säkerställt ;) (nä, men ja ni fattar)

Har inte läst alla inläggen, men i en annan tråd kommenterades det att timvärdena kan vara extrapolerade tills elleverantören har fått tag på uppdaterade siffror. Tror det var Tibber som fick nya siffror två gånger per dygn, men däremellan så var datat av sämre kvalitet tills det justerades.

Så beroende på vad du läst, och när, så kan det finnas en anledning att säkerställa rätt data.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
jepp 7 blink är alldeles för lite tid att kunna få till ett bra värde på.
100 och det blir oftast hyffsat korrekt
1000 och det borde inte avvika många procent då man extrapolerar.
10000 och det är statistiskt säkerställt ;) (nä, men ja ni fattar)
Är det energiförbrukning man vill se är det ju bättre att avläsa räkneverket.
Blinket är just ett momentanvärde och ska jämföras med känd momentan last. Stämmer det överrens kan man nog räkna med att även summeringen av energimängd stämmer. Sen får man välja själv hur många blink man vill räkna. Jag valde 5-10 blink eller kanske 20sekunder. Är man då mänskligt noga med tidtagningen så kommer man lätt under 5-10% felmarginal.(På tex 20sekunder är varje felräknad sekund +-5% så det bör gå att uppnå stor precision)
Eftersom mätaren diffade 300-400% så kändes det som en väldigt exakt mätning ändå.

Nästa sak som kan visa fel är den belastning man väljer att använda. Hur vet man att 2000w vattenkokare drar 2000w?
Jag ohm- mätte och fick rätt värde inom 10%.
Man kan även prova flera prylar. Sannolikheten att 10 element, hårtorkar, vattenkokare avviker mer än 10% är nog minimal.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
B Bjober skrev:
Jag ohm- mätte och fick rätt värde inom 10%.
Om nu inte resistansen är temperaturberoende.

• Gilla
Bjober och 1 till
  • Laddar…
EddieHansson
A Arnodt skrev:
EddieHansson,
får du något förnyat excel-ark från Vattenplask AB, med korrekta förbrukningssiffror.
Greenly går väl in och läser dessa data på Vattenplask AB hemsida och bearbetar dem och presenterar dem i sin Äpp som du ser på mobiltelefonen. I den bearbetningen av Greenly, kan datan oavsiktligt förvanskas. Programmerigsfel eller liknande.
Tyvärr inte! Jag får bara felmeddelanden när jag försöker ladda ner Excel-filen eller välja timvärden. Det har inte fungerat sen jag felanmälde...
Webbgränssnitt för energiförbrukningsdata med felmeddelande vid nedladdning av Excel-fil.

Däremot fungerar det att få dygnsvärden. Där kan vi se att de justerat ner den 6e december från 42kWh till 37kWh. Inga tidigare dagar är justerade. Sen från den 9e december är värdena betydligt lägre på ca 20kWh/dygn, som stämmer med det jag själv läser av från elmätarens räkneverk.

Stapeldiagram som visar daglig elförbrukning i kWh mellan den 1:a och 12:e december.
Skapa konto

Om vi tittar lite längre bakåt ser vi att jag fakturerats för upp till över 60kWh/dygn i oktober och november. För mig känns det helt omöjligt att kunna nå så höga värden. Momentant kan jag ju såklart nå flera kW i elförbrukning, tex när ugnen värms upp eller om jag kör vattenkokaren eller mikron. Men att konstant ligga på mer än 3kW skulle inte gå med den utrustning jag har hemma.

Histogram som visar daglig elförbrukning i kWh med tydliga toppar och justerat värde den 6 december.

Har ännu inte hört något från Vattenfall, men det ska bli intressant att höra deras förklaring.

Jag har märkt att när jag laddar ner excel-ark från elnätsbolaget(är inte Vattenplask AB) om jag vill öppna direkt utan att spara excel-filen på datorn, då brakar det ihop, går inte. Men om jag laddar ner och sparar excel-filen på datorn och sedan öppnar den sparade excel-filen då går det att öppna.

• Gilla
EddieHansson
  • Laddar…
EddieHansson
A Arnodt skrev:
Jag har märkt att när jag laddar ner excel-ark från elnätsbolaget(är inte Vattenplask AB) om jag vill öppna direkt utan att spara excel-filen på datorn, då brakar det ihop, går inte. Men om jag laddar ner och sparar excel-filen på datorn och sedan öppnar den sparade excel-filen då går det att öppna.
Ja, det är inte det som är felet, utan det blir fel på sidan så jag får aldrig någon fil att ladda ner. Samma sak när jag väljer timvärden. En bugg hos Vattenfall.

Men då skulle andra forumsmedlem ha samma problem att ladda ner excel-filer från Vattenplask AB, men ingen har nämnt problem med det. Provat annan webläsare? Provat från annan dator att ladda ner?

Redigerat:
EddieHansson
A Arnodt skrev:
Men då skulle andra forumsmedlem ha samma problem att ladda ner excel-filer från Vattenplask AB, men ingen har nämnt problem med det. Provat annan webläsare? Provat från annan dator att ladda ner?
Ja, testat med Edge och Chrome.

Men felet är att så fort jag väljer "Timme" så får jag "Fel uppstod vid hämtning av data", dvs innan jag trycker på länken att ladda ner.

Här är en dagsförbrukning sen 1a augusti. Notera de 4 sista dagarna med 20kWh/dygn. Den 8e felanmälde jag och från den 9e stämmer förbrukningen. Enligt kundtjänst kunde hon inte se att någon gjort något. Hon kunde inte heller se att de justerat ner förbrukningen den 6e december från 42kWh till 37kWh, trots att jag har deras rådata som visar att det är ändrat. =(
Graf över daglig elanvändning med märkbar ökning till 20kWh de sista 4 dagarna i perioden.
Skapa konto

Uppdatering. Det verkar vara så att om den 6e december är med i urvalet så fungerar inte grafen som den ska! Väljer jag före eller efter funkar den :surprised:. Jag felanmälde på eftermiddagen den 8e december.
Graf över timvis elanvändning med hög förbrukning före felanmälan och normaliserad efter.
Skapa konto

Linjediagram som visar elkonsuption per timme från 30 nov till 5 dec med max- och minpunkter markerade.

Redigerat:
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
EddieHansson
Ser fortfarande bra ut med de nya värdena. Vattenfall hävdar fortfarande att min llvp eller nått annat måste ha varit trasigt, men att nu så funkar den igen... Magiskt. Suck.

Någon som vet hur man kan överklaga detta?
Skärmbild som visar elanvändning för december 2021 med ett histogram och total förbrukning på 386 kWh.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.