Hej!
Vi bor på ett torp i Skåne som byggdes tidigt på 1900-talet och renoverades rätt hårt under 50-70 talet. Nu håller vi på att återställa en bärande vägg mellan två rum för att kunna bygga badrum och sovrum.

Väggarna består av 3 lager. Längst ut panel. Sedan en vägg med bränt fyllnadstegel mellan stockarna. Sedan en luftspalt. Sedan en tegelvägg till som innervägg - en härlig blandning av lersten, bränt tegel, lekablock och lite blåbetongsblock längst upp som vi givetvis tar bort väldigt försiktigt. Det är överlag ganska svårt att se hur väggen är uppbyggt då den är putsad med något - jag vet inte vad.

Mina frågor:
När vi har tagit bort blåbetongen och de lösa teglarna längst upp, hur ska vi tänka då?

Måste man knacka ner all puts och göra en omfattande renovering av väggen eller kan man låta bli om den är torr och stabil? Den är inte bärande.

Lerstenen verkar lite mjuk på sina ställen men var går gränsen? Jag skulle nog kunna grava ut gropar i väggen med hammaren om jag stod där ett tag och jobbade på det men stenarna är inte direkt lösa utan bara lite mjuka. Ska de bort eller lappas Ihop? Jag ska nog putsa alltihopa med kalkputs och kalkfärg sedan på insidan och låta väggen stå öppen.

Sedan hur tänker man med badrumsväggarna? Lerstenen kan ju andas utifrån men jag undrar om de kanske blir för torra/kalla osv när den varma fuktiga luften innefrån stängs av med plasten? Är det bättre att ta bort alltihopa och ersätta med Lekablock?

Väldigt tacksam för era tips och synpunkter.

Jag önskar er alla en fin dag därute.

Jag hade förmodligen inte rört mer än nödvändigt. Dvs lappa och laga.

Mjuka är ju en definitionsfråga... Magkänsla på vad som är ok resp vad som är för mjukt.

Ångspärren förändrar inte temperaturen. Bara förhindrar lerstenens naturliga förmåga att utjämna luftfuktigheten. Jag skulle nog tycka att det inte behövs ngn fuktspärr mot lerstenen, utom då i duschen. Men, det här är ju inte ett helt lätt och glasklart område. Mkt det beror på...

• Gilla
Stenolofanders
  • Laddar…
Tack för svaret, det uppskattas verkligen! Ja det får bli en stor nypa sunt förnuft i just detta fall. Vi har bestämt oss för att bygga badrummet i en tillbyggnad nu så detta rum blir kök istället..mycket lättare. Ska bli skönt att kunna putsa och ha väggarna öppna istället för att gömma de bakom plast.

• Gilla
Månskensbyggare och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.