Hej! I höstas köpte vi en stuga med två rum och kök. I ett av rummen var väggarna nästan som böljande vågor. Det var tapet på tretexskivor. Vi tog bort tretexskivorna och bakom uppenbarade sig en timmerstomme med lerklining mellan timmerskarvarna. Leran hade liksom smetat ut sig en del och på de två väggar som gränsar till yttervägg är det mycket lera. Innerväggarna är det ingen lera på nästan. Planen var att vi skulle regla upp nya väggar för att kunna tapetsera men enligt en snickare är det väldigt mycket arbete bara för att ha tapet. Därför har vi börjat tänka om och jag kan tänka mig lasera timmerväggarna istället. På de två innerväggarna utan lera är det ju inget problem men på de andra två känns det som man behöver göra något åt leran. Ska jag ta bort den gamla leran och försöka mig på att på nytt lerklina i skarvarna fast så det blir mera fint och inte så utsmetat, nästan som att foga? Eller finns det några andra tankesätt? vad händer om leran på innerväggarna tas bort? Jag är inte sugen på att lerklina hela väggarna för att måla eller tapetsera på. Skickar med en bild för att visa hur det ser ut nu.
Mvh Ida

• Renoveringsrum med nakna tegelväggar, elegant ljuskrona och stängd vit dörr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsprojekt, gammalt rum, skalade väggar, mönstrat golv, kristallkrona, avskalad inredningsstil, byggnadsarbete pågår.
    Skapa konto
Det kommer att bli randigt om ni målar/lanserar på både timmer och lera eftersom materialet suger olika.

Antingen lerklina allt så det blir slätt, eller ta bort all lera (risk för drag så då får ni kanske täta på ngt annat sätt.) Ett annat alternativ som är enkelt är pappspänning. Eller att sätta upp treetex igen. Eller kanske panel direkt på timret? Det bygger ungefär lika mycket som treetexen och borde inte bli konstigt vid fönster och dörrar.

Välkommen till forumet!

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
S
Skulle också tipsa om antingen lerklina hela väggen eller pappspänna. Pappspänna är det snabbaste/ enklaste sättet.

Om ni lerklinar så kan ni samtidigt sätta upp väggvärme.

https://byggnadsvard.se/lita-pa-leran/

Lerklining eller pappspänning eller ny treetex/huokoleijona/hunton skiva.

Tack för era svar!
Jag hittade denna bilden när jag googlade runt lite om tillvägagångssätt. Tror ni det är en möjlighet? Att ta bort den leran som är för att sedan foga in ny lera. Då har man de bra egenskaperna av leran men man har ändå timmerväggarna synliga utan "klet".

• Trävägg, hörn från ett rum, del av mönstrad textil synlig. Enkel, rustik struktur.
    Skapa konto
  • Gilla
Anetteanemone
  • Laddar…
Vill du ha synligt timmer är det bättre att skrapa bort leran och driva springorna med lindrev. Det som du visar på bilden är någon plastbaserad massa som i allmänhet inte fungerar bra ihip med timmer,

H heimlaga skrev:
Vill du ha synligt timmer är det bättre att skrapa bort leran och driva springorna med lindrev. Det som du visar på bilden är någon plastbaserad massa som i allmänhet inte fungerar bra ihip med timmer,
Okej! Jag som amatör trodde det var "riktig" lera. Driva med lindrev, innebär det att trycka in lindrev i springorna? Läste på nån sida att man skulle vika dom dubbelt innan. Känns ändå inte som en omöjlig uppgift för mig. Jag har inget emot det synliga timret, kan tycka det är fint även fast meningen ej var att det skulle synas när det väl byggdes.

S
H huglok skrev:
Okej! Jag som amatör trodde det var "riktig" lera. Driva med lindrev, innebär det att trycka in lindrev i springorna? Läste på nån sida att man skulle vika dom dubbelt innan. Känns ändå inte som en omöjlig uppgift för mig. Jag har inget emot det synliga timret, kan tycka det är fint även fast meningen ej var att det skulle synas när det väl byggdes.
Är väl bara i norra Sverige, typ Norrbotten, där man haft synligt timmer invändigt.
Ingen tradition av att ha synligt timmer i övrigt.

S sinuslinus skrev:
Är väl bara i norra Sverige, typ Norrbotten, där man haft synligt timmer invändigt.
Ingen tradition av att ha synligt timmer i övrigt.
Nej jag är inte särskilt traditionell och ångrar man sig finns ju alltid möjligheten att täcka den sen isf.

Synligt timmer inomhus var ganska vanligt fram tills det började finnas billiga papperstapeter ch folk började ha råd att köpa dem. I Österbotten och Västerbotten skedde det väl kring 1880-90-talen. Söderut litet tidigare och norrut och österut litet senare.
Det betyder inte att alla hade synligt timmer inomhus före det. Tvärtemot. Många klädde in väggarna men långt ifrån alla gjorde det.

• Gilla
huglok
  • Laddar…
H huglok skrev:
Precis. Packa in lindrev i alla springor till exempel med en spackel. Om springan blir full är det rätt nästan hur duän gör.

• Gilla
Norrtull och 1 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Precis. Packa in lindrev i alla springor till exempel med en spackel. Om springan blir full är det rätt nästan hur duän gör.
Tack för hjälp! Detta blir nog bra

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.