Har följt dramat runt italienaren Rossi's lilla reaktor i flera år, och är ganska sugen på att ha en sån hemma och värma huset med.
För er som inte känner till den så är det i stora drag en liten reaktor mindre än än hembrännare som matas med några gram nickelpulver och litium och kvävgas.
Sedan ger den över en Mega watt i ett par månader.
Utan radioaktivitet eller risk för härdsmälta. Den håller sig runt 400grader (E-Cat 1) och 1100 grader (E-Cat 2.0).
Ångströmslaboratoriet i Uppsala har granskat den med många fler och man kan inte förklara hur det fungerar.
Det är inte en kemisk reaktion eller förbränning, utan någon ny typ av lågintensiv fussion.
En del menar att den excentriske Rossi är en bedragare.
Nu börjar fler forska på LENR.
Spännande!
https://youtu.be/F0XVWrQWMSA
För er som inte känner till den så är det i stora drag en liten reaktor mindre än än hembrännare som matas med några gram nickelpulver och litium och kvävgas.
Sedan ger den över en Mega watt i ett par månader.
Utan radioaktivitet eller risk för härdsmälta. Den håller sig runt 400grader (E-Cat 1) och 1100 grader (E-Cat 2.0).
Ångströmslaboratoriet i Uppsala har granskat den med många fler och man kan inte förklara hur det fungerar.
Det är inte en kemisk reaktion eller förbränning, utan någon ny typ av lågintensiv fussion.
En del menar att den excentriske Rossi är en bedragare.
Nu börjar fler forska på LENR.
Spännande!
https://youtu.be/F0XVWrQWMSA
Lite länkar:
https://youtu.be/LHXc7NNMiWo (SVT reportage)
http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_miljo/energi/article3854863.ece
http://www.lenrnews.eu/
https://youtu.be/LHXc7NNMiWo (SVT reportage)
http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_miljo/energi/article3854863.ece
http://www.lenrnews.eu/
Redigerat:
Den excentriske Rossi har väl en fin historia av bedrägerier. Det tillsammans med att ingen kan förklara hur det fungerar kan ligga bakom varför en del menar att han är en bedragare nu också. Att han lurats förr är givetvis inte någon garanti för att han luras nu, och man får ju självklart hoppas att han kommit på något stort. Att uppfinningen som konsumentprodukt ligger nära i tiden tror jag när jag ser det. I synnerhet om det inte är en bluff.
Om det inte är strålning kräver det inget tillstånd att bygga en hemma. Möjligtvis att ångpanneföreningen kan kräva nån form av tillsyn.
Det är ganska många som har gett sig in i LENR, och jag tror inte man skulle göra det om det inte fanns substans i det.
Det är ganska många som har gett sig in i LENR, och jag tror inte man skulle göra det om det inte fanns substans i det.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 697 inlägg
Hade det funnits substans i det hela hade inte Rossi varit så hemlighetsfull som han är, tyvärr tror jag det är bluff och båg från en dömd bedragare (som om jag inte minns fel lurade den amerikanska militären).
Om du skriver sökorden free energy på youtube eller google så kan du finna att det finns massvis av personer som ägnar sig åt experiment som saknar varje uns av vetenskaplig substans. Fast en del av dem tror själva att det finns substans i det. Låt oss hoppas att LENR är framtidens fria gränslösa och miljövänliga energi, men jag tror det när jag ser det.Spett och slägga skrev:
Även om Rossi själv har en minst sagt tveksam historik, och den skara av troende som omger honom uppvisar sektliknande drag, så tycker jag också att det verkar ligga substans bakom det hela. Ingen har kunnat påvisa någon bluff utan enbart påtalats Rossis bristande trovärdighet. Numera finns det både en teori som förklarar reaktionerna och experiment som bekräftar teorin.
Exprimentet kom först, de s.k Lugano-testerna, som utfördes under lång tid på neutral mark i Lugano, Schweiz. Där testade flera oberoende forskare E-caten och kom fram till att den utvecklade energin inte kunde bero på en kemisk reaktion. Här är en länk till rapporten.
Svenska forskare på IRF (Institutet för rymdfysik) har presenterat en teori om s.k "ponderomotive forces". Här en förenklad beskrivning av Mats Lewan (som tyvärr verkar vara Rossi-troende) som jag tycker låter rimlig. Jag är inte tillräckligt bra på atomfysik för att avgöra om det är rimligt eller inte, men jag ser inte något skäl till forskarna skulle bluffa på något sätt.
Rossi verkar hålla på med en del hemlighetsfulla produktutvecklingar (t.ex. en E-cat som ska kunna generera el direkt) och industiaktiviteter. Så den som lever får se. Jag tror dock att en reaktor för hemmabruk ligger långt borta, vinsterna borde vara större i industriella tillämpningar, båtar, mm.
Exprimentet kom först, de s.k Lugano-testerna, som utfördes under lång tid på neutral mark i Lugano, Schweiz. Där testade flera oberoende forskare E-caten och kom fram till att den utvecklade energin inte kunde bero på en kemisk reaktion. Här är en länk till rapporten.
Svenska forskare på IRF (Institutet för rymdfysik) har presenterat en teori om s.k "ponderomotive forces". Här en förenklad beskrivning av Mats Lewan (som tyvärr verkar vara Rossi-troende) som jag tycker låter rimlig. Jag är inte tillräckligt bra på atomfysik för att avgöra om det är rimligt eller inte, men jag ser inte något skäl till forskarna skulle bluffa på något sätt.
Rossi verkar hålla på med en del hemlighetsfulla produktutvecklingar (t.ex. en E-cat som ska kunna generera el direkt) och industiaktiviteter. Så den som lever får se. Jag tror dock att en reaktor för hemmabruk ligger långt borta, vinsterna borde vara större i industriella tillämpningar, båtar, mm.
Klicka här för att svara

