Hade du med samma värmesystem TOK-varmt denna kalla vinter ska det ju inte vara några problem att välja bredd estetiskt efter fönstren. Med Duplex 500 borde det bli perfekt, Triplex blir kanske lite klumpigt på djupet istället.

Vill ju inte överdimensionera i onödan heller då lenhovdas radiatorer inte är direkt gratis.

Vet ju inte om det är korrekt dimensionerat från början ens. :(

C
Hur stort är rummet ungefär och vilken takhöjd?

Rummet är ganska precis 18m2 (3,85x4,7m) med en takhöjd på 2,58m & ytterväggen är då 3,85m och vetter mot Norr. (finns en skärmdump ovan med mitt resultat från dimensionsguiden).
Däremot testade jag senare att välja byggår 1950- med tilläggsisolering, då vi håller på med det nu.

Purmo Kompaktradiatorn C22 600x1200 mm avger enligt tabeller 1023W vid DT30.

I det andra rummet (bara 2st rum på ovanvåningen satt ett likadant purmo fast med höjd 500mm, hittar bara tabell för motsvarande i 450mm vilket avger ca 490W vid DT30)

Funderingen nu är om vi skall köpa 2st Lenhovda triplex 500mm höjd 1530mm längd, som avger 1225W vid DT30, och ersätta de båda radiatorerna på övervåningen med samma storlek, eller om vi kan välja någonting klenare.

Storleken är som sagt vald baserat på att fönstret är 1584mm brett och sitter på 720mm höjd från golvet.

Man räknar ca.40-60W/m2 alltså -18m2 borde klara sig på mellan 720-1080w beroende på isolering

Vid DT30 ger:

Purmo C22 500x1200 896 W
Purmo C22 600x1200 1037 W

Duplex 500x1530 858 W
Triplex 500x1530 1225 W

Som pr95 skriver ska du klara dig med både Duplex eller Triplex, bara det större djupet för Triplex är ju estetiskt avgörande. Vilket som bör räcka om du väljer båda lika, och eftersom du inte haft problem denna vintern är det fritt val. Tycker du det ser bra ut med de djupare är det ju bara positivt med tanke på värmepumpen, men priset är ju även högre.

Jo precis, men frugan är ju riktigt frussen av sig och vill gardera, finns ju risk att det blir triplex ändå, får se ikväll..

Om man har ett rum på ca 20m2 med 2 ytterväggar då?, räknar man ut W/m2 och delar det med två eller?

t.ex om jag tar 60x20=1200W, klarar jag mig med 2 radiatorer på ~600W under varsitt fönster då?

clain skrev:
t.ex om jag tar 60x20=1200W, klarar jag mig med 2 radiatorer på ~600W under varsitt fönster då?
Ja, det är så du ska tänka.

Jag tänkte om någon även har synpunkter eller tips på vad jag bör tänka på vid en beställning från Rinkabyrör, för att slippa komplettera i efterhand.

Det lutar åt att det blir ungefär dessa.

2st: Lenhovda Triplex 500mm x 1530mm á 1225W vid DT30 = 6210kr/st
2st: Lenhovda Duplex 500mm x 1080mm á 606W vid DT30 = 3220kr/st
4st: Lenhovda Slottsventil = 1270kr/st

Men nu är jag lite fundersam på om det är mer inkopplingsanordningar, hylsor ell bussningar som kan behövas?
Lika bra att köpa allt via Rinkaby rör när jag ändå beställer. Tänkte att det nog blir billigare än att springa ner på stan och handla i efterhand.

Bifogar 2 bilder på hur det ser ut idag.
Rummet med bortmonterad radiator kommer få en av Triplex radiatorerna och radiatorn på den andra bilden är tänkt att bli ersatt av en Duplex.

Tacksam för alla synpunkter.

Bild 1 - Sovrum.
sovrum.jpg

Bild 2 - Tv-rum.
tvrum.jpg

Redigerat:
Skall du flytta radiatoranslutningen i sidled? Att ha radiatorer som är lite större än fönstren är inte så farligt, men om du inte centrerar dem kan de e konstigt ut.

Ja,,, SABLARNS !!!

Du har ju helt rätt i det såklart, men det var en sak jag verkligen inte alls tänkt på.

I sovrummet blir det alltså en del bök nu då, frågan är då om det går att böja befintliga rör på ngt vis så att de först svänger till höger och sen passar till nya radiatorerna.

I tv-rummet blir det mindre problem skulle jag tro, våra befintliga kopplingar ser ju nästan "precis" ut som de slottsventiler vi skall byta till. Borde väl gå att byta ut de vi har mot de nya ventilerna.

Duplex radiatorerna vi skall ha i tv-rummet skiljer ju bara med ca 4cm, så det kan vi nog leva med.

Så här ser ju den ventilen ut vi skall använda.

slottsventil.jpg

Redigerat:
Skaffa gardiner som hänger ner på sidorna av fönstret. :-)

C
En rörmokare kan "enkelt" sidoförskjuta rören som kommer ur golvet en bit, och i värsta fall går det att skarva och flytta rören i vardagsrummet också.

Slottsventiler är verkligen fullständigt överlägset när det kommer till bergvärme, alla nya hus borde utrustas med slottsventiler eller kanske nån modern motsvarighet om stilen inte passar.

Chetaah1, såg att du lovordat slottsventilen på värmepumpsforum tidigare oxå... d^_^b

Gardiner tror jag förresten inte det är tal om nu, när vi lagt ner så mycket tid och själv i att renovera fönstren som har och skall monteras in.. :)
Frugan pratar redan om att det inte skall vara några gardiner alls, iom att fönstren i sig kommer bli som fasta konstverk i huset..

Men jag ska nog försöka ta och söka mig till en del "radiatorinstallationskunskap" själv och sedan grotta ner mig i projektet på egen hand, måste ju gå !!

Förresten, vilka verktyg rekommenderas för att bli rörmokarnas okrönte mästare.

Rörtång och kopparrörsskärare har jag redan sedan diverse smådragningar.

Men ett bockverktyg saknar jag, sen är väl frågan, lin eller rörtejp?!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.