C
F fiskarn87 skrev:
Sen tycker iaf jag att det är hyfsat vettigt att det baseras på förbrukningen och inte kostnad.
Inte om målet är att undvika obestånd och konkurs. Pengarna skall tillbaks dit de kom ifrån, det är det enda rimliga.

G Gabbe1 skrev:
Fast då bör ju hela upplägget göras om eftersom norrlänningar numer betalar lika mycket för elen och i större utsträckning är beroende av den, men ändå blir helt utan stöd.
Ja om det fortsätter som den senaste veckan är man ju helt körd i vinter.

K
G Gabbe1 skrev:
Fast då bör ju hela upplägget göras om eftersom norrlänningar numer betalar lika mycket för elen och i större utsträckning är beroende av den, men ändå blir helt utan stöd.
Det fixar de till Februari näst nästa år.
Om inget särskilt inträffar.:thinking:

C
N Nalleman64 skrev:
Tänk den som får t.ex. 16000 i ersättning. Det blir många sedlar det.
Ja inte bara det. Om man betänker att den totala mängden sedlar och mynt i cirkulation i Sverige är ca. 65 miljarder kronor är det en försvarlig andel som skall uppbringas om ens 10% av de 55 miljarderna skall betalas ut kontant. Det känns helt enkelt inte genomförbart.

• Gilla
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
P
N Nalleman64 skrev:
Jösses jag betalade med kontanter på såväl Willys, ICA och ÖoB tidigare i veckan. Veckan innan på Coop, Lidl och Kjell och Company.
Granngården däremot tar inte emot cash längre men där handlar jag ytterst sällan.
Kom inte här med någon helt relevant fakta, har jag bestämt mig för att det inte finns några affärer som tar kontanter så är det så!

Jag gav upp det här med kontanter när de hela tiden höll på och bytte ut pengarna bara för att göra förra årets modell värdelösa så de kunde lura en på värdet. Enda fysiska betalningsmedel jag hanterar numera är Krugerrand, det skall mycket till om de blir värdelösa!

• Haha
  • Gilla
gone_fishing och 3 till
  • Laddar…
N
C cpalm skrev:
Ja inte bara det. Om man betänker att den totala mängden sedlar och mynt i cirkulation i Sverige är ca. 65 miljarder kronor är det en försvarlig andel som skall uppbringas om ens 10% av de 55 miljarderna skall betalas ut kontant. Det känns helt enkelt inte genomförbart.
Är rätt säker på att det i slutändan inte kommer att bli så.
OM det ändå skulle bli det kommer ju ett antal att ha den bank F-kassan väljer och kunna få in pengarna på sitt konto så alla 55 miljarder kommer inte att bli aktuella för kontantutbetalning.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
N
mnils skrev:
Kom inte här med någon helt relevant fakta, har jag bestämt mig för att det inte finns några affärer som tar kontanter så är det så!

Jag gav upp det här med kontanter när de hela tiden höll på och bytte ut pengarna bara för att göra förra årets modell värdelösa så de kunde lura en på värdet. Enda fysiska betalningsmedel jag hanterar numera är Krugerrand, det skall mycket till om de blir värdelösa!
Då får jag väl fortsätta kämpa för kontanterna ensam. ;)
För det kommer jag att göra. Idag skall jag t.ex. handla och det blir med sedlar och mynt som betalning.
Varför skall det registreras vilka varor jag köper och när? Finns ingen anledning.
Och jo - självklart använder även jag kort att betala med ibland.

• Gilla
sir_daniel och 1 till
  • Laddar…
C
mnils skrev:
Enda fysiska betalningsmedel jag hanterar numera är Krugerrand, det skall mycket till om de blir värdelösa!
Funkar de på ICA? :thinking:

• Gilla
Stefan Bengtsson
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Inte om målet är att undvika obestånd och konkurs. Pengarna skall tillbaks dit de kom ifrån, det är det enda rimliga.
Om man ska få hjälp med denna vinterns räkningar spelar det väl ingen roll om det var billigt förra året?

Strunta i Lena Melin men faktum kvarstår. Vart är högkostnadsskyddet för el 2022/2023 som utlovats?

• Vi vill införa ett tillfälligt högkostnadsskydd för vintern 2022/2023 – högkostnadsskyddet ska vara på plats senast den 1 november
En moderatledd regering föreslår ett tillfälligt högkostnadsskydd för konsumenter under vintern 2022, enligt samma modell som i Norge. Om månadspriset överstiger en viss nivå kommer staten stå för en majoritet av den överskjutande kostnaden den månaden. Exakta nivåer utformas efter marknadsläget, men stödet kommer att ge hårt drabbade hushåll och företag ett betydande stöd till elräkningen. Högkostnadsskyddet finansieras genom tillfälligt slopad BNI-justering av biståndet, omfördelning från Klimatklivet, ökad vinst från Vattenfall och nyttjande av flaskhalsintäkter.

Att med detta löfte komma dragandes med 50 Öre blir bara ett skämt.
Jag hade gärna sett fler Journalister, gärna från högersidan med satt blåslampa i arslet på politikerna.
Vi borde kräva att politiker tar ansvar oavsett om dem är vänster eller höger. Möjligtvis var hela idén med högkostnadsskydd korkad men i så fall får man ta ansvar för det. Att bara lova saker skall inte löna sig.

• Gilla
ch75 och 9 till
  • Laddar…
C
F fiskarn87 skrev:
Om man ska få hjälp med denna vinterns räkningar spelar det väl ingen roll om det var billigt förra året?
Nej, det är ju det som är problemet med nuvarande upplägg. Om det skall kompensera för framtida kostnader hamnar pengarna inte "rätt" hur man än vänder och vrider på det. På det sättet är ju Lena Mellin helt rätt ute. Som det ser ut just nu är det de som bor i SE1 och SE2 som kanske drabbas värst.

Redigerat:
N Nalleman64 skrev:
Tänk den som får t.ex. 16000 i ersättning. Det blir många sedlar det.
Tänk den som når upp till maxtaket på 3 GWh...

• Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Nej, det är ju det som är problemet med nuvarande upplägg. Om det skall kompensera för framtida kostnader hamnar pengarna inte "rätt" hur man än vänder och vrider på det. Som det ser ut just nu är det de som bor i SE1 och SE2 som kanske drabbas värst.
De som har högre elanvänding får mer. Det är väl liksom syftet. Men ja som et ser ut nu lär det inte va roligt i SE1 och SE2. Man hade väl hoppats på betydligt lägre priser där hela vintern mne nu verkar det itne alls så.

P
C cpalm skrev:
Funkar de på ICA? :thinking:
Det tror jag, är nog inga som helst problem att betala lite prickig korv, en ost och några dunkar mjölk med en Kruger...

• Haha
cpalm
  • Laddar…
C
F fiskarn87 skrev:
De som har högre elanvänding får mer. Det är väl liksom syftet.
Det uttalade syftet är "att hjälpa hushåll och företag att klara den kommande vintern". Svårt att se att det inom detta ryms att den som bundit till låga priser potentiellt skall gå plus på kompensationen. Det är nog mer en svårhanterad konsekvens.

Nåväl, nu skall tydligen Försäkringskassan köra igång med att utveckla IT-stöd för att hantera utbetalningen, vilket de uppskattar kommer att kosta 180 Mkr. Dvs. nästan hundra manårs konsultarvode. Undrar när pengarna kommer att komma...? :thinking:

• Ledsen
  • Gilla
  • Wow
Nalleman64 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.